Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Vektorová grafika Základy práce s vektorovým editorem - křivky
3
Základním termínem vektorové grafiky je křivka.
Křivky jsou definovány pomocí uzlových bodů. Jako křivka je považována např. úsečka, která je definována dvěma koncovými body nebo tzv. Bezierova křivka, která je definována body a tečnami v těchto bodech, které určují velikost zakřivení. Příklady si ukážeme v programu ZONER CALISTO (jeho bezplatnou verzi si můžete stáhnout na adrese:
4
Práce s vektorovým editorem (ukázky jsou vytvořeny v programu Zoner Calisto)
Po nainstalování uvidíte základní rozhraní programu: Program má standartní ovládací prvky, které jsou známe z jiného softwaru.
5
Tvorba křivek Pro tvorbu křivek použijeme tlačítko:
klikneme a podržíme chvíli levé tlačítko myši:
6
Nejdříve pro jednoduchost vytvoříme úsečku
Klikneme do bodu 1 a pak do bodu 2. Úsečka je definována.
7
Bezierovu křivku vytvoříme pomocí nástroje křivka:
Křivku tvoří body a tečny v těchto bodech.
8
Body jsou buď ostré – vytvoříme pouze kliknutím.
(příkaz ukončíme klávesou Esc).
9
Nebo jsou body oblé. Ty tvoříme kliknutím, držením levého tlačítka a táhnutím. Tím definujeme tečnu v daném bodě. Je nutné si uvědomit, že čára, kterou táhneme, není výsledná křivka, ale opravdu tečna definující zakřivení.
10
Příklad: V programu Zoner Calisto pomocí Bezierovy křivky nakreslete obrázek dle vzoru.
11
Na příkladu jsme si jasně definovali rozdíl oproti rastrovému programu
Na příkladu jsme si jasně definovali rozdíl oproti rastrovému programu. Mohli bychom nyní pustit jednoduchý rastrový editor např. Malování z OS Windows a zde pomocí nástroje „štětec“ vytvořit podobný obrázek viz. obr.:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.