Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
2
Náročné životní situace (dále jen NŽS)
Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou _________________________________________________________________________Nejčastěji jsou uváděny následující NŽS: __________________, __________________.
3
Frustrace
4
Frustrace Je psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání uspokojení určité potřeby.Překážka působí rušivě na uspokojování potřeby a dosažení cíle a aktivizuje tzv. obranné frustrační mechanismy. Náchylnost k frustraci není u všech lidí stejná, stupeň odolnosti vůči frustraci nazýváme „ “ (_______________________________________________________) Dělí se na: Vnější (_________________________________________________________________________________________________________________________________). Vnitřní (_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________).
5
Druhy frustrace Deprivace - představuje stav dlouhodobého nedostatku něčeho, co je nezbytné pro uspokojování základních potřeb Oddálení - __________________________________________________________________________________ Zmaření - nastává, jestliže pod vlivem velikosti překážky nebo malé síly jedince dochází k neúspěchu při úsilí o dosažení cíle Konflikt uvnitř jedince - _________________________________________________________________________________
6
Reakce na frustraci Jedná se o reakce, kterými obvykle člověk řeší frustrační situace - ________________________________________ _________________________________________
7
Reakce na frustraci Útok - reakce osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle. Únik, ústup - reakce kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody) Obejití překážky - reakce třeba i delší cestou s vynaložením velkého úsilí. Nelze nic namítat pokud je obětováno pouze větší množství energie, ale nelze souhlasit s obcházením překážky, které je morálně nepřijatelné (úplatek, protekce, vydírání apod.) Volba náhradního cíle (kompenzace) - reakce patří mezi "nejracionálnější" obranné frustrační mechanismy ( př. štípání dříví, sport apod.) Fixace - znamená ustrnutí, uplívání na určitém způsobu chování, které by již vyžadovalo od jedince jiné, vhodnější, zralejší reakce. Jedná se o situaci, kdy se jedinec zastaví před překážkou a "otočí se k překážce zády" přestane ji vnímat (úmyslně či netečně).
8
Deprivace
9
Deprivace Je psychický stav, který vzniká. když není dlouhodobě uspokojována základní potřeba. Chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování cílů. Druhy deprivace: Biologická - ________________________________________________ ______________________________________________. Sociální - nastává při nedostatku sociálních kontaktů nebo když dlouhodobě existují vážné problémy v mezilidských vztazích Psychická(citová) - je charakteristická neuspokojením psychických potřeb,neuspokojování potřeb lásky a jistoty Motorická - ___________________________________ Senzorická(smyslová) – ________________________
10
Stres
11
Stres Je _________________________________________________________________________________________________. Stadia stresu Poplachová reakce - během několika vteřin se změní životní funkce člověka, začnou se uplatňovat vývojově staré mechanismy, umožňující přežití při nebezpečí. Zvyšuje se koncentrace tzv. stresových hormonů. Cílem této reakce je _____________________________________. Fáze adaptace, přizpůsobení - mizí příznaky prvního stádia poplachu. Stadium vyčerpání - nastává pokud nedojde k vyřešení stresové události ve fázích poplachu a adaptace. Dochází k vyčerpání adaptačních schopností organismu a k jeho zhroucení, což může mít podobu ___________________________, ale také ________________________________________.
12
Reakce na stres Útok – agrese, rozlišujeme 4 stupně:
Probíhá pouze v myšlení Slovní(_____________________) Zaměřená na předměty(______________) Zaměřená na lidi( ) – fyzické napadení Útěk – stažení se ze zátěžové situace(_______________________________________________________________________)
13
Řešení zátěžových situací
Adaptivní (úspěšné) – např. __________________________________________________________________________________ Maladaptivní (neúspěšné) – destruktivní chování (_______________________________________)
14
Konflikt
15
Konflikt Je ____________________________________________________________________________________________________________________________________ Cílem by mělo být naučit se pozitivně využívat konfliktů k vylepšení skupinových vztahů a ke svému osobnímu rozvoji. Konflikt není negativním jevem, negativně v něm působí záporné emoce. Obvykle konflikty obsahují __________________________.
16
Příčiny konfliktů Vnitřní příčiny - leží uvnitř osobnosti jedince, možno je dále rozlišit: Konfliktotvorné osobnosti - nevhodný temperament (cholerici) a nemorální charakterové vlastnosti, nedostatky v sebe-regulačních vlastnostech, poruchy ve způsobu myšlení, řeči. Nepříznivý aktuální psychický a tělesný stav -___________________________________________________________________________________________________________________________
17
Druhy konfliktů Intrapersonální - (____________________________________), stav vnitřního rozporu jedince, který vzniká současným působením dvou nebo více motivů, nichž si má vybrat jeden, ale žádný nemá výraznou převahu, Interpersonální - (_____________________________), je střetnutí mezi dvěma nebo více jedinci či skupinami různých zájmů, potřeb, názorů, apod.
18
Zdroje Kolektiv autorů. 0dmaturuj ze společenských věd, učebnice. Brno: Didaktis, 2008, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.