Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělávání v období snižování nákladů
Doc. Ing. Mgr. Chadt Karel, CSc - vedoucí útvaru ZMC 1.
2
Plánování a organizace vzdělávání
Nadodborná příprava Odborná příprava - Plánování vzdělávání - Ekonomické a organizační zajištění vzdělávání aktivit - Projekty kvalifikační přípravy zaměstnanců pro nové technologie - Prohlubování, zvyšování kvalifikace a rekvalifikace - Externí kurzy a kontakty - Informatika a výkaznictví - e-learning - Projektování nadodborné přípravy pro cílové skupiny Management, FNK, Trainess, Sekretářky/Asistentky, Koordinátoři/Specialisté/Referenti, Mistři/Supervizoři, Týmoví koordinátoři, Dělníci - Plánování, zajišťování, realizace a hodnocení nadodborné a ekonomické přípravy pro cílové skupiny - Lektorská činnost, moderace, mediace, facilitace, koučování a poradenství - Spolupůsobení v rámci Výrobního systému Škoda - Mapování potřeb, kontakt s interními a externími zákazníky - Účast v mezinárodních projektech - Aktualizace a inovace výukových osnov a nabídky vzdělávacích aktivit dle vývoje v daných odbornostech - Realizace odborné přípravy v oblastech (kvalita, výpočetní technika, normativní kurzy, jazyková příprava) - Systémové zabezpečení výuky (lektorské týmy, technické zázemí, výukové prostředky, finanční krytí) - Poradenská činnost, kurzy šité na míru - Kontakty (společnost Škoda Auto, dodavatelé, odběratelé, vzdělávací instituce a další) Technická příprava Analýza potenciálu - Lektorská činnost v technickýxh oblastech - Příprava vzdělávacích programů podle technologií ve firmě - didaktická a metodická podpora pro ON-THE-JOB trénink - Technická pomoc našimi lektory při řešení problémů - Praktická cvičení učňů - Poradenství pro koučování zaměřené na cílovou skupinu FK - Poradenství pro externí kouče - Poradenství pro interní kouče - AC FNK - moderace ve spolupráci s VWCG - AC Trainees, mistrů - koncepce, metodika, moderace - Poradenství služeb v průmyslové sociální psychologie - Poradenství pro potřeby transkulturálního managementu - Moderace - koncepce workshopů - Lektorská činnost 2.
3
Hlavní činnosti ZMC Proces evaluace Výběr externích firem
Moderace, mediace WS Podpora změnových projektů Proces evaluace Analýza potenciálu Zajištění externích kurzů Výběr externích firem Coaching Podpora nových projektů Realizace tréninků Trénink trenérů -interní ZMC -interní ŠkodaAuto Poradenství -individuální person.rozvoj -technické Metodická podpora při tvorbě programů Organizace vzdělávacích akcí Zvyšování kvalifikace, rekvalifikace, prohlubování kvalifikace 3.
4
Vývoj vzdělávání ve ŠkodaAuto rok 1994 - 2003 (kumulace)
4.
5
Vývoje počtů zaměstnanců - Škoda Auto Coaching rok 1993-2003
Počet zaměstnanců 1993 75 1994 68 1995 65 1996 59 1997 60 1998 57 1999 2000 56 2001 53 2002 51 2003 47 5.
6
Vývoje počtů zaměstnanců a počet kurzů na 1
Vývoje počtů zaměstnanců a počet kurzů na 1.funkční místo Škoda Auto Coaching rok 6.
7
Nejlépe s vlastními lektory.
S kým ? Nejlépe s vlastními lektory. Proč ? 7.
8
Kurzy optimalizované pro potřeby firmy
Výuka probíhá na reálných zařízeních, používaných ve firmě Vysoká odbornost v technické oblasti Sehraný lektorský tým – sladěné bloky kurzů Vysoká akceptace interních lektorů ve firmě Operativní konzultace - poradenství Široká nabídka vzdělávacích akcí Řada spolupracovníků z řad odborníků firmy v roli lektorů MINIMALIZACE NÁKLADŮ pro útvary ŠkodaAuto „ZDARMA“ 8.
9
Náklady na 1 specialistu / 1 rok = cca 450 tis. Kč
= výukových dnů 2.560 tis. Kč 80 výukových dnů české firmy při Ø ceně ,- Kč / 1 den = 9.
10
Nevýhody interní vzdělávací instituce
instituce – nutnost držet krok se stále modernější technologií firmy nelze pokrýt všechny potřeby (vysoce specializované kurzy pro úzký okruh zákazníků, „nárazové“ akce, normy a marketing) režijní náklady na provoz „každý tomu rozumí“ 10.
11
Vzdělávání dospělých - interní a externí dodavatelé
Typy lektorů interní lektoři - specialisté na vzdělávání specialisté odborných útvarů pool externích lektorů a koučů firmy ŠkodaAuto malé a střední vzdělávací firmy velké vzdělávací agentury 11.
12
Vzdělávání dospělých - interní a externí dodavatelé
Externí firmy – silné stránky zajištění kvality prostřednictvím odborného posouzení certifikát kvality u větších firem zastupitelnost specifická odbornost zkušenosti s širším vzorkem zákazníků nezatíženost prostředím efektivita - snazší výměna při nesplnění cílů akce „na klíč“ 12.
13
Vzdělávání dospělých - interní a externí dodavatelé
Interní lektoři – silné stránky specialista, vybraný dle představ a potřeb firmy znalost prostředí ekonomická výhodnost pro firmu rychlá „nasaditelnost“, flexibilita kontinuální, cílená příprava identifikace s cíli firmy, loyalita s firmou úzká spolupráce nadřízený - personalista - trenér (plány osobního rozvoje) 13.
14
Vzdělávání dospělých - interní a externí dodavatelé
Slabé stránky Interní lektoři Externí firmy špatná zastupitelnost - limitovaný potenciál - fluktuace - zahleděnost do sebe - složitější „výměna“ lektora – efektivita - nutné investice firmy do dalšího vzdělávání slabá znalost prostředí - „pracoval jsem pro ŠkodaAuto“ - různá kvalita trenérů - vysoké náklady - komplikovaná náklady - různé firmy – stejní lektoři Otevřenost účastníků 14.
15
Vzdělávání dospělých - interní a externí dodavatelé
Závěry Každá z forem vhodná pro některé typy aktivit Důležitou roli hraje velikost firmy kvalita Ukazatelé pro nasazení efektivita Outsourcing ANO či NE ? 15.
16
Odborné posouzení dodavatelů
mapování trhu, vyhledání vhodných dodavatelů poptávkové dopisy externím firmám zpracování nabídek externích dodavatelů a pozvání vybraných dodavatelů na prezentace vzdělávacích programů prezentace externích dodavatelů vytvoření poolu externích dodavatelů na dvouleté období 16.
17
Něco z praxe ŠkodaAuto Coaching (interní materiál) 17.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.