Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aspekty a oblasti analýzy trhu
Jaroslav Hrubý
2
Obsah Objem stavební produkce Zdroje stavebních zakázek
Faktory okolí stavebního trhu
3
Objem stavební produkce
Počet stavebních zakázek stavebních podniků s 50 a více zaměstnanci ve 2. čtvrtletí 2017 meziročně vzrostl o 1,9 procenta. Podniky na tuzemském trhu uzavřely zakázek. Celková hodnota těchto zakázek meziročně vzrostla o 9,2 procenta a činila 53,5 mld. Kč, v pozemním stavitelství 23,5 mld. Kč (růst o 2,3 procenta) a v inženýrském stavitelství 30,0 mld. Kč (růst o 15,3 procenta). Průměrná hodnota nově uzavřené stavební zakázky činila 3,2 mil. Kč a byla meziročně o 7,1 procenta vyšší.
5
Zdroje stavebních zakázek
Státní – veřejné zakázky Developerská výstavba Soukromé
6
Veřejné zakázky V lednu až září 2017 byly oznámeny tendry na veřejné stavební zakázky v hodnotě 74,7 mld. Kč (pokles o 54,1 %). Z pohledu zadaných zakázek bylo ve stejném období zadáno zakázek (růst o 20,0 procenta), hodnota zadaných zakázek činila 115,6 mld. Kč (růst o 95,1 %).
7
Tlak na veřejné zakázky
Hlavním hodnotícím kritériem bývá nejnižší nabídková cena Která se negativně odráží na výsledné kvalitě v. z. Důsledky tlaku na cenu: Zhoršení kvality používaných materiálů, potažmo i staveb Horší vztah firem k životnímu prostředí Porušování pravidel BOZP Snížení efektivity provádění staveb Napnuté vztahy se subdodavateli
9
Developerská výstavba
Počet nabízených bytů se oproti roku IIQ snížil téměř o polovinu (48,6 %) Před rokem se nabízelo o téměř čtvrtinu bytů více než na konci IIQ 2017
10
Developerská výstavba
Od léta roku narostla průměrná cena dostupných bytů o plných 40 procent. Průměrná cena bytů z období IIQ 2015 činní nárůst o 40% Meziročně ceny bytů rostou o 15%
11
Tlak na cenu developerské výstavby
Konkurence Byrokracie ze strany státu Nekvalitní legislativa Nedostatek ploch pro výstavbu (ÚP) Nízká nabídka Nedostatek financí
13
Faktory okolí stavebního trhu
Vyjednávací síla zákazníků Hrozba vstupů Hrozba substitutů Konkurenční rivalita v odvětví Strhnutí faktorů oborového odvětví
14
Vyjednávací síla zákazníků
Stavební trh se značně liší od trhu klasických komerčních produktů. Zatímco komerční produkt je v podstatě vyráběn pro anonymního zákazníka, je drtivá většina stavebních zakázek vyráběna pro zákazníka konkrétního, jehož požadavky, vlastnosti a preference jsou přesně známy. Tento zákazník se účastní zrodu stavebního díla od samého počátku, od prvního záměru a studií, projektu k územnímu řízení, stavebnímu povolení až po vlastní realizaci a kolaudaci
15
Vyjednávací síla zákazníků
Zákazník, spolupracuje s ním a jeho požadavky na výrobek (stavební dílo) hrají ve stavebnictví významnější roli než v odvětvích s klasickými produkty. Finanční náročnost stavebního díla je vysoká a na rozdíl od např. předmětů denní potřeby zákazník „kupuje“ stavební dílo pouze jednou nebo několikrát za život. Proto věnuje svému rozhodování mezi variantami velkou pozornost. Pro stavební firmu to představuje dlouhodobou, u větších zakázek i několikaletou, práci bez záruky jejího završení, tj. získání dodávky.
16
Hrozba vstupů Existuje potenciální hrozba vstupu nových konkurentů na český stavební trh a to zejména prostřednictvím investic zahraničních subjektů z EU. Bohužel tato hrozba je pouze jednostranná, kdy zahraniční subjekty mohou takřka neomezeně pronikat na český stavební trh, avšak české stavební firmy nemají rovnocennou pozici, poněvadž otevření českého stavebního trhu vstupem ČR do EU nebylo následováno totožným otevřením trhu EU. Z toho důvodu jsou české stavební firmy vystaveny zvýšenému konkurenčnímu tlaku, a více se zaměřují na stavební trhy nových členů EU.
17
Hrozba substitutů Vzhledem ke specifickému charakteru stavební výroby je hrozba substitutů pro většinu českých stavebních firem nevýrazná. Ze strany potenciálních zákazníků hrozí snaha o záměru plánovaného výrobku na jiný substitut ojediněle. Dochází k ní výlučně u infrastrukturních projektů velkého rozsahu (například výstavbu rychlodráhy nahradit jiným druhem dopravy). Tyto však realizují velké firmy, či jejich sdružení, jež jsou vzhledem k univerzálnosti a rozsahu produkce schopny realizovat i tento substitut.
18
Konkurenční rivalita v odvětví
Konkurenční rivalita v odvětví se rozdílně projevuje rámci následujících způsobů získání stavební zakázky. V prvním způsobu hraje klíčovou roli zákon o veřejných zakázkách. Tímto zákonem se musí řídit všechny zakázky, které jsou alespoň částečně financovány z veřejných prostředků. Jedná se o zákon, který je všeobecně koncipován pro veřejné zakázky jakéhokoli charakteru, tedy i stavební. Veřejné zakázky tvoří značný podíl na celkových stavebních aktivitách a trhu. Stavebnictví je oborem silně závislým na těchto zakázkách. Soukromí investoři nemají takové investiční možnosti, aby svými požadavky zasytili potenciál stavebních firem.
19
Konkurenční rivalita v odvětví
Druhým zdrojem zakázek jsou soukromí investoři. Tito investoři se řídit zákonem o veřejných zakázkách nemusí. Při výběru zhotovitele mají zcela volnou ruku Třetí možností získávání zakázek je aktivní komunikace firmy s potenciálním investorem, kterého se snaží sama vyhledat. Vstupuje do velkého tržního prostoru a pomocí nástrojů marketingového mixu mapuje tržní segmenty a vyhledává stavební příležitosti Takovým případem je např. developerská činnost.
20
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.