Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Světlo a světelné zdroje
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 11/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.7.A.16_svetlo_a_svetelne_zdroje Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Světlo a světelné zdroje Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích.
2
Co je světlo? druh elektromagnetického záření o vlnové délce 400 – 760 nm je tělesy vyzařováno, odráženo, nebo pohlcováno ve vakuu se šíří rychlostí km/s
3
Světelné zdroje, tělesa, která světlo VYZAŘUJÍ
slunce reflektor automobilu plamen svíčky zářivka v lampičce apod.
4
Tělesa, která světlo ODRÁŽEJÍ:
Měsíc zrcadlo vyleštěný hliníkový plech apod.
5
Tělesa, která světlo POHLCUJÍ:
matná tmavá tkanina hluboký otvor v zemi další dutá nebo různě zprohýbaná, tmavá nebo matná tělesa
6
Optická prostředí=látky, ve kterých se šíří světlo
PRŮHLEDNÉ (světlo jím prochází s minimálními ztrátami-např. čiré sklo), PRŮSVITNÉ (matné, světlo se v něm rozptyluje, např. sklo s vrypy nebo ornamenty, které se používá k výplni dveří), NEPRŮHLEDNÉ (světlo, které na něj dopadá, odráží nebo pohlcuje-např. beton, dřevo).
7
Rychlost šíření světla:
značka: c rychlost šíření světla ve vakuu je: km/s Látka Rychlost šíření světla [km/s] VODA LED SKLO DIAMANT
8
Vlnová délka světla: označení řeckým písmenem: λ [lambda],
světlo, které vnímá lidské oko, je v rozsahu 400 – 760 nm, (nm=nanometr, 1 nm = 0, m) záření o menší vlnové délce ( λ‹ 400 nm) nazýváme ULTRAFIALOVÉ (UV záření) záření o větší vlnově délce (λ›760 nm) nazýváme INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ
10
Ultrafialové záření : způsobuje zahnědnutí kůže (při opalování),
(ochranná vrstva atmosféry, která pohlcuje převážnou část UV záření, je vlivem znečištění exhalacemi zeslabena, proto nadměrné slunění naší kůži neprospívá) velmi silné UV záření působí nepříznivě na vývoj rostlin, UV záření má antiseptické účinky (ničí choroboplodné zárodky)
11
Další využití UV záření:
svítidla na kontrolu např. cenných papírů, některých dokladů, kreditních karet, dezinfekce, analýza minerálů, čištění vody, zpracování jídla, laserová technologie, archeologie, soudní znalectví, detektory požáru atd.
12
Infračervené záření: s ním se setkáváme téměř denně, Dálkový ovladač k televiznímu nebo rozhlasovému přijímači, Všechna rozžhavená tělesa (např. kamna) vyzařují infračervené záření, Technické využití je velmi široké.
13
Vyberte zdroje světla a odstraňte tělesa, která světlo pouze odrážejí.
hvězdy ve vesmíru obrazovka televizoru vnější zrcátko automobilu bezpečnostní blikače cyklistů prosklené dveře nábytku žárovka v lustru planeta Země
14
Rozdělte následující látky na PRŮHLEDNÉ, PRŮSVITNÉ A NEPRŮHLEDNÉ: mléčné plexisklo, sklo skleničky, porcelán, rýhované sklo, papír z učebnice, sklo čiré žárovky, sklo mléčné žárovky, „kouřové sklo“ Látky průhledné Látky průsvitné Látky neprůhledné sklo skleničky mléčné plexisklo porcelán rýhované sklo sklo čiré žárovky papír z učebnice sklo mléčné žárovky „kouřové sklo“
15
Jakým řeckým písmenem označujeme vlnovou délku světla
Jakým řeckým písmenem označujeme vlnovou délku světla? Vyberte správné označení: λ [lambda ] α [alfa] Ω [omega]
16
Jakou rychlostí se šíří světlo ve vakuu? Vyberte správnou hodnotu:
km/min km/h km/s
17
Přiřaďte k sobě správné hodnoty vlnových délek:
λ 400 – 760 nm ultrafialové záření světlo, které vnímá lidské oko λ ‹ 400 nm infračervené záření λ › 760 nm
18
Použité zdroje: doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 7. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN Tesař J., Jáchim F., Fyzika 3 pro ZŠ, Světelné jevy, mechanické vlastnosti látek, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus 2005 galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
19
Metodika prezentace: Prezentace slouží k naučení nového učiva.
Vysvětlení pojmu „světlo“. Žák vyjmenuje světelné zdroje. Vyjmenování některých těles, které světlo odrážejí nebo pohlcují. Rozdělení optického prostředí na průhledné, průsvitné a neprůhledné. Žák se seznámí s fyzikálními vlastnostmi světla (rychlost, vlnová délka). Na závěr žák řeší úkoly, odpovídá na otázky, vybírá správné odpovědi, správné hodnoty, správné údaje. Otázky slouží k zopakování probraného učiva.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.