Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.34_Parove_souhlasky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.34_Parove_souhlasky."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.34_Parove_souhlasky Datum: Ročník: druhý Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk Název: Párové souhlásky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: UČÍME SE S RADOSTÍ Anotace: Prezentace je určena žákům druhých tříd a slouží k procvičování párových souhlásek. Žáci odůvodňují pravopis vyznačených slov, v nichž se souhláska jinak čte než píše. Potom sami doplňují do slov správnou párovou souhlásku z nabídky. Tvoří také věty se slovy, která stejně znějí, ale jinak se píšou a mají jiný význam.

2 PÁROVÉ SOUHLÁSKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Balejová.

3 Odůvodni pravopis ve zvýrazněných slovech:
V neděli dostal Petr NÁPAD, že by mohl jet s rodiči na VÝLET. Maminka ani TAŤKA nebyli proti. Přemýšleli, zda se vydat na nějaký HRAD nebo za jinou PAMÁTKOU. Petr navrhoval LES, protože prý roste hodně HUB. Nakonec vyjeli na hrad KŘIVOKLÁT a z něj bylo BLÍZKO i do lesa. Petr našel první HŘIB schovaný pod BŘÍZKOU. Večer maminka usmažila houbové ŘÍZKY. Měly výbornou CHUŤ.

4 Zařaď slova do správné bubliny podle chybějící souhlásky:
pru__ prou__ d du__ šrou__ chlu__ me__ slou__ scho__ p tla__ka klu__ko t hla__ kvě__ příko__ salá__ ža__ka lou__ka

5 Dopiš do slov ve větách chybějící souhlásky s, z a v,f.
Rudol__ si rozbil no__. Žo__ka koupila hou__ky. Jose__ má rád mrke__. Venku je mrá__, vezmi si teplou obu__. Dí__ka pase o__ce. Fotogra__ chtěl na našich tvářích úsmě__. Na zdi visel he__ký obra__. Ko__ si sedl na paře__. Nechoď bo__! Popro__, ať ti Slá__ka podá podno__.

6 Vyber vhodnou souhlásku a doplň ji do slov.
Ho__ má rád bu__ty. h h Tvaro__ je zdravý pokrm. ch ch Nekousej si ne__ty! Poj__ si se mnou zajezdit na lo__ce. Vra__ se brzy! ť ď Zame__te smetí na chodbě. ť ď Podej mi ten nů__! š My__ zmizela pod roho__kou. ž š ž Ze stromu padaly hru__ky.

7 Voda se v mrazu mění na ______.
Přečti si stejně znějící slova, která však mají jiný význam. Potom je správně užij ve větách. plod plot dráb dráp led let Laďka Laťka Voda se v mrazu mění na ______. Chtěl bych zažít vyhlídkový ______ nad Prahou. Jablko je chutný a zdravý ______. Tatínek natírá nový ______. _______ je hodná a chytrá dívka. _______ u plotu potřebuje opravit. Nestůj nade mnou jako _______! Lev si zlomil jeden _______.

8 Následuje řešení:

9 Odůvodni pravopis ve zvýrazněných slovech:
V neděli dostal Petr NÁPAD, že by mohl jet s rodiči na VÝLET. Maminka ani TAŤKA nebyli proti. Přemýšleli, zda se vydat na nějaký HRAD nebo za jinou PAMÁTKOU. Petr navrhoval LES, protože prý roste hodně HUB. Nakonec vyjeli na hrad KŘIVOKLÁT a z něj bylo BLÍZKO i do lesa. Petr našel první HŘIB schovaný pod BŘÍZKOU. Večer maminka usmažila houbové ŘÍZKY. Měly výbornou CHUŤ. Řešení: NÁPAD – NÁPADU (napíšeme D), VÝLET – VÝLETU (napíšeme T), TAŤKA – TATÍNEK (napíšeme Ť), HRAD – HRADU (napíšeme D), PAMÁTKOU – PAMÁTEK (napíšeme T), LES – LESA (napíšeme S), HUB – HOUBA (napíšeme B), KŘIVOKLÁT - KŘIVOKLÁTU (napíšeme T), HŘIB – HŘIBY (napíšeme B), BŘÍZKOU – BŘÍZA (napíšeme Z), ŘÍZKY – ŘÍZEK (napíšeme Z), CHUŤ – CHUTI (napíšeme Ť).

10 Zařaď slova do správné bubliny podle chybějící souhlásky:
dub proud šroub med žabka hlad klubko schod p t sloup prut květ chlup salát tlapka loutka příkop

11 Dopiš do slov ve větách chybějící souhlásky s, z a v,f.
Rudolf si rozbil nos. Žofka koupila housky. Josef má rád mrkev. Venku je mráz, vezmi si teplou obuv. Dívka pase ovce. Fotograf chtěl na našich tvářích úsměv. Na zdi visel hezký obraz. Kos si sedl na pařez. Nechoď bos! Popros, ať ti Slávka podá podnos.

12 Vyber vhodnou souhlásku a doplň ji do slov.
Ho_ má rád bu__ty. ch ch Tvaro__ je zdravý pokrm. h Nekousej si ne__ty! h Poj__ si se mnou zajezdit na lo__ce. ď ď Vra__ se brzy! ť Zame__te smetí na chodbě. ť Podej mi ten nů__! ž My__ zmizela pod roho__kou. š ž Ze stromu padaly hru__ky. š

13 Voda se v mrazu mění na ______.
Přečti si stejně znějící slova, která však mají jiný význam. Potom je správně užij ve větách. Voda se v mrazu mění na ______. Chtěl bych zažít vyhlídkový ______ nad Prahou. Jablko je chutný a zdravý ______. Tatínek natírá nový ______. _______ je hodná a chytrá dívka. _______ u plotu potřebuje opravit. Nestůj nade mnou jako _______! Lev si zlomil jeden _______. led let plod plot Laďka Laťka dráb dráp

14 Zdroje: Uveřejněné odkazy [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: dítě dítě2 dítě 3 dítě 4 učitelka dítě 5 Křivoklát Stromy Obraz Sněhulák vločka Mrkev Loďka s holkou Hruška Lev Letadlo © Mgr. Pavla Balejová 2013


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.34_Parove_souhlasky."

Podobné prezentace


Reklamy Google