Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol"— Transkript prezentace:

1 Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol
Boloňský proces Stav implementace Seminář Rozvoj vysokých škol, 31. května 2018, Praha Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol

2 Výročí Boloňského procesu
Sorbonnská deklarace (25. května 1998) Boloňsá deklarace (19. června 1999) Upozornit na kulaté výročí boloňského procesu – 20 let od Sorbonnské deklarace – přesně stejné datum Pařížská konference na jak jinak než Sorbonně.

3 Jak si naše vysoké školství vede 20 let od počátku Boloňského procesu?
Zpracováno podle publikace The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report Klíčové závazky: Třístupňová struktura studijních programů Uznávání kvalifikací Zajišťování kvality + další vybraná témata

4 Struktura studijních programů: Typická studijní zátěž bakalářského plus magisterského stupně
U nás drobná odchylka u minima – jen 240 (4 roky). Standard je 300. Belgie – Vlámsko – půlka 240 ECTS, půlka 300 Obecně k tomuto: ČR velmi úspěšná (hlavně formálně): Struktura jako taková, typická studijní zátěž Praktické „nedostatky“: Jeden z nejvyšších podílů studentů magisterského stupně (přes 30 %) – ale podobně Německo, Rakousko, Polsko, ještě více Slovensko. Chybějící short cycle Chybjící rámec kvalifikací a hlavně jeho praktické využívání – například v QA

5 Struktura studijních programů: Studenti v „dlouhých“ magisterských studijních programech
Velmi rozšířené v: medicína a veterinární medicína. Středně: archit. a farmacie. Méně: Učitelství, Technické obory, !!Právo!!, Teologie

6 Struktura studijních programů: Studijní programy „krátkého cyklu“
Existují v polovině zemí

7 Struktura studijních programů: Monitoring implementace ECTS v rámci vnějšího zajišťování kvality
The ECTS Users' Guide 2015 principles are required to be used by external quality assurance as a basis to assess the implementation of ECTS in all higher education institutions. All the following issues are monitored specifically: o ECTS credits are allocated on the basis of learning outcomes & student workload; o ECTS credit allocation is regularly monitored and followed up by appropriate revision if necessary; o ECTS is used as a credit system for the accumulation of credits acquired within higher education institutions; o ECTS is used as a credit system for the transfer of credits for student learning outcomes acquired in another institution in the country; o ECTS is used as a credit system for the transfer of credits for periods of study abroad; o The higher education institution has an appropriate appeals procedure to deal with problems of credit recognition. Žlutá: The ECTS Users' Guide 2015 principles are required to be used by external quality assurance agencies as a basis to assess the implementation of ECTS in all higher education institutions. One to three of the above issues are monitored specifically.

8 Struktura studijních programů: Zavedení národního rámce kvalifikací
Steps 10-11: o 11. Stakeholders* use the NQF (as a reference point) for at least one specific agreed purpose. o 10. The NQF has self-certified its compatibility with the Qualifications Framework for the European Higher Education Area. Steps 7-9: o 9. Qualifications have been included in the NQF. o 8. Study programmes have been re-designed on the basis of the learning outcomes included in the NQF. o 7. Implementation of the NQF has started with Steps 5-6: o 6. The NQF has been adopted in legislation or in other high level policy fora. o 5. Consultation/national discussion has taken place and the design of the NQF has been agreed by stakeholders. Step 4: The level structure, level descriptors (learning outcomes), and credit ranges have been agreed.

9 Uznávání kvalifikací: Úroveň systému uznávání kvalifikací pro akademické účely
EHEA je daleko od automatického uznávání. Jen čtyři země. Zelená: automatické uznávání kvalifikací z EHEA Světle zelená: částečně automatické uznávání+plněny podmínky (LRC, rozhodnutí do 4 měsíců, možnost odvolání, kontrola v rámci QA) Žlutá: automatické uznávání pro některé země (v případě ČR Maďarsko, Polsko, Slovensko, Slovinsko), ale nejsou splněny všechny uvedené požadavky

10 Zajišťování kvality: Rozvinutost systému vnějšího zajišťování kvality
ESG U nás: vysoké zapojení studentů Nízká mezinárodní participace v QA Nízká otevřenost přeshraniční QA Nepoužívá se European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes (ve 28 zemích není překážka pro jeho využívání) Chybí registrace v EQAR – způsobeno zavedením nového systému Zajímavé téma: Improvement-oriented models of the external QA X supervisory models

11 Zajišťování kvality: Otevřenost přeshraničnímu zajišťování kvality
All institutions and programmes can choose to be evaluated by a suitable QA agency from outside the country to fulfil their obligations for external QA, while complying with national requirements. EQAR registration always serves as a criterion for agencies to be allowed to carry out cross-border evaluation/accreditation/audit. external QA, while complying with national requirements. EQAR registration does not always serve as a criterion for agencies to be allowed to carry out cross-border evaluation/accreditation/audit. In some cases, institutions and/or programmes can choose to be evaluated by a QA agency from outside the country to fulfil their obligations for external QA, while complying with national requirements. EQAR registration always serves as a criterion for agencies to be allowed to carry out cross-border evaluation/accreditation/audit. Discussions are on-going or plans have been made to establish a legal framework allowing EQAR-registered agencies to operate in the country. Institutions and programmes cannot be evaluated by QA agencies from outside the country to fulfil their obligations for external QA, and no plans are being discussed.

12 Další: Uznávání výsledků předchozího neformálního a informálního učení
There are nationally established procedures, guidelines or policy for assessment and recognition of prior learning as a basis for 1) access to higher education programmes, and 2) allocation of credits towards a qualification and/or exemption from some programme requirements, AND these procedures are monitored regularly by top-level authorities. requirements, BUT these procedures are not monitored regularly by top-level authorities. OR There are nationally established procedures, guidelines or policy EITHER for 1) OR for 2) (see above), AND these procedures are monitored regularly by top-level authorities. BUT these procedures are not monitored regularly by top-level authorities. There are no specific procedures/national guidelines or policy for assessment of prior learning, but procedures for recognition of prior learning are in operation at some higher education institutions or study programmes. No procedures for recognition of prior learning are in place EITHER at the national OR at institutional/programme level.

13 Empowering EHEA 2018 Konference ministrů zodpovědných za vysoké školství zemí Boloňského procesu, 23. – 25. května 2018, Paříž Přijetí společného dokumentu Paris Communiqué důraz na autonomii vysokých škol, společně sdílené hodnoty, postavení vysokých škol ve společnosti a jejich význam pro demokracii Priority Zajišťování kvality – jako prostředek vzájemné důvěry, nezbytný pro zvýšení mobility a rovného uznávání kvalifikací a vzdělání UNESCO Global Convention on the Recognition záměr EU do roku 2025 zavést v rámci EU/EHEA automatické uznávání (VŠ a SŠ vzdělání a kvalifikace) pro účely dalšího studia DEQAR – databáze výsledků externího hodnocení kvality

14 Užší propojení EHEA a ERA
Digitalizace studijní agendy (elektronická výměna informací o studentech mezi VŠ) a vzdělávání European Student Card ECTS, Diploma Supplement (nový formát) Kvalifikační rámce Inovace ve vzdělávání důraz na vzdělávací činnost a její kvalitu propojování akademické a praktické výuky celoživotní vzdělávání Sociální dimenze

15 Peer support approach tematické pracovní skupiny vzájemná podpora a učení se z příkladů dobré praxe Belarus Strategy specifický plán implementace Boloňského procesu v Bělorusku Bologna Policy Forum zapojení zemí mimo EHEA

16 Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol Tomas.Fliegl@msmt.cz
Děkuji vám za pozornost


Stáhnout ppt "Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol"

Podobné prezentace


Reklamy Google