Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Základní podnikatelské koncepce Ročník / obor studia: III. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2013/2014 DUM 582 Klíčová slova: Koncepce, podnik, výrobek, služba Anotace: Prezentace pro podporu výkladu učitele na téma Základní podnikatelské koncepce.
2
Základní podnikatelské koncepce
3
Historický vývoj marketingu
Za kolébku marketingu jsou považovány Spojené státy americké (USA). Za nejuznávanější autoritu marketingu je považován ekonom – Phillip Kotler Na počátku 20. století se tento termín objevil také na amerických univerzitách. Ve 20. letech 20. století v USA došlo k přebytku některého zboží a nastal problém s jeho odbytem. Vrchol rozvoje marketingu nastává v 50. a 60. letech 20. století.
4
Základní podnikatelské koncepce
Ve vývoji marketingu se můžeme setkat s 5 různými marketingovými koncepcemi založenými na zcela odlišných principech : Výrobní koncepce Výrobková koncepce Prodejní koncepce Marketingová koncepce Sociálně – marketingová (společenská) koncepce
5
Výrobní koncepce Vyrob co nejlevněji a prodáš! Období 1900 - 1920
Snižování ceny výrobků, respektive zdokonalování technologie výroby. Za „duchovního otce“ této koncepce je považován Henry Ford, v ČSR – Tomáš Baťa Prosazování zavedení a zároveň i neustálé zdokonalování hromadné výroby. Hlavním cílem bylo nalezení optimálního způsobu výroby, které by vedli ke zvýšení objemu produkce a umožnily vyrábět a následně nabízet spotřebitelům výrobky co nejlevněji.
6
Výrobková koncepce Vyrob co nejkvalitněji a prodáš! 1920 – 1940
Řízení se zaměřuje pouze na výrobu vysoce kvalitních výrobků a zároveň věnuje pozornost technickému rozvoji Cílem je přesvědčení spotřebitele, aby si zakoupil nejkvalitnější výrobek i za vyšší cenu. Pokud chce výrobce tyto požadavky uspokojit musí zaměřit výrobu na vysokou: Kvalitu Technickou úroveň výkonnost
7
Výrobková koncepce Tato koncepce je někdy označována jako marketingová krátkozrakost Podnikatelé jsou mnohdy tolik zahleděni na kvalitu a vývoj nových výrobků a služeb, že zapomínají, že musí své výrobky na trhu prodat. Přestávají se vnímat reálné potřeby trhu a výrobek se stává neprodejným
8
Prodejní koncepce Čím víc reklamy, tím víc prodáš. 1940 – 1950
Zákazník si sám námi vyrobený výrobek nekoupí, je nutné ho pro náš výrobek získat a přesvědčit ho, že právě náš výrobek si musí koupit. Podnik se koncentruje na efektivní prodejní politiku podniku.
9
Prodejní koncepce Růst produkce a sílící konkurence nutí podnik změnit strategii prodeje a vzbudit větší zájem o jeho výrobek Tato koncepce je agresivní a podniky uskutečňují své záměry vkládáním nemalých prostředků např. do reklamy Tato koncepce je uplatňována při prodeji spotřebního zboží, nebo automobilů.
10
Marketingová koncepce
„Nejdřív poznej svého zákazníka a prodáš“ 1950 – 1970 Jedná se o moderní filosofii podnikání a tato koncepce se uplatňuje dodnes. Vychází z přesvědčení, že podnik může svých cílů dosáhnout pouze tehdy, pozná-li potřeby a přání zákazníků a ty pak dokáže uspokojit účinněji a efektivněji než konkurence.
11
Marketingová koncepce
Poznání a identifikace zákazníka představuje výchozí bod, od kterého se odvíjí výrobní program podniku, způsob prodeje a propagace výrobků. Základními znaky jsou: Trvalá orientace na zákazníka, Soustředění se na trh, průzkum trhu, Dlouhodobé plánování, Zásada ziskovosti.
12
Prodejní x marketingová koncepce
Prodejní koncepce soustřeďuje pozornost na potřeby prodávajícího x marketingová na potřeby kupujícího. Prodejní vychází existujícího produktu x marketingová vychází z přání a potřeb potencionálních zákazníků.
13
Sociální koncepce marketingu
1970 – do současnosti „Poznej potřeby svého zákazníka, zohledni i potřeby společnosti a prodáš“ Snaží se o to, aby podniky plnily své cíle uspokojováním přání a potřeb cílových tržních segmentů efektivněji než konkurence, ale při zachování blahobytu spotřebitele a celé společnosti.
14
Sociální koncepce marketingu
Výrobci uspokojují jen ty zájmy, které nejsou v rozporu se společenským zájmy Vyznačuje se vyšší společenskou zodpovědností ( ekologická koncepce, humánní koncepce) a při ní věnuje pozornost těmto aspektům: Zisk výrobce Co nejlepší uspokojování potřeb spotřebitele Uspokojování společenských zájmů
15
Vztahy charakterizující koncepce v marketingu
Firma/výrobce Zákazník Vztah firmy --) zákazníka je charakteristický pro období od roku 1920 do konce 60. let 20. stol. Výrobci se specializovali na výrobu a prodej v závislosti na potřebách spotřebitelů.
16
Vztahy charakterizující koncepce v marketingu
Společnost a její potřeby Firma a její potřeby Zákazník a jeho potřeby
17
Otázky k procvičení Popište vznik prvních podnikatelských koncepcí v souvislosti se vznikem marketingu? Jaké podnikatelské koncepce rozeznáváme? Které koncepce v podnikání kladou důraz na marketingové principy?
18
Použitá literatura KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. [4. vyd.]. Překlad Tomáš Juppa, Martin Machek. Praha: Grada, 2013, 814 s. ISBN KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN MOUDRÝ, Marek. Marketing: základy marketingu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2008, 3 sv. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.