Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilArnošt Kolář
1
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
Zahraniční obchod
3
Zahraniční obchod: obchod přes hranice státu
světový, nebo kontinenty se státy je jedním z důsledků dělby práce
4
Příčiny rozvoje zahr. trhu
odlišnost přírodních a klimatických podmínek odlišný spotřebitelský vkus a preference snaha o zvyšování efektivity výroby konflikt výroby a spotřeby
5
Formy zahraničního obchodu - export
EXPORT – vývoz zboží nebo služeb do zahraničí, důsledkem je příliv kapitálu do země původu zboží Přímý – producent a odběratel jsou v přímém kontaktu, producent musí mít dobrý přehled o zahr. trhu Nepřímý – mezi producenta a odběratele vstupuje zprostředkovatel (nakupuje v tuzemsku, prodává v zahraničí) - podnik platí zprostředkovateli, ale nemusí mít přehled o zahraničním trhu
6
Formy zahraničního obchodu – import
IMPORT – dovoz zboží nebo služeb ze zahraničí, důsledkem je odliv kapitálu ze země, kam se dováží Přímý – tuzemský producent nakupuje v zahraničí Nepřímý – producent nakupuje přes zprostředkovatele zboží
7
Formy zahraničního trhu - reexport
REEXPORT – vývoz zboží a služeb, které byly předtím dovezeny Přímý - Reexportér nakoupí zboží v zahraničí a prodá ho do jiné země (zboží se nedostane do země reexportéra) Nepřímý – reexportér doveze zboží do své země, odtud je vyvezeno do země jiné
8
Nástroje zahraničního obchodu
CLO – dovozní – uvaluje se na dovážené zboží -> dává prostor domácím výrobcům EMBARGO – většinou politicky motivované administrativní rozhodnutí o zákazu obchodu s určitou zemí NEVIDITELNÉ PŘEKÁŽKY DOVOZU – nepřímé znevýhodnění dovozce (přísnější hyg.podmínky atp.) -> zvýhodnění domácí produkce KVÓTY – snaha o zajištění stability trhu stanovením povoleného množství dováženého zboží - překročení by vedlo ke snížení ceny a neprodejnosti části domácího produktu
9
Specifika zahraničního obchodu:
Jazyková bariéra Právní bariéra – odlišné právní systémy zemí Vzdálenost – se vzdáleností roste cena Tradice náboženství – z důvodu náboženství, nemusí být určité zboží v určité zemi prodejné Kurzové riziko – pohyb kurzu ovlivňuje úspěšnost obchodu -“euro“ v zemích EU toto riziko odstraňuje
10
Bilance zahraničního obchodu v ČR
v ČR je hodnocena až od roku 1993, kdy došlo k rozdělení Česka a Slovenska v roce 1990 ještě existoval úplný monopol vybraných státních firem, ten byl zrušen, ale zpočátku byl u nás obchod regulován povinnou registrací do obchodního rejstříku a devizovými předpisy V letech 94 – 95 dosáhla bilance výrazně záporného salda - až od roku 2005 je bilance salda kladného
11
Bilance zahraničního obchodu – tabulka I
12
Bilance zahraničního obchodu – tabulka II
13
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.