Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_2_05_STAVBA ROSTLINNÉHO TĚLA – LISTY Šablona číslo: XII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová
2
Anotace: Výklad stavby těla krytosemenných rostlin se zaměřením na listy
Očekávaný výstup: Žák zná stavbu těla krytosemenných rostlin, rozliší stonek bylinný a dřevnatý, uvede hlavní funkce stonku i jeho využití, uvědomuje si význam listů pro rostlinu, chápe postavení listů na stonku i jejich tvary a uspořádání žilnatiny. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. ročník, 12 – 13 let Klíčová slova: stonek bylinný, stonek dřevnatý, kmen, kůra, borka, lýko, dřevo, dřeň, pokožka, dužnina, cévní svazky, lodyha, stvol, stéblo, oddenek, řapík, čepel, žilnatina síťnatá, žilnatina souběžná Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou těla krytosemenných rostlin, podrobně vysvětlí význam stonku pro rostlinu, jeho funkce, stavbu bylinného i dřevnatého stonku, upozorní na význam listů pro rostliny, jejich stavbu, postavení na stonku i uspořádání žilnatiny. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.
3
LISTY
4
Listy význam: tvorba organických látek dýchání odpařování vody odlišení: tvarem okrajem čepele postavením listů na stonku
5
Stavba jednoduchého listu
list řapíkatý čepel řapík žilnatina, žilky, cévní svazky list přisedlý list objímavý čepel žilky řapík
6
Listy jednoduché kopinatý vejčitý srdčitý ledvinitý kracovitý dlanitolaločný
7
Listy složené dlanitě složené: trojčetný pětičetný vícečetný
složené zpeřené: lichozpeřený sudozpeřený
8
Okraj čepele celokrajný – šeřík obecný zubatý – topol osika pilovitý – kopřiva dvoudomá
9
Žilnatina souběžná – žilky probíhají vedle sebe obilniny, trávy síťnatá – žilky se větví, tvoří síť lípa srdčitá, dub letní, javor klen
10
Javor klen – žilnatina síťnatá
11
Dub letní – žilnatina síťnatá
12
Obilniny -žilnatina souběžná
ječmen pšenice kukuřice
13
Postavení listů na stonku
střídavé - bříza (a) vstřícné - šeřík (c) křižmostojné – hluchavka (b) přeslenité - svízel (d), lilie v přízemní růžici – prvosenka (e) e a b d
14
Jiné funkce listu palisty - párové listové útvary u řapíku hrách setý listeny - drobný nepárový listový útvar, za nímž vyrůstá květ smetanka lékařská jaterník podléška
15
Jiné funkce listu dužnaté listy – cibule kuchyňská trny – kaktusy
doplňková výživa masožravé rostliny - láčkovka trny dřišťálu vznikají z listů
16
Otázky 1 Které tři hlavní funkce mají listy?
Uveď tři části jednoduchého listu: Vyjmenuj tvary jednoduchých listů: Vyjmenuj listy dlanitě složené: Které listy zpeřené znáš? tvorba organických látek, dýchání, odpařování vody čepel, řapík, žilky kopinatý, vejčitý, srdčitý, ledvinitý, kracovitý, dlanitolaločný trojčetný, pětičetný, vícečetný lichozpeřený, sudozpeřený
17
Otázky 2 Jak se nazývá žilnatina se žilkami probíhajícími vedle sebe?
Jak se nazývá žilnatina s rozvětvenými žilkami? Uveď způsoby postavení listů na stonku: Jak nazýváme drobný nepárový listový útvar, za nímž vyrůstá květ? Která rostlina má křižmostojné postavení listů na stonku? souběžná síťnatá střídavé, vstřícné, přeslenité, v přízemní růžici listen hluchavka
18
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leaf_1_web.jpg
19
Zdroje: ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 7 pro ZŠ - zoologie a botanika. Praha: Nakl. SPN, 2008. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.