Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiloslava Sedláková
1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_12_INOVACE_ , Směšné lásky Autor Mgr. Veronika Mikešová Tematická oblast Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ Ročník 4. ročník Datum tvorby Anotace Materiál slouží k prohloubení vědomostí o díle Směšné lásky od M. Kundery. Metodický pokyn Studenti si během promítání prezentace dělají poznámky do svých sešitů.
2
SMĚŠNÉ LÁSKY soubor povídek
celkem 10 povídek ve třech sešitech (Směšné lásky – 1963, Druhý sešit směšných lásek – 1965, Třetí sešit směšných lásek ) povídky o lásce, o hře na lásku a s láskou > nejedná se však o tzv. ideál čisté lásky láska v tomto díle je vždy něčím nabourávána důležitou roli hraje: ŽERT (často se vymkne z rukou a následuje tragický konec)
3
celkem 7 povídek > Nikdo se nebude smát, Zlaté jablko věčné touhy, Falešný autostop, Symposion, Ať ustoupí staří mrtví mladým mrtvím, Doktor Havel po dvaceti letech, Eduard a Bůh v celém díle se objevuje téma NEVĚRY, konfliktů mezi pohlavími, erotika, hry osudu autor nepředstavuje LÁSKU jako věc vážnou, zaměřuje se na její komickou či tragikomickou stránku, která však může mít vážné důsledky
4
KOMPOZICE A JAZYK TEXTU
7 povídek chronologická posloupnost každá povídka je rozdělena do drobných kapitol spisovný jazyk, bez zbytečného nadužívání vulgarismu jednoduchý styl, srozumitelnost krátké dialogy ich - forma, er - forma
5
„Psal jsem je v době, kdy jsem pracoval na hře Majitelé klíčů
„Psal jsem je v době, kdy jsem pracoval na hře Majitelé klíčů. Téma to bylo až příliš vážné a práce pracná… Měl jsem touhu tomu všemu unikat, cítit se volný a bavit se. A tak vznikly tyhle povídky, které jsem měl o to raději, oč víc byly s to upevnit ve mně ducha nevážnosti. Domníval jsem se, že jsou to především rozmarné povídky, ale někteří čtenáři to popírali. A tak jsem v podtitulu dal výraz své původní iluzi i jejich dojmu: jsou to anekdoty, ale snad melancholické.“
6
FALEŠNÝ AUTOSTOP umělecky nejzávažnější povídka celého souboru
mladý milenecký pár jede na dovolenou po krátké zastávce začne dívka, svého chlapce stopovat > partner jí zastaví a oba začínají hrát HRU > předstírají, že se neznají mění se role partnerů > mladík se mění v „drsného“ muže a dívka v „necudnou“ děvu
7
hra se postupem času dostává jiné kontury > MĚNÍ SE V REALITU (z hlediska vnímání partnerů) > dívka vnímá svého partnera jako muže, který svádí cizí ženu a ON vidí svou partnerku jako ženu, která se „podobá až nechutně věrně tomu modelu žen, který tak dobře znal a k němuž pociťoval lehký odpor“ oba partneři jsem jakoby přítomni vzájemné nevěře „viděl svou dívku, jak svádí cizího muže, a měl tu trpkou výsadu být přitom; vidět zblízka jak vypadá a co mluví, když ho podvádí.“
8
na konci povídky se snaží dívka hru přerušit a vrátit vše k „normálu“ > chlapec už toho však není schopen povídka má otevřený konec autor si v textu klade spoustu otázek > nedává však na ně žádnou odpověď
9
Kontrolní otázky Urči literární druh a žánr tohoto díla. Co je hlavním tématem jednotlivých povídek? O čem je Falešný autostop? Jak velkou roli hraje v jednotlivých povídkách HRA?
10
PRAMENY A POUŽITÁ LITERATURA
Lehár J. a kol.: Česká literatura od počátků k dnešku. NLN, Praha Prokop V.: Přehled české literatury 20. století. O.K. – Soft. Sokolov Andree L.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Didaktis, Brno autor: Elisa Cabot, licence Creative Commons, BY-SA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.