Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Digitální učební materiál
Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 3. Téma: Slovesa Tematický okruh: Gramatika - morfologie Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: prosinec 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA038 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA038 Anotace: Opakování tvarosloví - morfologie, zopakování základních typů a tvarů sloves, vyjmenování slovesných mluvnických kategorií
2
Slovesa ohebný slovní druh časují se řazeny jako 5. slovní druh
vyjadřují děj - činnost podmětu (děj – kreslím, házím, čtu, povídám, cvičím) vyjadřují stav podmětu a změnu jeho stavu (stav - žiji, sedím, ležím změna stavu - stárnu, probouzím se) vyjadřují děj na „podmět nevázaný“ (např. prší, taje, spalo se mi dobře)
3
Slovesa vyjadřují: děj probíhající - přítomný – píšu
děj, který proběhne – budoucí - budu psát děj, který proběhl - minulý – psal jsem
4
Určujeme slovesné kategorie
u slovesa určujeme osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid, třídu a vzor např.: chodím (žena) - 1. osoba, číslo jednotné, čas přítomný, způsob oznamovací, rod ženský, vid nedokonavý, 4. třída, vzor prosí
5
Sloveso ve větě ve větě bývá nejčastěji v pozici přísudku
může být i podmětem, předmětem, přívlastkem a doplňkem např.: Každý rok hrajeme turnaj v kuželkách. (přísudek) Spořit se vyplatí. (podmět)
6
předmětová + bezpředmětová plnovýznamová + pomocná
Typy sloves předmětová + bezpředmětová plnovýznamová + pomocná
7
Slovesa předmětová a bezpředmětová
podle toho, zda se činnost týká podmětu nebo předmětu, dělíme slovesa na: bezpředmětová (subjektová – činnost se týká podmětu) předmětová (objektová – činnost se týká předmětu)
8
Slovesa předmětová potřebují doplnění předmětem na nich závislým např.: nesu tašku, knihu, noviny…; pomáhám babičce, mamince, tobě…; čtu noviny, román, knihu… tzn. řídí pád jména, jehož se děj slovesa přímo týká
9
Sloveso předmětové má určitou stálou vazbu, tj. řídí pád závislého předmětu spojuje se buď s „prostými pády“ (nejčastěji se 4. pádem, dále s 2., 3. a 7. pádem) nebo s „předložkovými pády“ (má vazbu předložkovou)
10
Slovesa bezpředmětová
doplnění předmětem nepotřebují nebo na nich předmět záviset ani nemůže např.: jdu, žiji, stárnu slovesa, která znamenají stav nebo jeho změnu, jsou vždy jenom bezpředmětová např.: růst, stárnout
11
Výjimky existují však i ojedinělé výjimky, kdy bezpředmětová slovesa předmět mají můžeme se s tím setkat v knižním stylu např.: žít život, bojovat boj…
12
některá slovesa jsou předmětová i bezpředmětová
Poznámka některá slovesa jsou předmětová i bezpředmětová např.: psát
13
Slovesa přechodná a nepřechodná
slovesa předmětová , která se pojí s prostým 4. pádem se nazývají přechodná např.: poslouchám rozhlas, vyrábějí stroje… ostatní slovesa pojící se s jinými pády se nazývají nepřechodná např.: podobá se otci, mluví o úspěchu, píše perem…
14
Zvratné sloveso spojuje-li se s předmětovým slovesem zvratné zájmeno „se, si“ vzniká sloveso zvratné – myji se, baví se, smějí se, jmenují se, zpívá si ta slovesa, která mají u sebe zvratné zájmeno stále, jsou tak pouze zvratná slovesa bojí se, rozprchnou se
15
Plnovýznamová slovesa
mají sama o sobě plný věcný (lexikální) význam sahat, skákat, plazit se
16
Pomocná slovesa jsou ve větě spojena s plnovýznamovými slovesy
často s infinitivem plnovýznamového slovesa vyjadřují poměr tohoto významového slovesa k podmětu dělíme je na: vlastní pomocná slovesa způsobová slovesa fázová slovesa
17
Slovesa z hlediska vidu dělíme na:
nedokonavá a dokonavá slovesný vid – schopnost slovesa vyjádřit týž děj podle různého chápání jeho průběhu
18
Nedokonavá slovesa nedokonavost – děj ohraničený slovesa nedokonavá – padá, čte mohou vyjadřovat přítomnost – čte budoucnost – opisem - budu číst, nebo příponou - ponesu
19
Dokonavá slovesa dokonavost – děj časově ohraničený – slovesa dokonavá – přečte, padne nemohou vyjadřovat přítomnost, ale jen děj uskutečněný – dočetl jsem ještě neuskutečněný - dočtu
20
Tvary sloves určité + neurčité jednoduché + složené
21
Určité tvary sloves vyjadřují:
osobu číslo čas způsob rod vid třídu a vzor např.: myslím, počítám, oblékám se
22
infinitivy přechodníky příčestí minulá příčestí trpná
Neurčité tvary sloves infinitivy přechodníky příčestí minulá příčestí trpná
23
Jednoduché tvary sloves
pouze tvar (jednoduchý) plnovýznamového slovesa přijdu, koupím, zašleme
24
obsahují plnovýznamové sloveso a pomocné sloveso
Složené tvary sloves obsahují plnovýznamové sloveso a pomocné sloveso byl bych přišel, začal jsem se učit
25
Zdroje SOCHROVÁ, Marie. Školní pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Praha: Fragment, 2012, 368 s. Pravidla a přehledy. ISBN Pravidla českého pravopisu. Školní vydání včetně Dodatku. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1999, 383 s. ISBN SOCHROVÁ, Marie. SOCHROVÁ MARIE. Český jazyk v kostce. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 104 s. ISBN Pravopisně.cz. ZIMOVÁ, Ludmila. Učíme se pravopis: soubor textů pro opakování a procvičování pravopisné látky ročníku základní školy [online]. Praha: Fortuna, 1991 [cit ].
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.