Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_299 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída: 6.B Počet žáků celkem: 25 Z toho dívek: 12 1

2 Slovní druhy ohebné a neohebné,
Předmět: Český jazyk Ročník: šestý Klíčová slova: Slovní druhy ohebné a neohebné, Anotace: Cílem DUMu je přiblížit žákům slovní druhy, jejich charakteristické znaky. Vytvořený DUM slouží jako názorná pomůcka při určování slovních druhů a při zpracování souhrnných cvičení v pracovních sešitech a v učebnici. Jméno autora (vč. titulu): Mgr. Jana Krausová 2

3 Slovní druhy

4 Slovní druhy rozdělení:
OHEBNÉ 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky 5. Slovesa NEOHEBNÉ 6. Příslovce 7. Předložky 8. Spojky 9. Částice 10. Citoslovce skloňují se časují se

5 Ohebné slovní druhy

6 Podstatná jména názvy osob - přítel, učitel, prodavačka…
názvy zvířat – pes, kočka, tygr… názvy věcí – stůl, květina, lžíce… názvy dějů, činností – česání, mytí, psaní… názvy vlastností - úcta, chytrost, zvědavost… konkrétní x abstraktní pomnožná x hromadná x látková obecná x vlastní

7 Přídavná jména vyjadřují vlastnosti podstatných jmen
ptáme se: Jaký, který čí? tvrdá měkká přivlastňovací např: kouzelný, veselá, jedoucí, lesní,tatínkův, babiččin

8 Zájmena zastupují podstatná nebo přídavná jména nebo ukazují na osoby, zvířata a věci osobní přivlastňovací ukazovací tázací vztažná neurčitá záporná např: ona, tamto, čí, některý, nikdo, jenž…

9 Číslovky udávají číselný údaj: vyjadřují počet, pořadí, násobenost
určité x neurčité základní, řadové, druhové, násobné např: tisíc, dvacátý, stokrát, patery

10 slovesa vyjadřují děj, a to činnost nebo stav
např: nakoupit, spát, omládnout, kreslit…

11 neohebné slovní druhy

12 příslovce vyjadřují různé bližší okolnosti dějů nebo vlastností:
určení - místa času způsobu míry příčiny např. dnes, zde, česky, mnoho, proto…

13 předložky vyjadřují podobné bližší okolnosti jako příslovce (místo, čas, způsob, míru, příčinu apod.), ale teprve ve spojení se jmény např: v lese, před domem, na louce, v konvi, s máslem…

14 Spojky spojují větné členy nebo věty
např: a, protože, ale, že, jestliže, aby, ani, nebo…

15 částice uvozují samostatné věty a naznačují jejich druh (rozkaz, otázku, zvolání, přání), anebo různý postoj mluvčího k jejich obsahu např: ano, bohužel, snad, kéž…

16 citoslovce vyjadřují city, nálady a vůli mluvčího nebo označují zvuky a hlasy např: aha, ach, buch, crrr, brrrrr…

17 Zdroje a citace Uvedené texty jsou vytvořeny autorem DUMu.


Stáhnout ppt "Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk"

Podobné prezentace


Reklamy Google