Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilSimona Slavíková
2
Klasický management
3
KLASICKÝ MANAGEMENT první fáze vývoje managementu 1900-1930
vychází z praxe, zaměřen na organizování výroby a uspořádání pracovních procesů hlavní představitelé – Ford, Taylor, Fayol, Weber, Baťa KLASICKÝ MANAGEMENT
4
Henry Ford zavedl pásovou výrobu
prakticky dokázal výhody masové produkce vyráběl ve velkém jeden standardní typ vozu – stlačil náklady na polovinu Henry Ford
5
Frederick W. Taylor zakladatel vědeckého managementu
měl praktické zkušenosti z oceláren, zabýval se řízením výroby prosazoval vybírání nejlepších zaměstnanců pro konkrétní práci, jejich motivování denními úkoly a úkolovou mzdou řídící pracovníci měli být odborně kvalifikovaní, pracovníci disciplinovaní a měli dostávat příkazy od několika specializovaných mistrů. Frederick W. Taylor
6
Henri Fayol francouzský průmyslník
podnikové činnosti rozdělil do 6 skupin a blíž se zabýval manažerskými činnostmi určil základní manažerské činnosti – plánování, organizování, přikazování, koordinaci a kontrolu vymezil základní principy managementu, např. dělba práce, pravomoc a odpovědnost, disciplína a pořádek Henri Fayol
7
Max Weber vymezil pravidla pro úspěšné fungování firmy
základem je disciplína, pořádek, přesné vymezení práv a povinností každého pracovníka, soustava norem a pravidel vedoucí pracovník by měl vytvářet podmínky a řídit neosobně a spravedlivě Max Weber
8
Tomáš Baťa založil a vedl firmu na výrobu obuvi ve Zlíně
v praxi uplatňoval poznatky Forda a Taylora jeho potomci pokračují v rodinné tradici, před okupací se jim podařilo firmu přenést do Kanady dnes je to nadnárodní obuvnický koncern s více než 100 továrnami v 90 zemích světa Tomáš Baťa
9
Baťa - management veškerou činnost plánoval -pololetí
zavedl hospodářská střediska, sledoval jejich výkony a hospodaření vedoucí středisek plně odpovídali za jejich činnost a byli odměňováni podle výsledků hospodaření -podíl na zisku se jim zapisoval na konta týdenní zúčtování mělo signalizovat problémy Baťa - management
10
důraz na pořádek a disciplínu – zákaz kouření , pití alkoholu a opouštění pracoviště, přehledná evidence a uložení materiálu pro své zaměstnance staví obytné domy, školy, nemocnice, zavádí jim podnikové spoření…. – připoutání k firmě Baťa - management
11
Baťa - marketing baťovské ceny (9)
změna materiálu a zároveň snížení ceny výrobku slevy na polovinu během krize nové zakázky pro armádu během války reklama, první plakáty Baťa - marketing
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.