Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
DUM č.14 výtvarné vyjadřování od nejstarších dob Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu: VY_32_INOVACE_VI.1 Vzdělávací oblast: Člověk a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova Téma: Výtvarné vyjadřování od nejstarších dob- výroba nádoby Datum: Ročník: druhý stupeň ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost –Výtvarná výchova Metodický materiál: Určeno pro zkvalitnění výuky a motivaci v hodinách výtvarné výchovy, jako materiál k hledání stop v dějinách výtvarného vyjadřování . Jméno: Mgr. Ludmila Cahová
2
Anotace Výukový materiál má vést k zamyšlení nad vývojem ručně zdobených a vyráběných předmětů denní potřeby, od nejstarších dob - a dovedností vyrobit jednoduchou nádobu.
3
Neoficiální sochařství
- dřevěné plastiky (sošky služek, otroků, zvířat) vkládané do hrobů - portrétní sochy - sádrové odlitky hlav (podle kterých se tesaly sochy) Typické znaky: - zákon frontality (plastiky bez pohybu, v čelním pohledu nebo z profilu) - strnulá přísnost a monumentalita - časté polychromování - na místo očí vkládání drahých kamenů (inkrustace) - usmívající se výrazy
4
Památky: - sfinga v Gíze - sochy panovníků - Sedící písař (portrétní soška vysokého úředníka) - Saltova (červená) hlava (snaha zachytit charakteristický výraz) - Rahotep s manželkou Nefertou - zlatá pohřební maska Tutanchamóna - sfinga z růžové žuly - sošky z Meketréova hrobu
5
- Kolosy Nemnóvy - sedící sochy královny Hatšepsotewy a Thutmóse III
- Kolosy Nemnóvy - sedící sochy královny Hatšepsotewy a Thutmóse III. - hlava královny Nefertiti Reliéfy - měly blíže k malbě než k sochařství, - byly mělké, nízké, často doplňovány nápisy a polychromované, - vnitřní a vnější výzdoba chrámů a pyramid, - obelisky (vysoké sloupy z jednoho kusu kamene)
6
Malířství - nástěnné malby v prostorách chrámů a pyramid, povrch sarkofágů - hlavní výrazové prostředky-obrysové linie a plošné kolorování - plastický tvar se promítal na plochu bez perspektivních zkratek - více pohledů - ( tělo, oko-zepředu, nohy, hlava, ruce – z profilu) - pásová perspektiva - (co je nejdál- na pásu nejvyšší) - hieratická perspektiva - (velikost figury podle postavení) - náměty, scény ze života, práce na poli, chov dobytka, řemeslnické práce
7
- malba a barva nebyla obrazem reality, ale symbolem, byla prostředníkem v kontaktu světem “nahoře“ - obrazy jsou zkratky k vyjádření všeho podstatného (není zde místo pro tvůrčí fantazii) Užité umění - vysoká úroveň uměleckého řemesla: - šperky ze zlata, zdobené y, vykládané drahými kameny - keramika, vázy, nábytek - fajánsové kachle - dřevěné lodě
9
Ve výukovém materiálu byly použity fotografie a obrázky – /zdroj uveden pod kopiemi/, přednášky dějin umění – z vlastních zdrojů, bylo čerpáno z knihy Dějiny umění Aloise Bauera - bez přímé citace a texty z Bible. Výukové listy byly zhotoveny autorsky v grafickém programu.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.