Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 15. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Mgr. Eva Divišová TEmatický celek Aplikovaná psychologie Ročník 1. ročník Datum tvorby Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 TÉMA Vnímání Mgr. Eva Divišová
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

3 Anotace: Metodické pokyny:
Materiál je možno využít pro rozšíření učiva předmětu aplikovaná psychologie. Je určen pro 1. ročníky střední školy. DUM je vytvořen jako prezentace, obsahuje základní informace o vnímání a jeho typech . Metodické pokyny: DUM je vytvořen ve formě prezentace a je využitelný v rámci interaktivního vzdělávání.

4 Psychické procesy osobnosti Vnímání, představy, fantazie
VNÍMÁNÍ je psychický proces, který zachycuje to, co zrovna v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány Naše poznávání začíná zpravidla VNÍMÁNÍM Vnímání je složitý proces realizovaný neurofyziologickými mechanismy informačních procesů Vnímání je významně ovlivněno zkušeností lidí a nejrůznějšími psychickými procesy, stavy a vlastnostmi, které mohou vnímání zdokonalovat, ale také vést ke klamům.

5 Druhy vnímání se rozlišují dle jednotlivých smyslových orgánů:
Zrakové vnímání – umožňuje poznávat předměty i na značnou vzdálenost, s velkou přesností, při mnoha činnostech (např. psaní) závisí kontrola a regulace pohybů z velké části právě na zraku. Čichové a chuťové vnímání – mají význam v odlišování potravy od látek nevhodných nebo životu nebezpečných

6 Druhy vnímání Sluchové vnímání – poskytuje informace také o předmětech značně vzdálených, má výstražnou funkci, velký význam má sluch pro vnímání řeči (poruchy sluchu ztěžují osvojení řeči) Pohybový analyzátor – umožňuje vnímat polohu těla a kontrolovat pohyby

7 Druhy vnímání Vnímání doteku (kožní analyzátor) – vnímáme např. bolest, chlad nebo teplo, tyto kožní smysly slouží k obraně před nebezpečím. Hmat – vnímání, které slučuje informace kožního a pohybového analyzátoru při ohmatávání předmětů

8 Ve vnímání se rozlišují dva druhy zážitků:
VJEM – zobrazuje obraz předmětu jako celku, tedy výsledek vnímání POČITEK – obraz některého jednotlivého znaku vnímaného předmětu (např. barva, vůně), počitky se obvykle u člověka nevyskytují izolovaně, jsou součástí vjemů Počitky a vjemy zanechávají v našem mozku stopy. Obraz, který z nich vzniká, se nazývá představa a proces představivost.

9 Literatura Emmert, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. Brno: DIDAKTIS, 2003, 224 s. Odmaturuj! ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google