Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu"— Transkript prezentace:

1 Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu
Přednáška 04 Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

2 Výhody a úskalí mluveného slova
Dodatečná sdělení Projev emocí Zdůraznění, zpochybnění, zlehčení Dodatečné nástroje Poloha a barva hlasu, intonace, výslovnost, frázování Mimika, gestikulace, řeč těla Zjev, oblečení, vystupování Podpůrné prostředky (kresby, grafy) Nevýhody Rušivý vliv prostředí Nižší úroveň zainteresovanosti a informovanosti posluchačů Snížená schopnost posluchačů vnímat a chápat daný problém Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

3 Co definuje kvalitního řečníka
Paměť (rychlé vybavování argumentů, souvislostí, parametrů, definic, čísel) Inteligence (logické řazení, vtažení do problému) Slovní zásoba (přesné vystižení podstaty, zvýšení zajímavosti, gramatika, která neruší) Schopnost empatie (reflexe pocitů recipientů) Využití periferních výrazových prostředků (hlas, rytmus, mimika, gestikulace) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

4 Michale Douglas: Money never sleeps
Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 4. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: 4

5 Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 5

6 Jak se zdokonalit Paměť (pexeso, popis brázku, volná interpretace textu, včerejšek) Slovní zásoba (cílená četba beletrie) Trénink (diktafon, kamera) Důkladná příprava každého vystoupení Sebereflexe, skromnost Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

7 Mluvení v médiích - interview
Tři faktory úspěšnosti Kvalita přípravy Klíčová sdělení, argumenty, čísla, fakta Znalost daného média a novináře, charakter, styl, technologie Počítat i s nepříjemnostmi Schopnost přesvědčivé formulace Nasazení, energičnost, motivace Jasná a stručná vyjádření Reakce na otázky Logicky a přehledně řadit argumenty Neváhat Dobrý kontakt s novinářem (nepoučovat, bez konfrontace) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

8 Techniky v interview Volba vhodné roviny
Převzetí iniciativy (veřejnost by mohlo zajímat …, Možná nebudete věřit, že …) Překlenutí od negativního k pozitivnímu (to je obecně pravda, ale v našem případě …, Dlouhá léta platilo, ale dnes …, Lze se na to podívat i z druhé strany …) Zdůraznění (to je pravda, ale nejdůležitější je …) Doložení (grafy, čísla, statistiky, zkušenosti jiných) Kouzlo osobnosti (připravené poznámky, formulace, headliny) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

9 Specifika interview pro tisk
Více času, hlubší záběr (30-60 min), připravení novináři, možnost variability témat! Natáčení rozhovoru – kontrola V projevu dobré respektovat, že Emoce se do výsledku nepromítnou Co se řeklo, to se může otisknout Nemusí být otištěno vše, přímá řeč se prokládá komentáři, dalšími sděleními, fakty Autorizace není povinná, ale kontrola je praktická Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

10 Specifika interview pro rozhlas
Zpravodajský rozhovor – pouze výňatek Publicistický rozhovor – větší prostor, vnitřní logika, záměr Účast v diskusi Čím stručnější a jasnější, tím úspěšnější Někdy je lepší mlčet Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

11 Specifika interview pro televizi
Úskalí a kouzla střihu Vystoupení ve zpravodajství a publicistice Účast v besedách Pár dobrých rad do studia Odpočatý, bez trémy a v dobré náladě Střízlivé oblečení (pozor na bílou a třpyt) Příměřená mimika a gestikulace Výhodná poloha Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

12 Veřejné vystoupení Napsaný projev nebo zpaměti? Šikovná struktura
Otevření tématu, které zaujme Popis problému Souvislosti, možnosti řešení, postoje zainteresovaných Cesta řešení, argumenty pro a proti Pointa = výzva nebo poučení Varianty Hvězdice (ukotvení a úvahy různými směry) Červená nit (soustavné opakování základního faktu) Substituční logika (rozvíjení tématu paralelně k jednoduchému a dobře známému příměru či příkladu) Úvod rozhoduje (pronikavá otázka, anekdota, historka) Jak skončit (zopakovat fakta, sugestivní otázka, výzva) Diskusní příspěvek (v panelových diskusích atp.): navázat na jiného účastníka, přímo k věci, jednoduše a logicky Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::


Stáhnout ppt "Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu"

Podobné prezentace


Reklamy Google