Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Druháci a matematika 3 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20
1 TE 3 TI 4 KA 5 Opakujeme si sčítání, odčítání do 20 a nepřeskakujeme základ. = = 17 2 10 7 12 = n = n = 10 13 n 6 o 3 větší než n 11 15 = 2 Téma Opakujeme si sčítání, odčítání do 20 bez přechodu přes 10 je druhým aritmetickým tématem kolekce Druháci a matematika. Je zaměřeno na opakování a prohloubení učiva. Prohloubením je zde vztah o n větší. Toto téma by se mělo prolínat s druhým geometrickým tématem Vyznačujeme body. Žáci pracují s příslušnými pracovními listy, drobným materiálem – dvoubarevnými knoflíky, mřížkou, hrací dráhou (viz příloha), popř. s hracími kostkami a figurkami. Po spuštění prezentace jsou animací uváděna řešení jednotlivých úkolů. Autorkou obrázků je Marie Janků . Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Sčítání, odčítání 1. 2. 6 1 3 5 2 4 7 8 9 10 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 3. = 17 = 12 = 16 = 10 2 10 7 10 = 15 = 11 Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné knoflíky v mřížce, na hrací dráze a pomocí diagramů. = 19 = 13 = 18 = 10 = 19 = 6 = 18 = 8
3
Znázornění sčítání a odčítání
= 8 + 6 = 1. 14 14 = = 6 1 3 5 2 4 7 8 9 10 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 2. 19 7 5 + 8 = = = 3. a 2. Příklady znázorněte v mřížce a na hrací dráze. Vypočítejte je. 3. Příklady znázorněte diagramy. 12 3 13 12 5 10 3 8 5 17 13 13
4
Přičítání k deseti 1. 11 20 13 14 12 16 17 18 19 15 10 1 8 10 5 10 10 7 10 3 10 10 10 6 10 2 10 9 10 4 = = = = = = = = 2. 16 13 11 20 19 15 12 18 = = = = = = = = 11 13 15 12 18 17 14 = = = = = = = = 16 19 14 10 2 = = = = = = = = 10 6 1 5 7 = = = = = = = = 10 3 9 8 4 1. Rozložte dvouciferná čísla na desítku a jednotky. 2. Příklady vypočítejte.
5
Přičítání k dvoucifernému číslu
1. 2. = 17 = 12 = 15 = 12 = 17 = 5 = 15 = 3 = = 18 = 13 14 = 18 3. = = = = = = = = 16 15 18 19 17 14 = = = = = = = = 19 16 17 15 = = = = = = = = 13 18 16 11 = = = = = = = = 13 12 11 14 16 = = = = = = = = 11 14 13 16 12 15 1. Zapište příklady sčítání a odčítání znázorněné knoflíky v mřížce. (Čtvrtý příklad, tj. odčítání dvouciferného čísla, je zde uváděn pouze pro informaci.) 2. Znázorněte příklady sčítání (odčítání) v mřížce a zapište i příklad odčítání (sčítání) takto znázorněný. 3. Vypočítejte.
6
Rovnice 17 v 10 16 S 4 a 8 7 1. 10 + v = 16 16 - v = 10 s + 4 = 17 17 - s = 4 a - 7 = 8 = a v = 16 = v 4 + s = 17 = s a - 8 = 7 = a v = 6 = 6 = 13 a = 15 8 + 7 = 15 s = 13 m + 2 = 16 k - 9 = 9 = n 2. n 3 m 2 9 9 13 16 k Zapište rovnice znázorněné diagramy a vyřešte je. Rovnice znázorněte diagramy a vyřešte je. = 10 = m 9 + 9 = k n = 10 = 14 9 + 9 = 18 m = 14 k = 18
7
Jana napsala a vypočítala 14 příkladů. Udělala 3 chyby.
Aplikovaná úloha Jana napsala a vypočítala 14 příkladů. Udělala 3 chyby. Kolik příkladů vypočítala správně? Příklady Všechny...... Chyby Správně...... Přečtěte si úlohu. Najděte a opravte chyby v příkladech. Doplňte stručný záznam a úlohu vyřešte. 3 s + 3 = 14 s 14 14 = s 3 = 11 s s = 11 Jana vypočítala správně příkladů. 11
8
Červených je 12. Modrých je o 3 více než červených.
O n více 12 Červených je 12. Modrých je o 3 více než červených. Červených je 12. Je jich o 3 méně než modrých. Kolik je modrých kroužků? 3 12 Nakreslete o 3 modré kroužky více, než je červených kroužků. Vyznačte dvojice červený kroužek – modrý kroužek. Vypočítejte, kolik je modrých kroužků. 15 3 < 12 15 = 15 Modrých kroužků je 15.
9
Červených je 18. Modrých je o 2 méně než červených.
O n méně 18 Červených je 18. Modrých je o 2 méně než červených. Kolik je modrých kroužků? Červených je 18. Je jich o 2 více než modrých. 2 < 2 16 16 Nakreslete o 2 modré kroužky méně, než je červených kroužků. Vyznačte dvojice červený kroužek – modrý kroužek. Vypočítejte, kolik je modrých kroužků. 16 = 16 Modrých kroužků je 16.
10
Červených kuliček je o 4 méně než modrých kuliček.
O kolik více, méně 10 14 Červených je 10. Modrých je 14. O kolik méně je červených než modrých? O kolik více je modrých než červených? 10 = 4 4 Vyznačte dvojice červená kulička – modrá kulička. Vyznačte diagramem modré kuličky, které jsou ve dvojici s červenou kuličkou. Kolik jich je? Vyznačte diagramem modré kuličky, které nejsou ve dvojici. Kolik jich je? Kterých kuliček je více? O kolik? 14 10 > < 4 Červených kuliček je o 4 méně než modrých kuliček. 4 Modrých kuliček je o 4 více než červených kuliček.
11
Ukazujte na hrací dráze (řadě čísel) a doplňte tabulky.
O n větší, menší r o 3 menší než r 7 5 3 4 10 15 17 9 8 13 19 6 o 3 větší než n n 1 2 11 20 14 12 16 18 Ukazujte na hrací dráze (řadě čísel) a doplňte tabulky. s o 1 větší než s Ukazujte na hrací dráze číslo v prvním řádku tabulky a číslo o 3 větší (o 3 menší, o 1 větší). Tabulky doplňte.
12
Rozklad čísla 10 1. 2. 10 = 7 + n 10 = 4 + v 10 = 9 + s 10 = 3 + r
0 + 10 10 = 7 + n 10 = v 10 = s 10 = r = n 1 + 9 3 = n 2 + 8 3 + 7 = v 4 + 6 6 = v 5 + 5 6 + 4 = s 1.Vybarvujte červeně a modře kuličky na počítadle. Jinak na každém drátu. Na prvním drátu všechny kuličky vybarvěte modře. Zapište, jak jste vybarvili 10 kuliček v každé řadě. Rozložte číslo 10. 2. Vyřešte rovnice. 7 + 3 1 = s 8 + 2 9 + 1 = r 10 + 0 7 = r
13
Věra si koupila koláč za 4 Kč. Platila desetikorunou.
Aplikovaná úloha (10 Kč) 10 = u 10 = a 10 = m 10 = p 10 = z 1. = u = a = m = p = z = 5 = 9 = 4 = 2 = 8 5 = u 9 = a 4 = a 8 = z 2 = p 10 Kč 4 Kč Věra si koupila koláč za 4 Kč. Platila desetikorunou. Kolik korun jí prodavačka vrátila ? 2. 1 Koláč Kč. Zaplaceno Kč. Vráceno Kč. 4 v + 4 = 10 10 v = v v = 6 Vyřešte rovnice. Přečtěte si úlohu, doplňte její stručný záznam a vyřešte ji. v 4 10 Prodavačka vrátila Věře ___ Kč. 6
14
Každé z dětí má na svačinu 10 Kč a každé si v automatu koupí
Desetikoruna Každé z dětí má na svačinu 10 Kč a každé si v automatu koupí dvě věci. Co si mohou vybrat? Co si vybral Pavel ke koláči za 6 Kč? Jirka měl chuť na paštiku. Mohl si k ní koupit bagetu? 10 Kč 2 Kč 1 Kč 3 Kč 4 Kč 5 Kč 7 Kč Sýr 9 Kč Jogurt 6 Kč 8 Kč Paštika Sušenky Spojte čarami s desetikorunou vždy dvě věci, které si děti za desetikorunu mohly koupit.
15
Aplikovaná úloha (hodiny)
Vyučování začíná v 8 hodin. V 10 hodin půjdou žáci 3. třídy na plavání. Kolik hodin se budou učit? Vyučování začíná v ___ hod. Plavání začíná v ____ hod. 6 1 3 5 2 4 7 8 9 10 20 11 13 14 12 16 17 18 19 15 Učení ___ hod. 1. 8 10 u 8 + u = 10 1. Úlohu znázorněte na řadě čísel a vyřešte ji. 2. Vypočítejte. u = 2 Žáci 3. třídy se budou učit hodiny. u = 2 2. + 3 + 4 + 9 - 7 10 +10 + 2 - 5 8
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.