Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu: F7 - 17 Datum ověření ve výuce: Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tématický okruh: Účinky síly Téma: Páka
2
ANOTACE Digitální výukový materiál PÁKA je kombinací výkladové hodiny a procvičování. Výklad je doplněn obrázky z učebnice a internetové obrázky. Do textu jsou vloženy příklady pro žáky. Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníků. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook. Metodické pokyny jsou u každého cvičení.
3
Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
PÁKA Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
4
ROVNOVÁŽNÁ POLOHA PÁKY
F1 F2 MOMENT SÍLY M = F. a [N.m] F1. a1 = F2 . a2 O – osa otáčení a1, a2 – ramena F1, F2 - síla
5
PÁKA Je součást mnoha zařízení a strojů A) JEDNOZVRATNÁ B) DVOJZVRATNÁ
Slouží ke zvedání těžkých břemen A) JEDNOZVRATNÁ B) DVOJZVRATNÁ
6
Síly působí na různých stranách páky, mají stejný směr
Páka dvojzvratná Síly působí na různých stranách páky, mají stejný směr a1=0,6m a2=0,2 m O F1 = ? F2 . a2 _____ F2= 360 N F1 = a1 360 N . 0,2 m ____________ F1 = 0,6 m F1 = 120 N ========
7
UŽITÍ PÁKY
8
Nůžky O O O
9
Veslování O
10
Otvírání víka O
11
Síly působí na stejné straně páky, mají opačný směr
Páka jednozvratná Síly působí na stejné straně páky, mají opačný směr a2 = 0,5 m O a1 = 2 m F1 = 100 N F2 = ? F1 . a1 _____ F2 = a2 100 N . 0,2 m ___________ F2 = 0,5m F2 = 400 N ========
12
Louskáček na ořechy O
13
Kolečko O
14
Páka a její otáčivý účinek na těleso
PŘÍKLADY Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
15
Páka V obrázku páky doplňte: F1 F2 a1 a2 50 N 25 N 0,4 m 0,8m
16
Dokreslete do obrázků sílu F tak, aby páka byla v rovnovážné poloze a doplňte chybějící údaje:
F1=30N F1=20N F2=10N F2=20N a1=0,2m a1=0,4m a2=0,4m a2=0,6m
17
Komu se nejsnadněji nazvedne skříň a proč?
Odpověď: PETR
18
Vypočtěte chybějící údaje:
a2 = 0,5 m a1 = 2,5 m F1 = ? F2 = N
19
Vypočtěte chybějící údaje:
a2 = 3 m a1 = ? F2 = 150 N F1 = 300 N
20
Vypočtěte chybějící údaje:
F1 = 100 N a1 = 4 m a2 = ? F2 = 400 N
21
Vypočtěte chybějící údaje:
F1 = 18 N a1 = 2,4 m a2 = 0,6 m F2 = ?
22
ZDROJE Kolářová, R. a kol., Fyzika 7, Prometheus, 1998 Hajdúková, T., Gonzúrová, W., Sešit fyziky pro 7.r.ZŠ, GEOINTER s. r. o.,
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.