Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.12_JAN NERUDA Název: JAN NERUDA Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura) VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.12-20

2 JAN NERUDA

3 ŽIVOTOPIS 1834 Praha –1891 Praha
český básník a novinář, člen družiny májovců z Malé Strany, z domu U Dvou slunců, kde prožil celý život VŠ nedostudoval novinář v Národních listech, později v časopisech Obrazy domova a Čas, Květy, s V. Hálkem vydával časopis Lumír nikdy se neoženil; lásek prožil několik problémy s alkoholem

4 DÍLO Novinář zakladatelem českého fejetonu
podpis - rovnostranný trojúhelník fejeton = poznámka pod čarou publicistický žánr, který vtipně zpracovává zdánlivě nevýznamné, ale zajímavé téma a ukazuje všední věci v novém světle, přičemž je autor hodně subjektivní a vychází z vlastních zážitků satira, ironie, hyperbola, humor, jazykové hry, sarkasmus, pointa

5 Spisovatel prozaické dílo oceňováno již za jeho života; je spjato s Prahou Trhani – román o dělnících na železnici Povídky malostranské – považovány za vrcholné prozaické dílo; obraz pražské Malé Strany v době před rokem 1848 na základě vlastních vzpomínek.;typické postavy českého měšťanstva, s humorem líčí jejich vlastnosti, kritizuje místní život

6 Básník dílo plné skepse a pesimismu, občas zachází až k hranicím nihilismu jazyk bohatý, užívání archaismů, zastaralé gramatické tvary a obraty, převracení slovosledu, opakování výrazů Hřbitovní kvítí – pesimistická; vyjadřuje zklamání z tehdejšího života, kritizuje morálku, zabývá se chudobou, nedůvěřuje lásce ani lidem, cítí se osamělý, roztrpčený

7 Knihy veršů - umírňuje svůj pesimismus, nachází smysl svého života – v práci a obětování se celému národu, projevuje lásku k rodičům a lidem vůbec Písně kosmické - reakce na rozvoj vědy a techniky, oslava kosmických těles a lidské touhy po poznání Balady a romance – zaměňuje balady s romancemi tak, že mnohdy vyznívají opačně; v baladách často zpracování námětů z Bible nebo starých legend, objevuje se téma vztahů mezi matkou a synem Zpěvy páteční - velká láska k národu a přemýšlení nad naší historií

8 Sběratel sbíral staré pečetě a mince svou sbírku českých, římských a byzantských mincí věnoval Muzeu Matice opavské, jehož založení v roce 1883 podporoval

9 KTERÁ DÍLA NAPSAL JAN NERUDA?
Zpěvy sobotní Maryša Trhani Květy zla Balady a romace Hřbitovní kvítí Romeo a Julie Písně komické Povídky malostranské

10 POUŽITÉ ZDROJE

11 METODIKA Nejprve žáky seznámíme s informacemi o osobnosti autora.
Poté si zopakujeme na konkrétních ukázkách v čítance něco z versologie. Žáci si zkusí jednoduchý kvíz. Žáci si zapíšou výpisky do sešitu.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google