Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_V.M2TŠ_PŘENÁŠENÍ ÚSEČEK Téma: M- 6. ročník – geometrie – přenášení úseček Název sady: Matematika 2. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
2
Anotace: Prezentace je určena pro 5. a 6. ročník speciální základní školy První část prezentace je určena k opakování učiva o přímce, polopřímce a úsečce (list č ) Druhá část se zabývá přenášením úseček různými způsoby (list č. 5 – 8) Závěrečná část představuje samostatnou práci na pracovním listě č.9 (možno vytisknout), list č. 10 je jeho řešením Metodické pokyny: Žáci na základě vhodně zvolených otázek společně s učitelem vyvozují nové poznatky, učí se přenášet úsečky různými způsoby Inovace: Interaktivní způsob učení Klíčová slova: Velikost úsečky, shodné úsečky Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: interaktivní pero, průsvitný papír, kružítko, sešit nebo blok, tužka, pastelky
3
PŘENÁŠENÍ ÚSEČEK Nejprve opakování: Co je přímka a úsečka? Přímka a
Přímka je přímá čára. Rýsujeme-li přímku, rýsujeme vždy jen její část. Celou přímku nemůžeme narýsovat, protože není omezená. Její velikost nemůžeme změřit. Úsečka AB a A B Úsečka je část přímky vymezená jejími krajními body. Můžeme ji pojmenovat podle krajních bodů AB, nebo písmeny malé abecedy. Úsečku můžeme změřit.
4
Co jsou polopřímky? Polopřímka AB A B Polopřímka AC C A
Bod A rozděluje přímku p na dvě části. Každá z těchto částí se nazývá polopřímka Bod A se nazývá počátek polopřímky.
5
K tomu, abychom mohli jednotlivé úsečky porovnat, musíme se nejprve naučit úsečky přenášet.
Máme odhadnout, zda prkno stačí na vyrobení police. Použijeme proužek papíru, na který vyznačíme rozměr police a ten pak přeneseme na prkno. Vidíme, že prkno nám na výrobu police bude stačit.
6
Totéž můžeme ověřit pomocí provázku
Také tímto způsobem můžeme ověřit, že prkno na výrobu police bude stačit.
7
Úsečky můžeme přenášet pomocí papíru, ale i provázku, to je ovšem nepřesné! Proto je přenášíme pomocí kružítka. Úsečku KL přeneseme pomocí kružítka (tak, jak ukazuje obrázek) na polopřímku OP Jehlu zapíchneme do počátku O a přetneme polopřímku v bodě B. Čteme: Úsečka KL je shodná s úsečkou OB. Zapíšeme: KL OB. ~ = K L O B P
8
Úsečky můžeme přenášet ještě také pomocí měřítka.
Na přímce p sestrojíme úsečku PM , která má stejnou velikost jako úsečka AB. A B IABI = 6 cm P M IPMI = 6 cm p Postup: 1. Změříme úsečku AB. 3. Sestrojíme bod M tak, aby IPMI = IABI 2. Na přímce p zvolíme bod P.
9
Pracovní list Je dána úsečka KL. Na přímce s sestroj pomocí kružítka úsečku MN, která má stejnou délku jako úsečka KL. IKLI = 7 cm.
10
Pracovní list: ŘEŠENÍ ~ = M N s K L ZAPÍŠEME: KL MN
Délky shodných úseček se rovnají: IKLI = IMNI M N s K L
11
ZDROJE JUSTOVÁ, RNDR., Jaroslava. MATEMATIKA pro 5. ročník 2. díl. Nad Pahorkem 403/24, Praha 4: ALTER, s.r.o., Všeň, 2010, 62 s. ISBN Dostupné z: BLAŽKOVÁ, RNDR.,CSC., Růžena, Milena VAŇUROVÁ, RNDR., CSC., Květoslava MATOUŠKOVÁ, RNDR., CSC. a Hana STAUDKOVÁ. MATEMATIKA pro 3. ročník základních škol 3. díl. Přípotoční 31, Praha 10: ALTER, s.r.o., Všeň, 1995, 60 s. ISBN wmf: nůžky Dostupné z: wmf: měřítko Dostupné z: Modré kružítko: Vlastní animace Automatické tvary: Vlastní animace Citováno: [cit ].
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.