Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se seznámí se znázorněním síly. Naučí se skládat síly působící ve stejném směru, opačném směru a dvou různoběžných sil. Naučí se rozkládat dvě síly. Klíčová slova: Znázornění síly, skládání sil, skládání sil působících ve stejném směru, v opačném směru, dvou různoběžných sil, rozklad sil. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 7. ročníku Datum vzniku DUM:
2
Skládání a rozkládání sil
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová.
3
Znázornění síly Sílu znázorňujeme pomocí šipky, které říkáme orientovaná úsečka. Každá síla je dána svojí velikostí, směrem a její účinky na těleso závisí také na jejím působišti. Pokud chceme sílu znázornit pomocí šipky, musíme si zvolit vhodné měřítko.
4
Skládání sil Skládání sil znamená hledání výslednice sil, které působí současně na jedno těleso. Tato síla má na těleso stejné účinky. Vzpomínáte si na pohádku O veliké řepě? Táhli, táhli, ale řepu nevytáhli. Nikdo z nich by sám řepu nevytáhl, ale když spojili síly (skládání sil), nakonec se jim to podařilo. Důležitý poznatek: Pokud posuneme působiště síly působící na těleso do jiného bodu po přímce, posuvné účinky síly na těleso se nezmění.
5
Skládání sil působících ve stejném směru
F = F1 + F2 Působí-li na těleso dvě a více sil ve stejném směru, má výslednice stejný směr jako působící síly a její velikost je rovna součtu velikostí jednotlivých sil.
6
Sklonné váhy Slouží k měření svislé tlakové síly.
7
Skládání sil působících v opačném směru
F = |F1 – F2| Působí-li na těleso dvě síly v opačném směru, má výslednice stejný směr jako větší síla a její velikost se rovná rozdílu velikostí působících sil.
8
Rovnováha dvou sil Působí-li na těleso současně dvě stejně velké síly v jedné přímce v opačném směru, jsou v rovnováze a jejich pohybové účinky na těleso se ruší.
9
Skládání dvou různoběžných sil
Výslednici dvou různoběžných sil působících na těleso určujeme pomocí úhlopříčky rovnoběžníku sil. Postup: Narýsujeme orientované úsečky znázorňující síly F1 a F2, sestrojíme dvě rovnoběžky a||F1 a b||F2, vznikne rovnoběžník, sestrojíme úhlopříčku, její velikost a směr určuje výslednicí F.
10
Rozkládání dvou sil Rozložení sil znamená nalezení několika takových sil, které mají stejné účinky jako původní síla. Postup: Působištěm síly vedeme přímky ve směrech , do kterých se síla rozkládá, doplníme na rovnoběžník tak, aby úhlopříčkou byla původní síla, vzniklé sousední strany rovnoběžníku nám určují jednotlivé složky.
11
Otázky a úkoly: 1. Jak určíme výslednici sil působících ve stejném směru? Co platí pro velikost a směr této výslednice? Velikost je dána součtem jednotlivých sil, směr je stejný jako u působících sil. 2. Jakou silou tlačí na podlahu Jana, když váží 51 kg a na zádech má batoh o hmotnosti 8 kg? Znázorni i graficky. 3. Na dané těleso působí v téže přímce současně síly: 2 N, 3 N,5 N. Urči výslednici sil, působí-li tyto síly ve stejném směru. Znázorni. 4. Co platí pro velikost a směr výslednice dvou sil, které působí na těleso v opačném směru? Velikost je dána rozdílem působících sil a směr je určen směrem větší působící síly. 5. Kdy nastává rovnováha dvou sil? Když na těleso působí současně dvě stejně velké síly v opačném směru.
12
Otázky a úkoly: 6. Na parašutistu působí v určitém okamžiku svisle dolů gravitační síla o velikosti 750 N a svisle vzhůru odporová síla vzduchu 350 N. Určete výslednici těchto sil. Znázorněte graficky. 7. Uveď příklady, kdy jsou síly v rovnováze. Stojíme na podlaze. Působí na nás silou svisle nahoru, gravitační síla svisle dolu (jsou v rovnováze). Zavěsíme závaží na provázek. Provázek působí silou svisle nahoru, grav. síla svisle dolu (jsou v rovnováze) atd. 8. Urči graficky výslednici dvou sil o velikosti F1 = 20 N, F2 = 50 N, působících v témže bodě. Jejich směry spolu svírají úhel a) 60° b) 120°
13
Řešení grafických úloh:
2. m1 = 51 kg » F1 = 510 N cm =̂ 100 N m2 = 8 kg » F2 = 80 N F = F1 + F2 F = F = 590 N 3. F1 = 2 N cm =̂ 1 N F2 = 3 N F3 = 5 N F = F1 + F2 + F3 F = F = 10 N
14
Řešení grafických úloh:
6. F1 = 750 N 1 cm =̂ 100 N F2 = 350 N F = F1 - F2 F = 750 – 350 F = 400 N 8. a) F1 = 20 N 1 cm =̂ 10 N F2 = 50 N α = 60°
15
Řešení grafických úloh:
8. b) F1 = 20 N 1 cm =̂ 10 N F2 = 50 N α = 120°
16
Použité zdroje: Obrázky a fotografie autor.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.