Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_BUDDHISMUS_14 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 4. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk a svět Téma Buddhismus Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint seznamuje žáky s dalším významným náboženstvím tzv. východní tradice - buddhismem. Jednotlivé snímky stručně popisují historii, posvátné texty, nejvýznamnější osobnosti a svátky tohoto náboženství.. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
2
10. hodina Buddhismus Plán hodiny: Úvodní část Opakování 9. hodiny
Shrnutí, fixace poznatků
3
Buddhismus Úvod náboženství typické pro oblast východní Asie = indický kontinent, ale rozšířilo se i mimo Indii (od Afgánistánu na západě až po Čínu, Koreu, Japonsko na východě a dále přes jihovýchodní Asii (Barma) až na indonéské ostrovy (Jáva, Bali) asi 350 miliónů věřících název vznikl po zakladateli (Siddhártha Gautama) asi v 6. st. př. n. l., který se stal během života Buddhou = „probuzený“ vzešel z hinduistické tradice, Buddha kritizoval a zpochybňoval kastovní systém a védy, společný mají cíl = úplné vysvobození z nekonečného koloběhu života a smrti
4
Historie zakladatel = Siddhártha Gautama * 566 př. n. l. na území dnešního Nepálu jako syn v královské rodině a zemřel ve svých 80. letech vychováván jako princ v paláci, v 16 letech se oženil s princeznou Jašódharou, se kterou měl syna okolo 30 let byl zvědav na život mimo palác → opustil palác a poprvé se setkal s realitou během 4 vyjížděk (potkal starce, nemocného, mrtvého a potulného asketu) = poznal svět strastí, zhlédl se v tulákovi a tímto způsobem začal hledat cestu k vysvobození ze světa plného strastí = vzdal se postavení prince a opustil ženu se synem a začal žít jako poutník asketickým způsobem života (půst od jídla, pití, spánku, mluvení, sexu…)
5
putoval, u břehu řeky si sedl pod strom a prostřednictvím své meditace dosáhl „procitnutí“ = stal se buddhou pochopil dharmu a poté začal tuto svou nabitou moudrost předávat dál = šířil toto učení, tak aby ho předal před svou smrtí co největšímu okruhu stoupenců, jelikož věděl, že už se do života nevrátí postupem času vzniklo mnoho buddhistických škol a směrů
6
Obr. č. 1 - Socha z 3. st. n. l. zobrazuje Buddhu na kost vyhublého v důsledku půstu v asketické etapě jeho úsilí o osvícení
7
Obr. č. 2 - Dhjánásana – meditační pozice s nohama zkříženýma v lotosovém posedu, pozlacená socha světce Padmasambhavy – spoluzakladatele prvního tibetského kláštera
8
Bůh v buddhismu ústřední postavou je Buddha Siddhártha Gautami, který ale nebyl jediným, kdo se stal buddhou uctívání buddhů + tzv. budoucích buddhů = ti, kteří svými soucitnými skutky a moudrostí nahromadili tolik síly, že jsou schopni jednat jako božstvo (ti, kteří jsou těsně před procitnutím – vysvobozením, pomáhají prostým věřícím na cestě k nirváně)
9
Posvátné texty jsou velice rozsáhlé, rozmanité a dokonce existují i spory mezi jednotlivými školami o jejich výklad (není to jednoznačné jako u textů náboženství záp. tradice) týkají se zejména Buddhova života a učení = buddhistická pravidla a mravní zásady, Buddhovy rozpravy, básně, vyprávění o jeho minulých životech apod. zpočátku ústní tradice (písemně až po 500 letech) Tripitaka (Trojí koš) všeobecně přijímaný kánon buddhismu hlavní a univerzální spis
10
Posvátné postavy jedná se hlavně o zbožné uctívání osob, které dosáhly nirvány a staly se buddhy velká úcta k buddhistickým mnichům v klášterech, kteří napodobili Buddhu, zanechali života a dali se na cestu k vysvobození např. v Tibetu dalajlámové (ačkoliv pod nadvládou Číny, měli nad Tibetem náboženskou nadvládu)
11
Etické principy viz. hinduismus = cílem úplné vysvobození z nekonečného koloběhu života a smrti tzv. CESTA K NIRVÁNĚ (vysvobození) základním vodítkem k získání nirvány je tzv. osmidílná stezka = proces o 8 složkách, jehož předmětem je: dodržování mravního chování ukázněná mysl (duševní soustředění) – turecký sed, uklidnit mysl, soustředit se na dýchání, potlačit emoce, uvědomit si „já“ a svět správné chápání sebe sama i světa
12
Posvátný prostor buddhistické chrámy, kláštery (zpočátku často v jeskyních, v horách) mnoho poutních míst dle Buddhova života
13
Obr. č. 3 - Palác Potála v Lhase, který postavil pátý dalajlama Ngawang Lozang Gjmccho v 17. st
14
Obr. č. 4 - Buddhistický chrám Borobudur na Jávě v Indonésii
15
Svátky, zvyky spjaty především s událostmi z Buddhova života = věřící navštěvují kláštery, uctívají Buddhovy sochy ,naslouchají kázáním o jeho životě buddhistická obec (společnost) se dělí na 4 složky (mniši, mnišky, laici, laické ženy) mniši a mnišky – vzdávají se povinností laiků a žijí prostým asketickým životem laici a laické ženy – uzavírají sňatky, zakládají rodiny, pěstují zemědělství …, starají se o mnichy = umožňují jim cestu k nirváně Př. Každý den vycházejí mniši z kláštera a jdou dům od domu, aby vyžebrali potravu pro klášter na daný den = mniši dostávají od laiků almužnu, která jim pomáhá na cestě k nirváně, laici zase hromadí dobré skutky pro karmu, což jim přináší lepší znovuzrození v příštím životě = „vzájemná příčinnost“, kterou učil Buddha každý má roli, kterou plní
16
Zdroje KEENE, Michael. Světová náboženství. Praha: Knižní klub, 2004, ISBN Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
17
Použité obrázky Obr. č. 1: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 2: AUTOR NEUVEDEN. pixabay [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 3: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr. č. 4: AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
18
Děkuji za pozornost a přeji hezký den
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.