Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Komunikace a interakce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
2
Interakce z latinského interactio od inter-agere – jednat mezi sebou
Znamená vzájemné působení, jednání, ovlivňování všude tam, kde se klade důraz na vzájemnost a oboustrannou aktivitu. vzájemné jednání mezi osobami nebo společenskými skupinami: vzájemné ovlivňování, obousměrná komunikace, střídání dotazů a odpovědí, obousměrné působení, souhra, střetnutí
3
Komunikace (dorozumívání)
Jde o proces sdělování a přijímání informací. Interakce je vzájemné reagování na sebe navzájem, vzájemné ovlivňování. Komunikace není pouze lidským projevem. Buňky komunikují chemickými reakcemi. Komunikační systémy mají i zvířata. Komunikace ovlivňuje mezilidské vztahy. Patří k sociálním dovednostem.
4
Odpovězte: Jakými způsoby se dorozumívají zvířata?
Které ze zvířat má podle vás nerozvinutější komunikační systém? Používají zvířata při komunikace rozum, nebo instinkt?
5
V procesu komunikace musí vždy být:
osoba, od které sdělení informace vychází; osoba, která sdělení přijímá; obsah komunikace – informace, zpráva. Obr. 1
6
Druhy komunikace: verbální (slovní) x neverbální (beze slov)
dvousměrná (mezi lidmi) x jednosměrná (například televize, tisk, internet) symetrická (mezi kamarády) x asymetrická (nadřízený x podřízený, učitel x žák)
7
Slovní komunikace má 2 stránky:
OBSAH – co člověk říká, co nového sděluje, jakou nám dává informaci ZPŮSOB – jak člověk sděluje - barva hlasu, nahlas x potichu, rychlost mluvy, přestávky v řeči, chyby v řeči
8
Naslouchání: důležité pro komunikaci Formy naslouchání:
a) Neposloucháme, ignorujeme sdělení. b) Přetvařujeme se, děláme, že posloucháme. c) Posloucháme jen to, co chceme. d) Pozorně posloucháme každé slovo.
9
Odpovězte: V jakých situacích děláte, že posloucháte sdělení, a není tomu tak? Kdy posloucháte jen to, co chcete? Kdy vůbec neposloucháte? Jaká situace vás přiměje poslouchat každé slovo?
10
Použité zdroje: DUDÁK, Vladislav. Občanská nauka pro střední odborné školy a pro studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2003, 326 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. ISBN DUDÁK, Vladislav. Seminář ze společenských předmětů pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998, 160 s. ISBN Obr. 1. Einar Faanes. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.