Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_08_oxid uhličitý Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 10. října 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození vlastností a reakcí oxidu uhličitého Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy. Nápověda se zobrazí kliknutím na tlačítko nápověda, poznámky vedoucí k řešení se zobrazují postupně, klikem myší se lze vrátit kdykoliv zpět.
3
CO2 CO2…………………pojmenujte ………………plyn, slabě kyselý zápach (barva)
………………..než vzduch, ………………………………………. Vznik: ……………………………odvoďte Př………………………………uveďte rovnici Po shlédnutí videa odvoďte hustotu:
4
CO2 CO2 oxid uhličitý bezbarvý plyn, slabě kyselý zápach
těžší než vzduch, nedýchatelný Vznik: spalování uhlíkatých látek na vzduchu Př C + O2 → CO2
5
Výroba: …………………………(vápenky) ………………………….uveďte rovnici
Nápověda 1 Výroba: …………………………(vápenky) ………………………….uveďte rovnici Příprava:…………………………(z uhličitanů – uveďte rovnici) Transport: ocelové lahve s černým pruhem Suchý led = ………………………………. ( ………………= -78,5oC) (Suchý led s vodou: )
6
Výroba: termický rozklad CaCO3
(CaCO3→ CaO + CO2) Příprava: CaCO3 + 2 HCl→ CaCl2 + CO2 + H2O Transport: ocelové lahve s černým pruhem Suchý led = pevný CO2 ( sublimace= -78,5oC)
7
Důkaz CO2 Zapište princip důkazu, jestliže víte, že se používá vápenná voda.
8
Důkaz CO2 Vápenná voda obsahuje Ca(OH)2, ten reaguje s CO2 na nerozpustný CaCO3 – bílý zákal Ca(OH)2 + CO2 →CaCO3 + H2O
9
Použití CO2 - výroba močoviny = diamid kyseliny uhličité
Nápověda 2 - výroba močoviny = diamid kyseliny uhličité ……………………………doplňte rovnici, hnojivo - vznik (NH4)2CO3 šumivé nápoje sněhové přístroje, syntéza org. kyselin
10
Použití CO2 - výroba močoviny = diamid kyseliny uhličité
CO2 + 2 NH3 → CO(NH2)2 + H2O, hnojivo - vznik (NH4)2CO3 - hydrolýzou, je rozpustná šumivé nápoje sněhové přístroje, syntéza org. kyselin
11
Vlastnosti CO2: Vlastnosti: …………. oxidační účinky (jak silné?)
Nápověda 3 Vlastnosti: …………. oxidační účinky (jak silné?) ……………rozpustný ve vodě Zapište chemickou rovnicí: …………………………
12
Vlastnosti CO2: Vlastnosti: slabé oxidační účinky
nepatrně rozpustný ve vodě CO2 + H2O → H2CO3 Lépe vystihuje rovnice: CO2 + n H2O → CO2 . n H2O
13
Nápověda 1 Ve vápenkách se zpracovává vápenec
Hlavní složkou vápence je CaCO3 Uhličitan vápenatý se rozkládá tepelně Tepelným rozkladem uhličitanů vzniká oxid kovu a oxid uhličitý CaCO3→ CaO + CO2 Uhličitany jsou soli kyseliny uhličité H2CO3 H2CO3 má pouze o 1 kyslík více než vodíků, je slabou kyselinou Slabou kyselinu vytěsníme z její soli silnější kyselinou Při reakci vzniká šumění, uvolňuje se plyn H2CO3 se dá rozložit na CO2 a H2O - vznikají při reakci CaCO3 + 2 HCl→ CaCl2 + CO2 + H2O zpět
14
Nápověda 2 Amidy vznikají z kyselin náhradou skupiny OH za skupinu
H2CO3 má 2 –OH skupiny v molekule Jejich náhradou vznikne CO(NH2)2 Močovina vzniká reakcí amoniaku s CO2 Vedlejším produktem je voda CO2 + 2 NH3 → CO(NH2)2 + H2O zpět
15
Nápověda 3 Maximální oxidační číslo uhlíku ve sloučeninách je IV
Vznik CO2 běžnými způsoby je samovolný Snižování oxidačního čísla z IV proběhne neochotně CO2 se neochotně redukuje CO2 je slabým oxidačním činidlem Ve vodě jsou patrné bublinky CO2 CO2 je nepatrně rozpustný ve vodě CO2 je oxid nekovu s elektronegativitou nad 2,0 - kyselinotvorný Oxid uhličitý + voda - kyselina uhličitá CO2 + H2O → H2CO3 zpět
16
Zdroje: BENJI9072. Soubor:Carbon dioxide structure.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANGL, Ondřej. Soubor:Oxid uhličitý.PNG [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VƯƠNG NGÂN HÀ AT VI.WIKIPEDIA. File:Cacbon điôxít.png [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: EN:USER:SPIFF. File:Soda bubbles macro.jpg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Internetové odkazy: HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.