Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Digitální učební materiál
Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: CJL Ročník: 1. Téma: Skupiny hlásek bje, pě, vje a hláska ě Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana Maříková Datum tvorby: září 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA006 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA006 Anotace: Opakování grafické stránky jazyka, vysvětlení psaní skupin hlásek bje, pě, vje a hlásky ě
2
Písmeno ě písmeno ě má v češtině tento význam:
ve skupinách dě, tě, ně označuje měkkou výslovnost souhlásek, souhlásky d, t, n v těchto skupinách se vyslovují měkce po souhláskách b, p, f, v, označuje výslovnost j+e – běh, zpěv, svět, větev po souhlásce m označuje výslovnost ň+e – soukromě, město, posměch
3
ě po souhláskách d, t, n ve skupinách dě, tě, ně označuje výslovnost [ď, ť, ň] + [e] např. dělat, mládě, na hradě, tvrdě; tělo, kotě, v plotě, krutě; něco, koně, ženě, věrně
4
ě po souhláskách b, p, v, f, po souhláskách b, p, v, f označuje výslovnost [j + e] např. oběd, pěst, věda, fěrtoch hříbě, o lípě, hravě, na harfě, zvědavě, věc, poutavě
5
ě po souhlásce m po souhlásce m označuje výslovnost [ň + e] např.: měď, město, směna, měnit, Mělník, Měcholupy, měšťan, měkký, jmění, měnit se, měsíc,… - mě (tě, mne - tebe) - 2. a 4. p. od já
6
Slova se skupinou hlásek –mě-
umět (umí), tamější (od tam -ější), soukromě (soukromá), zatmění (tma), osamělý (sám), oněměl (němý, oněmí), uměl (umí), rozuměl (rozumí), paměť (pamatuj), zřejmý (zřejmě), nejznámější (známý), poměli jsme se (mít se dobře)
7
Skupina hlásek –mně- tam, kde je souhláska [ň] nebo [n] i v jiném tvaru slova nebo v slově příbuzném, píše se –mně-, např. : zapomněl (pomni), rozumně (rozumný), uzemnění (uzemnit), domněnka, domnělý (domnívat se), zatemnění (zatemnit), nejvýznamnější (významný) - mně (tobě, mi - ti) – 3. a 6. p. od já
8
Skupina hlásek –bje- bje píšeme po předponě ob- ve slovech začínajících na je, např.: ob-jednat, ob-jet, ob-jevit v ostatních případech píšeme bě – běh, obětavý, v nádobě apod.
9
Skupina hlásek –vje- vje píšeme po předponě v- ve slovech začínajících na je, např.: v-jet, v-jezd, v-jem v ostatních případech píšeme vě - věc, poutavě, zvědavě apod.
10
Skupina hlásek –pě- po souhlásce p následuje vždy ě, protože v češtině neexistuje předpona končící na p existuje pouze varianta pě vždy bez j poupě, napětí, zpěv, pěvec, vzpěrač, pět, pěsti, pěnkava, pěkný, pěstovat, pěšky
11
Rozlišujme oběd (jíst) objet (dům) oběť (nehody) objetí bloku domů(objíždět) matčino objetí (objímat) oběti války (obětovat)
12
Pamatuj zapomněl, vzpomněl – slova příbuzná se slovy pomni, pomník, pomněnka rozumně – rozumný rozumět, rozuměl – od rozum, rozumí tamější – od tam + přípona -ější
13
Zdroje HLAVSA, Zdeněk. Pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Praha: Academia, 1998, 391 s. ISBN EISLEROVÁ, Jana. Kdy se píše s/z, ě/je, ú/ů?. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2005, 94 s. Já na to mám--, --já se to naučím. ISBN X. STYBLÍK, Vlastimil. Cvičení z pravopisu pro větší školáky: pro žáky druhého stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 160 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.