Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing
Brzdění ve svahu Jízda směrovým obloukem Předmět: Ing. František Lachnit, Ph.D.
2
Brzdění při jízdě ze svahu
F1 – složka tíhy vozidla G F2 – brzdná síla F2 > F1
3
Výsledná síla ve směru pohybu
4
Zjednodušení: Sklon svahu se uvádí v % (12% je asi 7°).
tg7° = 0, sin7°= 0, cos7°= 0, » 1 s – sklon svahu v %/100
5
Při brzdění ze svahu se snižuje maximální brzdné zpomalení a , tím se zvětšuje brzdná dráha. Proto musíme při jízdě ze svahu snížit rychlost vozidla, u nákladních automobilů je doporučováno zařadit nižší rychlostní stupeň.
6
Brzdění při jízdě do svahu
Po úpravě
7
Jízda v neklopeném směrovém oblouku
Aby nenastal radiální posun (smyk) V neklopeném směrovém oblouku platí: Kritická rychlost průjezdu směrovým obloukem
8
Za v dosadíme vmax
9
Význam v praxi Motocyklista musí být v oblouku nakloněn o úhel b , aby bezpečně projel obloukem.
10
Jízda dvoustopého vozidla neklopeným směrovým obloukem
h – výška těžiště d – rozchod kol
11
Maximální rychlost dvoustopého vozidla při průjezdu neklopeným směrovým obloukem, aby nenastalo převrácení
12
Součinitel přilnavosti m při průjezdu směrovým obloukem a současném brzdění
mx – pro brzdění my – pro udržení v oblouku
14
ABS Umožňuje, aby byla vždy na každém kole upřednostněna síla dostředivá před silou brzdnou. Ve směrovém oblouku -(zjednodušeně)- vozidlo pojede po požadovaném poloměru, brzdit bude pouze zbytkem adheze.
15
Jízda v klopeném směrovém oblouku
16
Obecná podmínka pro průjezd jakéhokoliv oblouku bez smyku.
18
Dosadíme: Maximální rychlost pro průjezd klopeným směrovým obloukem
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.