Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku
2
3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Hospodaření a cíle podniku – Náklady, výnosy, hospodářský výsledek Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: I. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková.
3
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Klíčová slova Náklady, výnosy, zisk, ztráta ?
4
Základní pojmy Náklady podniku
- představují v penězích spotřebu a opotřebení výrobních činitelů, např. spotřeba materiálu, opotřebení dlouhodobého majetku, spotřeba energie, cestovné, nájemné, náklady na reklamu, propagaci, mzdy - je to tedy to, co utratíme, abychom mohli vyrábět
5
Jak členíme náklady podniku?
Náklady podniku členíme podle druhu na: Provozní náklady (souvisejí s finanční činností podniku – např. spotřeba energie, materiálu) Finanční náklady (souvisejí s finanční činností podniku – např. placené úroky z úvěrů) Mimořádné náklady (souvisejí s nahodilými situacemi – např. placené škody)
6
Jaké jsou možnosti snižování nákladů podniku?
Snižování materiálových nákladů – např. záměna dražších surovin za levnější, snížení energetické náročnosti Snižování mzdových nákladů – např. náhrada ruční práce automaty, snižování pracnosti, odstranění prostojů, kontrola zmetkovitosti (nutné prodloužení pracovní doby z důvodů oprav škod) Snižování ostatních nákladů – např. omezení administrativy, odstranění penalizace, dodržování kvality, zbytečné pracovní cesty
7
Co jsou výnosy podniku? Výnosy podniku vyjadřují peněžní prostředky získané z prodeje výrobků, zboží a poskytnutých služeb za určité časové období (den, měsíc, rok).
8
Jak členíme výnosy podniku?
Výnosy podniku členíme podle druhu na: Provozní výnosy (např. tržby z prodeje vyrobených výrobků, zboží a poskytnutých služeb) Finanční výnosy (např. tržby z prodeje cenných papírů, přijaté úroky od bank) Mimořádné výnosy (např. z prodeje odepsaného dlouhodobého majetku, náhrady odškodnění z pojistných událostí od pojišťoven)
9
Jaké jsou možnosti zvyšování výnosů podniku?
Zvyšováním výkonů – např. výrobou a prodejem většího množství výrobků Zvyšováním cen výkonů – předpokládá analýzu trhu, konkurence Zvyšování ostatních výnosů – finanční a mimořádné výnosy např. z prodeje nepotřebného majetku, z prodeje cenných papírů
10
Co je podstatou hospodářského výsledku podniku?
Hospodářský výsledek podniku vyjadřuje v penězích rozdíl mezi výnosy a náklady podniku Provozní hospodářský výsledek Finanční hospodářský výsledek Mimořádný hospodářský výsledek
11
Jaké jsou formy hospodářského výsledku podniku?
Zisk, jsou-li výnosy vyšší než náklady Ztráta, jsou-li náklady vyšší než výnosy Nulový hospodářský výsledek, náklady se rovnají výnosům
12
Podstata hospodářského výsledku v praktickém příkladu
a) náklady < výnosy zisk Kč Kč Kč b) náklady > výnosy ztráta Kč Kč Kč c) náklady = výnosy rovnost Kč Kč
13
Anotace: Prezentace obsahuje výklad pojmů výnosy, náklady a především hospodářský výsledek jako nejsledovanější ukazatelé při měření hospodárnosti podniku. Jsou předmětem každodenního zájmu podnikatelů. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: PREISLEROVÁ, Ing. Dagmar. Ekonomika: Slovník ekonomických pojmů. Brno, Moldavská 11: MC nakladatelství, 1998. ČISTÁ, Ing. Lydia. Ekonomika: pro střední odborná učiliště a veřejnost. 1. vyd. Praha: Fortuna, ISBN X. MACH, CSC., Ing. Josef. Ekonomika: pro střední odborná učiliště. 3. díl. Praha: Fotruna, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.