Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
POTŘEBY DUM _13
2
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_13 Vytvořeno: Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák dokáže definovat lidské potřeby, vysvětlí, jaké jsou priority při uspokojování potřeb, rozlišuje vyšší a nižší potřeby. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Potřeby, hierarchie potřeb, vyšší potřeby, nižší potřeby Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.
3
Potřeby potřeba je základní motivační silou
= subjektivně pociťovaný nedostatek nebo nadbytek něčeho, který člověk pociťuje jako nepříjemný a má snahu jej odstranit
4
Druhy potřeb Nižší základní, biologické, primární
potřeba kyslíku, spánku, dýchání, sexuální (souvisí s pudy)
5
Vyšší poznávací sociální – uskutečňují se ve společenských vztazích (potřeba uznání, jistoty, bezpečí, přátelství,…) estetické – hledání a nalézání krásy existenciální – naplňovat v životě určitý záměr, cíl
6
Hierarchie potřeb psycholog Abraham Herbert Maslow
seřadil lidské potřeby hierarchicky podle důležitosti: nejnaléhavější -> nejméně naléhavé uspokojená potřeba už není motivační 1 potřeba uspokojena – objevuje se nová nejdříve člověk uspokojuje nejzákladnější potřeby – pak vyšší
7
Maslowova pyramida potřeb
Obr. 1
8
fyziologické potřeby - jejich uspokojení je nezbytné pro přežití potřeba bezpečí - pocit jistoty a bezpečí - zajištění existence do budoucna společenské – přátelství, začlenit se mezi lidi uznání – sebeocenění, respekt od ostatních seberealizace – využití veškerého talentu a schopností, podle Maslowa nemůže být nikdy zcela naplněna
9
podle Maslowa nelze uspokojit potřeby vyšší, pokud nejsou uspokojeny potřeby nižší
Victor Frankl: v extrémních situacích vyšší potřeby mohou nahradit nižší (např. vězňové v koncentračních táborech
10
spánek – odpočinek – láska – jídlo – kyslík
Úkol č. 1 Zakroužkujte pojem, který do následující řady nepatří, uveďte důvod a nahraďte jiným pojmem: spánek – odpočinek – láska – jídlo – kyslík nepatří: náhrada:
11
Úkol č. 2 Spojte pojmy, které spolu souvisí: bezpečí fyziologické potřeby hlad potřeby uznání láska potřeby bezpečnosti sebeúcta společenské potřeby
12
Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.