Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiálu Hlavní obranné mechanismy při zátěžových situacích Autor Mgr. Renáta Macečková Tematický okruh ZSV – Člověk ve společnosti a jako jedinec Ročník 5. ročník Vytvořeno Anotace Cílem tohoto DUMu je poskytnout žákům jednoduchý přehled informací o hlavních obranných mechanismech při zátěžových situacích a následně je zopakovat. Metodický pokyn DUM je ve formátu PowerPoint Žák může pracovat s vytištěnou 16. a 17. stranou prezentace, na které jsou otázky, a vpisovat do nich správné odpovědi ze spuštěné prezentace, nebo s učitelem na závěr pomocí otázek opakuje předchozí informace. Prezentace obsahuje interaktivní odkazy k řešení. Není potřeba připojení k internetu, DUM neobsahuje zvukové soubory. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

2 Hlavní obranné mechanismy při zátěžových situacích

3 Nejdříve malé opakování
1. Které tři základní zátěžové situace rozeznáváme? FRUSTRACE STRES DEPRIVACE 2. V čem se odlišují? ZMAŘENÍ TLAK, TÍSEŇ STRÁDÁNÍ

4 Následující reakce ukazují, jak člověk vnímá zátěžovou situaci, nebo jak o ní přemýšlí.

5 Uveďme si dva příklady MAREK PAVEL
Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost.

6 BAGATELIZACE snižování hodnoty cíle (o cíl jakoby nestojím)
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Rozejde s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Zkouška je od slova zkusit! St Stejně se našim nelíbila!

7 RACIONALIZACE pseudorozumové vysvětlení („prázdná pravda“)
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Ráno mi to tak dobře nemyslí! Teď toho je na ni moc, později si to rozmyslí!

8 VYTĚSNĚNÍ, POPŘENÍ odstranění z vědomí
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. …přijde domů jakoby nic… Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Nic mi neřekla, nebyla tady, nic se nestalo!

9 SOMATIZACE přenesení psychického napětí do tělesné oblasti (útěk do nemoci)
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. ……bolesti břicha, hlavy Rozejde s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. ….bolesti žaludku…

10 KOMPENZACE snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Budu dobrý v hokeji! Budu se teď soustředit jen na práci! Nemusí být účelná, prožitky prázdnoty se často kompenzují jídlem, drogami atd.

11 PROJEKCE svalování viny za neúspěch na někoho jiného
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Ta komise proti mně byla od začátku zaujatá! Ona se toho vztahu bojí!

12 REGRESE únik z napjatých situací méně zralými vzorci chování
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Usedavý pláč… Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Nespoutaný smích…

13 OBRÁCENÍ, REAKTIVNÍ VÝTVOR vznik zcela protikladné emoce k sobě samému (autoagrese)
MAREK PAVEL Připravoval se k maturitní zkoušce, přesto ji nesložil. Rozejde se s ním dívka, se kterou plánoval společnou budoucnost. Nikdy jsem na tu školu neměl chodit, nestačím na to! Nenávidím ji, je to ta nejhorší holka, co znám!

14 Na zátěžové situace člověk odpovídá obrannými reakcemi, které vycházejí z tendence k: ÚNIKU ÚTOKU FLIGHT – OR – FIGHT

15 Místo útěku nebo úniku by to mělo být pohybovými aktivitami
Stresem nahromaděná energie by měla být spotřebována přirozenou cestou! Místo útěku nebo úniku by to mělo být pohybovými aktivitami včetně práce!

16 Odpovězte 1. Petr dostal v chemii ze zkoušení pětku. Při příchodu do lavice roztrhá sešit. O jakou reakci se jedná? REGRESE 2. Janu trápí obavy ze ztráty zaměstnání. Každé ráno vstává s bolestmi břicha. Jedná se o …. SOMATIZACI 3. Paní Nováková se nedávno rozvedla a je z toho velmi nešťastná. Po příchodu z práce domů míří k ledničce a pořádně se nají. Pak je jí lépe. Jde o… KOMPENZACI

17 4. Co je to FLIGHT - OR - FIGHT
4. Co je to FLIGHT - OR - FIGHT ? OBRANNÁ REAKCE S TENDENCÍ K ÚNIKU NEBO ÚTOKU 5. Uveďte příklad regrese. TŘÍSKNUTÍ DVEŘMI… 6. Co znamená bagatelizace? SNIŽOVÁNÍ HODNOTY CÍLE

18 Použitá literatura: DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ: cvičebnice : řešení. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2012, 112 s. ISBN DOLEŽALOVÁ, Ladislava a Marie VLKOVÁ. Občanský a společenskovědní základ. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2010, 72 s. ISBN EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google