Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/
2
Kognitivní psychologie je jeden z nejvýznamnějších směrů v současné psychologii.
Zdůrazňuje důležitost poznávacích procesů v lidské psychice a chování a zaměřuje se na jejich studium (tedy studuje nikoliv psychické stavy, ale procesy, jimiž člověk poznává sebe samotného a okolní svět).
3
Poznávacími procesy je míněno zejména vnímání, zapamatování, vybavování, představivost, myšlení, zpracování verbální a neverbální informace. Předmětem zájmu kognitivní psychologie je vytváření tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa, ve kterém žijeme.
4
Tyto modely jsou vlastně vnitřní obraz chování, tj
Tyto modely jsou vlastně vnitřní obraz chování, tj. situací, událostí, psychických procesů, myšlení člověka a problémů, s nimiž se setkáváme za účelem lepší orientace a možnosti učinit smysluplné rozhodnutí s předstihem.
5
Z pedagogického hlediska jsou poznávací procesy důležité, protože tvoří podstatu učení a jsou součástí intelektuálního vývoje. Kognitivní psychologie tedy výrazně ovlivňuje i pedagogickou psychologii (teorii učení). Kognitivní psychologie se zabývá otázkou, jak lidé vnímají informace, učí se jim, pamatují si je a přemýšlejí o nich.
6
Kognitivní psychologie odpovídá na otázky,proč si některé informace pamatují, zatímco jiné zapomenou. Proč se objekty za mlhavého dne zdají dál, než ve skutečnosti jsou, čímž někdy klamou řidiče, a výsledkem jsou dopravní nehody? Proč si lidé pamatují konkrétní události (např. výrok určitého politika nebo aféru známého podnikatele s daňovým podvodem), ale zapomenou jména lidí, které znají roky?
7
Zdroj: Google
8
Z pedagogického hlediska jsou poznávací procesy důležité, protože tvoří podstatu učení a jsou součástí intelektuálního vývoje. Kognitivní psychologie tedy výrazně ovlivňuje i pedagogickou psychologii (teorii učení).
9
Literatura : CHALUPA,B. Studie z kognitivní psychologie. Brno: Litera, vyd. 199s. ISBN SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie,Praha: GRADA Publishing, a.s., ISBN POKORNÝ,V.,SALIGER,R. Kognitivní management. Brno : knihovna UO, SCD9 POKORNÝ,V. Poznámky k modelům osobnosti, kompetencí a myšlení v procesu přípravy profesionálů. Brno : UO , knihovna. RYMEŠ,M. Adaptace pracovníků a pracovních kolektivů. PRAHA ,1985 STERNBERG,R.Kognitivní psychologie. Praha: Portál, vyd. 640s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.