Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Doteky minulosti Performance u Býčí skály v Moravském krasu
SPgŠ Boskovice, Dagmar Ševčíková
2
Studenti se v prvním ročníku učili v dějinách umění o pravěku, Keltech a Slovanech a navštívili Moravské muzeum v Brně a výstavu maleb Zdeňka Buriana. V rámci ekologické výchovy bylo v plánu uskutečnit na začátku druhého ročníku exkurzi do Moravského krasu.Rozhodla jsem se,že využijeme daného prostředí a zařadíme do programu performanci u Býčí skály. Inspirovali jsme se známým obrazem Z.Buriana, Halštatský pohřeb,který byl namalován na základě archeologických objevů v Býčí skále,jež byla pojmenována podle zde nalezeného býčka,jehož originál je ve vídeňském muzeu a kopie v námi shlédnutém Moravském muzeu.Také jsme si prohlédli „nepravou jeskynní malbu“pana Matěnce v jeskyni Pekárna.Tato malba má zajímavý charakter.Jestliže před ní pohybujete svíčkou,zdá se,že zvířata běží.
3
V rámci ekologických aktivit v Krásensku, jsem zařadila do programu techniku drátování, která je jednou z nejstarších při výrobě šperků.
4
Studenti se měli během letních prázdnin připravit na akci
Studenti se měli během letních prázdnin připravit na akci.Vyrobit si zbraně,šperky z přírodních materiálů,sehnat kůže nebo jiný alternativní oděv. Zakoupili jsme barvy na tělo.sice jen modrou,červenou a bílou,ale netroufla jsem si experimentovat na obličeji s přírodními barvivy. Den před samotnou exkurzí jsme shromáždili vše potřebné za poslechu hudby primitivních kmenů.Líčidla,kožešiny,kůže,zbraně,ozdoby,svíčky na osvětlení jeskynního výklenku,balící papír,křídy i přírodní uhel vyrobený jedním studentem.Přemýšleli jsme,co asi jedl lovec,když byl lov neúspěšný a šli jsme na sbírat jablka. Následující den jsme vyrazili ráno do Moravského krasu na ekologickou exkurzi.Pro naši akci jsme měli vymezen poměrně krátký časový úsek asi dvou hodin. Když jsme dorazili k býčí skále a prohlédli si místo,studenti se začali oblékat a líčit.
8
U jeskyně jsme se rozdělili na tři skupiny
U jeskyně jsme se rozdělili na tři skupiny.Jedna skupina šla připravovat ohniště,druhá si rozsvítila svíčky pod skalním přívěsem a snažila se připevnit na skálu pruh balicího papíru,což se nedařilo, protože skála byla vlhká a porostlá mechem.Udělali jsme tedy podkladovou frotáž a připevnili papír na vrata do jeskyně.Dovnitř jeskyně jsme se nedostali.přitom měli přemýšlet,která přírodní barviva by se dala použít a vytvořit svoji verzi jeskynní malby.snažit se vžít do představ tehdejších lidí.
12
Třetí skupina byla rozdělena na muže a ženy a měli vyjádřit formou pohybu tancem lov,doprovázený jakousi primitivní řečí a primitivním zpěvem. Scénář tance připravený studenty: 1.Ženy naříkají,mají hlad. 2.Zlobí se na muže. 3.Muži se odhodlávají k lovu. 4.Muži kráčí na lov. 5.Muži hledají kořist. 6.Muži ulovili kořist. 7.Muži nesou kořist ženám do tábora. 8.Ženy připravují jídlo. 9.Źeny nabízejí jídlo. 10.Hostina. 11.Poděkování u jeskynní malby „Bohům“ za úspěšný lov. 12.Otisk krvavé ruky-TEČKA.
13
Po předvedení tance jsme si na ohništi opekli jablka.
Vzhledem k tomu, že exkurze trvala poměrně dlouhou dobu,právě na naší akci nám došly baterie na videu.Proto jsem zopakovala tanec lovců ještě jednou na nádvoří školy.Avšak podruhé už nebyl tanec tak prožívaný.Studenti jakoby spěchali.Prožitek v pravou chvíli a na pravém místě má svůj veliký význam. Finálně studenti materiál zpracovali a vytvořili velkou prezentační nástěnku na chodbě.
15
Vlastní akce se jmenovala Doteky minulosti,neboť jsme se nedrželi přesně ohraničeného historicky děleného období a pohybovali jsme se časově v rozmezí širším.Šlo o jakési hledání kořenů v minulosti.Hledání něčeho,co v nás utkvělo po našich předcích. Cílem bylo propojit už získané teoretické poznatky studentů z hodin výtvarné výchovy,návštěvy Moravského muzea a výstavy obrazů Z.Buriana s vlastním prožitkem.Snažila jsem se ,aby co nejvíce smyslů bylo zapojeno do vlastní akce a aby studenti získali co nejvíce vjemů. Malování obličeje a oblékání-uvědomění si těla Tanec-vyjádření pocitů pohybem Primitivní řeč a zpěv-sluch Jeskynní malba-tajemno,nadpřirozeno Pečení jablek-čich,chuť,hmat Oheň-teplo Svíčky-světlo,zrak
16
Každá z jednotlivých aktivit měla svoji symbolickou hodnotu
Každá z jednotlivých aktivit měla svoji symbolickou hodnotu.Zjistili jsme,že přemýšlet pro nás jako dávný člověk může být obtížné.V jednu chvíli při malbě studenti prožívali takovou krizi, kdy se dohadovali, jakým způsobem naši dávní předkové mysleli a co skutečně chtěli vyjádřit.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.