Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_12 Pedagogické myšlení 18. století Téma sady: Pedagogika a psychologie Obor, ročník: Sociální činnost, 4. ročník Datum vytvoření: říjen 2013 Anotace: Evropské myšlení 18. století, pedagogické názory J. Locka, J. J. Rousseaua Metodický obsah: Výklad nového učiva, pojmy, upevnění vědomostí, konfrontace pedagogických názorů obou osobností

2 Evropa na přelomu 17. a 18. století
V 17. a 18. století - změny v Evropě v hospodářství, sociální struktuře, kultuře V 16. století holandská revoluce V 17. století revoluce v Anglii V 18. století americká revoluce (1775), Velká francouzská revoluce (1789–1794) Demokratický ideál - znakem nové kultury i nové koncepce výchovy

3 John Locke (1632–1704) Anglický filozof, liberální politik, pedagog
Vystudoval oxfordskou univerzitu  učil zde řečtinu a rétoriku, studoval filozofii, přírodní vědy, lékařství Aktivně se podílí na 2. anglické revoluci (1688) Ke konci života vytvořil hlavní díla filozofická, politická a pedagogická Pedagogické názory vyložil ve spise Myšlenky o výchově

4 John Locke (1632–1704) Obr. 1 J. Locke [1]

5 Myšlenky o výchově - obsah
1. individuální výchova soukromým vychovatelem (šlechtické a měšťanské rodiny) 2. základní oblasti výchovy: a) tělesná výchova Zdravý duch ve zdravém těle doporučuje: otužování základní hygienické zásady - prostá strava, dostatek pohybu, kvalitní spánek

6 Myšlenky o výchově - obsah
b) mravní výchova: zdůrazňuje výcvik sebeovládání od nejútlejšího věku v mládí má být vychovatel nejnáročnější  postupně přítelem dítěte doporučuje vychovávat příkladem a působením prostředí nikdy nestrašit dítě, tělesné tresty omezit na minimum mládež stále zaměstnávat

7 Myšlenky o výchově - obsah
c) rozumová výchova nestaví tak náročné cíle jako Komenský obsah vzdělání je určován praktickou potřebou např. osvojování řemesel doporučuje učit jazykům přímou metodou - bezprostřední konverzace Cílem výchovy: úspěšný a zdatný gentleman

8 Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Nejvýznamnější představitel francouzské pedagogiky 18. století Požadavkem svobody a rovnosti - ideovým předchůdcem VFR Pocházel z Ženevy, matka zemřela při narození, otec hodinář se o syna příliš nestaral, jako chlapec odešel z domova, živí se krátkodobým zaměstnáním Sám se vzdělává v jazycích, v přírodních vědách, ve filozofii (Locke, Descartes,…)

9 Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Obr. 2 J. J. Rousseau [2]

10 Emil čili o výchově (1762) Obsah: koncepce harmonické výchovy
Požaduje výchovu přirozenou a svobodnou s ohledem na věkové zvláštnosti dítěte Cílem: láska ke svobodě (svoboda výchovy se týká obsahu, forem, metod, organizace) Rysem: citlivý vztah k dítěti  láska k dítěti = nejsilnější prvek jeho pedagogiky Dítě vychováváno a vzděláváno individuálně

11 Emil čili o výchově Výchova se opírá o osobní zkušenost – dítě má ke všemu dospět vlastní zkušeností, ale na úkor systematičnosti výuky Důraz je kladen na rozvoj smyslového vnímání (výcvik zrakové, sluchové, hmatové citlivosti od 2–12 let) Mravní výchova – místo poučení uplatňuje metodu přirozených následků (jednání dítěte usměrňováno následky jeho činů)

12 Emil čili o výchově Při výchově dívek zaujal konzervativní názor - dostačující je výchova tělesná a mravní Význam jeho pedagogického díla: pedagogika vycházející od dítěte (pedocentrismus) víra v člověka, v jeho tvůrčí síly

13 Otázky a úkoly Porovnejte způsob, jakým nabyli vzdělání obě pedagogické osobnosti. 2. Porovnejte obsah mravní výchovy u obou pedagogů. 3. Vysvětlete pojem pedocentrismus. 4. Zjistěte další informace o životě obou osobností (odborná literatura, internet).

14 Použitá literatura JŮVA V. Stručné dějiny pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 1997, 76 s. ISBN PRŮCHA J; WALTEROVÁ E.; MAREŠ J. Pedagogický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN Bláhová, R. a kol. Literatura pro 1. roč. středních škol, učebnice a pracovní sešit, 1. vyd., Didaktis, Brno, ISBN

15 Použité obrázky [1] Soubor: John Locke.jpg. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: [2] In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

16 Použité zdroje Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA.
Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového sw Smart Notebook a MS Office.


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google