Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Marian Jurečka ministr zemědělství

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Marian Jurečka ministr zemědělství"— Transkript prezentace:

1 Marian Jurečka ministr zemědělství 3. 10. 2017
Žofínské fórum Kvalitní potraviny pro české zákazníky! Otazníky přetrvávají Marian Jurečka ministr zemědělství

2 Strategie MZe s výhledem do roku 2030
Konkurenceschopnost a udržitelnost českého zemědělství, potravinářství, lesnictví a vodního hospodářství. V r bude ČR přiměřeně potravinově soběstačná v základních komoditách, které lze u nás produkovat. Zásady udržitelného hospodaření s přírodními zdroji a opatření v oblasti klimatu. Podpora tvorby nových pracovních míst a zlepšování kvality života nejen ve venkovském prostředí. Bezpečnost potravin a ochrana spotřebitelů.

3 Priority Ministerstva zemědělství
Rovnoprávné postavení českých zemědělců a potravinářů v EU. Přísná kontrola nezávadnosti potravin - bezpečné a kvalitní potraviny. Podpora kvalitních domácích výrobců a zpracování základních zemědělských komodit. Investice - využití potenciálu financování sektoru. Příležitosti - export do třetích zemí, obchod v rámci EU.

4 Zpráva o stavu potravinářství 2015/16
Zvýšení počtu firem z 9 251 na subjektů Stagnace počtu zaměstnaných osob Růst přidané hodnoty z 53 mld. Kč na 55 mld. Kč Zvýšení salda zahraničního obchodu s potravinářskými výrobky (bez nápojů) ze 30,5 mld. Kč na 31,8 mld. Kč Růst průměrné měsíční mzdy z  Kč na Kč Růst produktivity práce z 50 tisíc na 52 tisíc Kč Saldo zahraničního obchodu s potravinářskými výrobky (bez nápojů) se zvýšilo ze 30,5 mld. Kč na 31,8 mld. Kč. Bylo to způsobeno meziročním zvýšením dovozu z 149,8 mld. Kč na 151,3 mld. Kč v roce 2016. Stagnace objemu vývozu na úrovni 119 mld. Kč

5 Počet podnikatelů v potravinářství
Zdroj: ÚZEI 14/13 nárůst o 5,86 % 15/14 nárůst o 3,64 % 16/15 nárůst o 8,60 %

6 Dvojí kvalita potravin
Z aktivit resortu zemědělství od roku 2015 zasedání Rady EU pro zemědělství a rybářství jednání ministrů zemědělství rozšířené Visegrádské skupiny ministři zemědělství ČR, SR, Bulharska, Chorvatska a Estonska apelovali na EK řešit problematiku na celoevropské úrovni mimořádný summit zemí V4, jednání Evropské rady na úrovni předsedů vlád stanovisko zemí V4 + 4: nutné řešit evropským předpisem

7 Dvojí kvalita potravin
Testování kvality výrobků stejných obchodních značek prodávaných v ČR a okolních státech EU (CZ, SK, AT, DE, HU) CZ, SK, HU DE CZ DE CZ, SK, HU DE CZ,SK, HU AT

8 Nekalé obchodní praktiky
Systematický tlak na EK s cílem řešit nekalé obchodní praktiky evropským právním předpisem. EK zahájila celoevropskou veřejnou konzultaci na téma jak učinit potravinový řetězec spravedlivější. (termín pro vyjádření je ) Další kroky Důsledné vymáhání zákona o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů Odborná diskuse nad revizí zákona o významné tržní síle tak, aby došlo k efektivnímu a účinnému naplnění cíle a záměru tohoto předpisu

9 Podpora zpracování zemědělských produktů a zvyšování konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu
Předpoklad 396 2011 – 2016 vyplacena podpora 1,12 mld. Kč investice přesáhly 4,2 mld. Kč 396 203 132 130 140 121

10 Podpora zpracování zemědělských produktů a zvyšování konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu
Čerpání podpory v DT 13 podle výrobních sektorů v mil. Kč

11 Agrární zahraniční obchod ČR 2008-2016 Krytí dovozu vývozem (%)
Rok Vývoz (mil. Kč) Dovoz (mil. Kč) Saldo (mil. Kč) Krytí dovozu vývozem (%) 2008 81,6 2009 76,1 2010 75,3 2011 76,8 2012 85,7 2013 87,0 2014 90,2 2015 91,3 2016 89,9 V roce 2016 došlo v českém agrárním zahraničním obchodu ke zřetelnému zpomalení tempa růstu jak vývozu, tak dovozu. Hodnota českého agrárního exportu meziročně stagnovala (přírůstek 0,3 %) a v případě dovozu mírně vzrostla (o 1,8 %). Bilance v agrárním zahraničním obchodu s třetími zeměmi byla v roce 2016 příznivější než v roce 2015 ve všech čtvrtletích. Zatímco záporná bilance agrárního obchodu s EU 28, který tvoří převážnou část celkového českého AZO, se v roce 2016 meziročně zhoršila (o 4,1 mld. Kč na 6,8 mld. Kč), bilanční schodek AZO s třetími zeměmi, se po dvou letech prohlubování, zlepšil (o 1,3 mld. Kč na 14,4 mld. Kč). Agrární zahraniční obchod ČR

12 Orientace agrárního vývozu vybraných členských zemí na trh EU (%)
Slovensko ČR Maďarsko Polsko Rakousko Slovinsko Dominantním teritoriem, kam ČR vyváží a odkud dováží agrární zboží, je jednotný trh Evropské unie. V prvních deseti měsících roku 2016 činil podíl EU 28 na straně exportu 91,5 % a na straně importu 85,4 %, což jsou hodnoty nevybočující z rámce předchozích let. Ačkoliv jsou data zkreslena velkými objemy reexportu, závislost české ekonomiky na exportu do zemí Evropské unie v minulém roce mírně rostla.

13 Agrární vývoz ČR * *za druhé čtvrtletí 2017

14 Směřování agrárního vývozu ČR do mimounijních regionů v r. 2016

15 Maso a masné výrobky: tržby/vývoz

16 Mléko a mléčné výrobky: tržby/vývoz

17 Potraviny (celkem): tržby

18 Potraviny (celkem): vývoz

19 Cíle proexportní politiky MZe
Podnikatelský sektor kvalitně prezentovat své produkty a využívat identifikované příležitosti identifikovat exportní příležitosti a vytvářet lepší obchodní podmínky Chceme: Poskytovat prostor pro setkávání s partnery ze soukromého i veřejného sektoru, seznámení s teritoriem a podmínkami pro obchodní spolupráci Zlepšovat institucionální nastavení a infrastrukturu pro zvýšení profitability exportu v zájmu celé ekonomiky Poskytovat informační servis a kontakty českým podnikatelům i jejich zahraničním partnerům /zemědělští diplomaté, teritoriální pracovníci MZe/ Prezentovat české výrobky a know-how ve třetích zemích /podnikatelské mise, incomingové mise s účastí zástupců tisku, veletrhy výstavy/ Snížení rizik – diverzifikace exportu, možnosti financování obchodu, podpora uzavírání dohod ÚSPĚCH NA MEZINÁRODNÍCH TRZÍCH

20 Hlavní nástroje proexportní politiky MZe
zemědělští diplomaté místní síly podpora účasti firem na mezinárodních veletrzích a výstavách incomingové mise projekty na podporu ekonomické diplomacie MZV (PROPED) podnikatelské mise vedené MZe Proexportní nástroje MZe: Zemědělští diplomaté (slidy dále): Již pracují v Číně, Saúdské Arábii, Srbsku, Ruské federaci. Aktuálně jsme obsadili také místa zemědělských diplomatů v USA. Pro příští rok jsme schválili alokace zemědělských diplomatů do Mexika, Japonska a Íránu. Při identifikaci vhodných teritorií pro alokaci stavíme rozhodování na informacích od ZÚ a také zohledňujeme požadavky vzešlé od firem. Místní síly: Již proběhlo výběrové řízení na místní sílu v Kazachstánu (již vybrán pracovník), v září proběhne výběr místní síly na Ukrajině. Místní síly budou k dispozici českým exportérům, pracovníkům MZe a samozřejmě příslušným ZÚ k aktivitám na podporu české zahraničně obchodní spolupráce. Oficiální účast MZe na veletrzích a výstavách v mimounijních zemích: Prosíme Vás o sdílení informací o zajímavých veletrzích a výstavách. Ačkoliv naši účast stavíme na poptávce soukromého sektoru, jsme si vědomi toho, že české firmy jsou spíše konzervativní a jejich poptávka není vždy plně komplementární k záměru MZe o propagaci na nových trzích. Snažíme se je proto motivovat k účasti na veletrzích i mimo země jejich hlavního působení. Podpora účasti na veletrzích a výstavách (dotační programy 9Ha, 9Hb): Firmy z potravinářského a zemědělského sektoru mají možnost získat podporu účasti na zahraničním veletrhu i v případě, že MZe nerealizuje národní stánek. Incomingové mise: Nástroj, který ve spolupráci s MZV a ZÚ využíváme v rámci Projektů na podporu ekonomické diplomacie, má zjednodušit setkávání partnerů ze soukromého sektoru, umožnit prezentaci českých produktů a zejména rozsáhlejších referenčních projektů. Incomingové mise realizujeme především v návaznosti na podnikatelské mise vedoucích představitelů MZe a cílíme na potenciální partnery ze soukromého sektoru třetích zemí. V ideálním případě vycházíme ze zpětné vazby firem, které se zúčastnily podnikatelské mise, k návštěvě ČR pak zveme zástupce těch zahraničních společností, se kterými již započala obchodní jednání. Projekty na podporu ekonomické diplomacie (PROPED): V roce 2016 participovalo MZe na 22 Projektech na podporu ekonomické diplomacie, což je výrazný nárůst oproti roku 2015, kdy se jednalo o 9 projektů. Na rok 2017 MZe alokovalo na PROPEDy 15 mil. Kč a předpokládáme, že po uzavření podávání projektů v 2. kole výzev, se MZe bude v tomto roce celkem podílet přibližně na více než 50 PROPED. Na základě těchto projektů již byly uzavřeny první kontrakty. Zejména v organizaci incomingových misí bychom rádi tuto naši spolupráci dále prohlubovali. Podnikatelské mise: Doposud nejrozsáhlejší misí co do podnikatelského doprovodu byla podnikatelská mise na Kubu v březnu tohoto roku.

21 Hlavní nástroje proexportní politiky MZe
Vývoj agrárního exportu v zemích působení zemědělských diplomatů r až 1. polovina r. 2017 Nástup 4 zemědělských diplomatů do destinací svého působení se uskutečnil v únoru 2016 Křivka pro Rusko přísluší k vedlejší ose (napravo) Hlavní nárůst: Rusko: přípravky k výživě zvířat, chmel, šťávy z rostlin (pektiny), mák Čína: chmel, šťávy z rostlin (pektiny) Saúdská Arábie: cukr, sýry a tvaroh, šťávy z rostlin (pektiny) Srbsko: pivo, sušené mléko a smetana, přípravky k výživě zvířat

22 Hlavní nástroje proexportní politiky MZe
DT 9. H podpořeno 75 firem a organizací (101 žádostí o dotaci), celková vyplacená částka cca 11 mil. Kč

23 Projekty ekonomické diplomacie
Hlavní nástroje proexportní politiky MZe Projekty ekonomické diplomacie Počet projektů Počet zemí Z toho IM 2015 9 2016 22 18 5 2017 63 (I-IX realizováno 40) 45 35 Projekty na podporu ekonomické diplomacie (PROPED): V roce 2016 participovalo MZe na 22 Projektech na podporu ekonomické diplomacie, což je výrazný nárůst oproti roku 2015, kdy šlo o 9 projektů. Na rok 2017 MZe alokovalo na PROPEDy 15 mil. Kč a předpokládáme, že po uzavření podávání projektů v 2. kole výzev, se MZe bude v tomto roce celkem podílet přibližně na více než 50 PROPED. Na základě těchto projektů již byly uzavřeny první kontrakty. Zejména v organizaci incomingových misí bychom rádi tuto naši spolupráci dále prohlubovali.

24 Projekty ekonomické diplomacie
Hlavní nástroje proexportní politiky MZe Projekty ekonomické diplomacie Účast firem na PROPED Pořadí Teritorium (PZ = prioritní země) Celkový počet účastí firem v letech 1. Kuba 62 2. Ruská federace (PZ) 47 3. USA (PZ) 42 4. Srbsko (PZ) 41 5. Zambie (PZ) 31 6. Etiopie (PZ) cca 30 7. Bělorusko (PZ) cca 20 8. Čína (PZ) 9. Japonsko (PZ) 10. Ukrajina (PZ) Průměrná účast na jednu akci je 8 – 9 firem Celkový počet účastí firem na akcích PROPED byl v letech 2015–2017 (k srpnu) cca 600 (firmy se mohou dublovat – více účastí v jednom roku od jedné firmy) V těchto letech bylo navštíveno 37 zemí a z toho 18 zemí patří mezi prioritní Celkem bylo od roku 2015–2017 (k srpnu) realizováno 69 PROPED (2015: 9, 2016: 22, 2017: prozatím 39) Průměr účasti na jednu akci: 7,2 (2015), 8,1 (2016), 9,1 (2017), celkový průměr účasti 8,5

25 Návaznost proexportních aktivit
Hlavní nástroje proexportní politiky MZe Návaznost proexportních aktivit Podnikatelské mise Incomingové mise Účast ČR na veletrhu Návaznost a systémovost proexportních aktivit MZe Doposud nejrozsáhlejší misí co do podnikatelského doprovodu byla podnikatelská mise na Kubu v březnu tohoto roku. USA Čína Kuba Srbsko Rusko

26 Závěr Základní úkol – zvýšit potravinovou soběstačnost u základních potravin (vepřové maso, ovoce, zelenina). Zvýšit konkurenceschopnost českého zemědělství a potravinářství. Podpora kvalitních a českých potravin. Podpora regionálních výrobců a producentů potravin. Podpora tvorby nových pracovních míst a zlepšování kvality života ve venkovském prostředí.

27 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Marian Jurečka ministr zemědělství"

Podobné prezentace


Reklamy Google