Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
2
Člověk a příroda/Chemie
Autor Mgr. Růžena Koubová Vzdělávací oblast/Obor: Člověk a příroda/Chemie Ročník: 9. Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk: čeština Název: VY_32_INOVACE_CH.9.18 Téma: Chemie pro 8. a 9. ročník Klíčová slova Fotosyntéza, světelná fáze, temnostní fáze, C3, C4 a CAM rostliny
3
anotace Druh materiálu: Prezentace Třída: IX. Pomůcky: Inovace: Materiál slouží k výuce, zápisu a aktivnímu opakování učiva s užitím interaktivní tabule Metodické pokyny: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektovala všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřila ve výuce a provedla o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Autor: Mgr. Růžena Koubová
4
Nejdůležitější chemický proces na Zemi
FOTOSYNTÉZA Nejdůležitější chemický proces na Zemi
5
Fotosyntéza - charakteristika
složitý proces (probíhá ve fázích) probíhá v zelených rostlinách za pomoci chlorofylu a světla z oxidu uhličitého a vody vznikají monosacharidy a uvolňuje se kyslík 6CO2 + 12H2O C6H12O6 + 6O2 + 6H2O
6
Fáze fotosyntézy 2) Temnostní fáze Světelná fáze – v noci – ve dne
–při ní rostlina pohlcuje oxid uhličitý a vytváří molekuly monosacharidů Světelná fáze – ve dne – rostlina při ní vytváří zásoby energie, enzymů a uvolňuje kyslík
7
Světelná fáze světelná energie se pomocí chlorofylu
přemění na energii chemickou rostlinná barviva (karoteny, xantofyly) zachycují světlo a předávají ho molekulám chlorofylu vznikají energeticky bohaté chemické sloučeniny, enzymy = rozklad vody účinkem světla, uvolnění kyslíku do atmosféry 2H2O → 4H + O2 fotolýza vody
8
Temnostní fáze za pomoci energie a enzymů dochází ke vzniku
molekul monosacharidů a k pohlcování CO2 monosacharidy se pak slučují za vzniku sacharózy nebo škrobu - ukládají se v zásobních orgánech rostliny (hlízy, plody …)
9
Faktory ovlivňující fotosyntézu
VNĚJŠÍ PODMÍNKY intenzita světla teplota dostatek vody a množství CO2 VNITŘNÍ PODMÍNKY množství chlorofylu v rostlině stáří listů výživa rostliny
10
Třídění rostlin podle způsobu vytváření sacharidů
CAM většina rostlin, které rostou u nás (získávají CO2 z atmosféry pomocí průduchů) v teplých a suchých oblastech (využívají CO2 nejen ze vzduchu i ze svých buněk) – cukrová třtina, plevele na pouštích (v noci přijímají CO2 průduchy a ukládají ho) – tučnolisté, kaktusy
11
Procvičování Doplň správně rovnici fotosyntézy:
………. + 12H2O → …………. + 6O2 + 6H2O Co jsou to CAM rostliny a uveď 2 příklady: Vysvětli pojem světelná a temnostní fáze fotosyntézy Vyjmenuj vnitřní a vnější faktory, které ovlivňují fotosyntézu: 6CO2 C6H12O6
12
Citace a zdroje: Obrázky: http://office.microsoft.com
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Koubová.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.