Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem"— Transkript prezentace:

1 FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem
Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium T. G. Masaryka v Litvínově Vyučující: Mgr. Monika Morávková Expert: Prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc. Titulní strana prezentace.

2 Úvodem Elektromagnetismus v učivu střední školy tvoří významné a obsáhlé téma. Poznatky mají velký dopad na praxi. V tom je velká motivační síla pro výuku fyziky. Viděli jsme úvodní hodinu do tematického celku Stacionární magnetické pole. Je-li to úvod do tématu, tak bych předpokládal, že bude žákům orientačně sděleno, co je čeká v celém tematickém celku, proč se mu budeme učit a jaká budou muset mít znalosti a dovednosti. Tyto motivační prvky jsou podle mne velmi důležité. S motivačními prvky souvisí formulování dílčích cílů. V ukázkové hodině nebyly jasně a konkrétně uvedeny, ačkoli se s nimi pracovalo. Spíše se v úvodu hodiny jednalo o popis, co se bude dělat, než o formulaci cílů. Je zapotřebí využívat aktivních sloves a aktivních slovesných vazeb k formulování cílů. Základní textová strana.

3 Návaznost na základní školu a na zkušenosti z praxe
Zopakovány základní poznatky o magnetech a magnetickém poli permanentních magnetů. Tento rozhovor se žáky byl velmi dobrý, žáci uváděli možnosti  využití magnetů v praxi. Rozhovor navazoval na skupinovou práci. Je jen škoda, že se nedostalo na všechny nápady, protože by se poznalo, na co si žáci nevzpomněli a to pak v diskusi doplnit (elektrický zvonek, reproduktor, zmagnetovaný šroubovák, guma na dveřích chladničky, doma používaný magnet na hledání zapadlé jehly či špendlíku atd.). Neboli dohrát brainstorming do konce, vymezit na to čas. Základní textová strana.

4 Expoziční část vyučovací hodiny - dvě části:
a) Oerstedův pokus Vysoce hodnotím historické poznámky k objevu Oersteda, já bych navíc připomenul vliv tohoto náhodného objevu na následný rozvoj elektromagnetismu (Ampèr, Savart, Weber, Faraday,..), z fyziky „zmizelo“ magnetické fluidum. Předveden neklasický úvodní pokus s přímým (jedním) vodičem, takže se tak trochu klamali žáci s dvěma vodiči. Použitá pomůcka nebyla vhodná na úvodní pokus. Není vhodná ani magnetka s vodorovnou osou otáčení, s tou nemají žáci žádné zkušenosti. Volně přenosná magnetka se svislou osou otáčení také umožňuje sondovat okolí vodiče s proudem včetně kvalitativní ukázky závislosti výchylky magnetky na vzdálenosti od vodiče. Je také třeba začlenit vliv zemského magnetického pole – v klasickém pokuse se proto ke směru N-S magnetky volí stejný směr vodiče bez proudu (magnetka nad nebo pod vodičem). Základní textová strana.

5 Expoziční část vyučovací hodiny
b) Znázorňování magnetického pole magnetickými indukčními čarami Chválím probíranou analogii a rozdíly mezi siločarami elektrického pole nábojů v klidu a magnetickými indukčními čarami, postupné formulování (definování) pojmu magnetické indukční čáry. Důraz na rozdíl: pole vírové (včetně permanentního magnetu – bohužel i v učebnici chybný obrázek průběhu indukčních čar permanentního magnetu). Neprotínání se indukčních čar – dbát na to při nákresu a to i u permanentního magnetu). Zajímavá by byla diskuse se žáky, co by dělala magnetka, kdyby se měla „rozhodovat“ podle různého průběhu dvou indukčních čar v jednom bodě. Velmi užitečná byla diskuse o představě průběhu magnetických indukčních čar – chybné nákresy (představy) doporučuji řádně „vymýtit“ (včetně přeškrtnutí na tabuli). Osobně bych častěji připomínal magnetické pole jako nositele (zprostředkovatele) silového působení. Na stanovení orientace magnetických indukčních čar Ampérovým pravidlem se z časových důvodů nedostalo. Základní textová strana.

6 Shrnutí učiva Aktivita žáků
Provedla vyučující. I tady bylo vhodné zhodnotit naplnění dílčích cílů. Oceňuji zadání neformálního domácího úkolu. Aktivita žáků Vhodně vybuzována, prolínala nenásilně celou vyučovací hodinu. Tomu napomáhaly konkrétně zadávané úkoly. Žáci reagovali přirozeně, přítomnost kamer jim nevadila. Doporučuji více hodnotit výkony, více chválit dobré výkony žáků. Je škoda, že je příliš učiva pro výuku fyziky, takže na užitečné diskuse se žáky nezbývá mnoho času. Svěží tempo a skladba vyučovací hodiny, nebyl čas na nudu. Základní textová strana.

7 OTÁZKY Otázky pro vyučující profesorku: Otázky pro účastníky diskuse:
Jak dopadlo řešení domácího úkolu? Jaké bylo pokračování tématiky, co je obtížné pro studenty a jak tyto obtíže řešíte? Otázky pro účastníky diskuse: Co z elektromagnetismu neprobírat, aby zbylo dost času na aktivní práci žáků? Jak je to se znalostmi a dovednostmi žáků získaných na základní škole? Vykládáme zase všechno od začátku? Jestli ano, co s tím dělat? Základní textová strana.


Stáhnout ppt "FYZIKA Magnetické pole vodiče s proudem"

Podobné prezentace


Reklamy Google