Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: Základy ekonomiky Ověření ve výuce: oktáva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Romová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Zdroje statků a služeb
PŘEDMĚT: Základy ekonomiky KLÍČOVÁ SLOVA: Hospodaření, výrobní faktory, kapitál, efektivnost, dělba práce, produkce JMÉNO AUTORA: Mgr. Jana Romová

3 Metodický pokyn: výklad, úvod do problematiky hospodaření
k prezentaci bude potřeba pro doplnění píseň z filmu Císařův pekař a Pekařův císař „Ten umí to a ta zas tohle“ (možno zazpívat, k dispozici ve zpěvníku „Já, písnička 3“

4 Cíle a základy hospodaření
ZDROJE STATKŮ A SLUŽEB Cíle a základy hospodaření

5 Výrobní faktory Přírodní zdroje – půda, nerostné bohatství, lesy, voda, vzduch Kapitál – všechny kapitálové statky hmotné: vrtačka, soustruh, plech nehmotné: software Práce – fyzická a duševní energie člověka Úkol: Jmenuj příklady všech výrobních faktorů při výrobě konkrétního produktu (např. obilí – mouka – pekař  rohlík)

6 Kapitál v podnikové praxi
MAJETEK Oběžný = krátkodobý majetek, který jednorázově spotřebujeme, bude zpracován = změní svou podobu Neoběžný = dlouhodobý majetek, který se používá delší dobu, postupně se opotřebovává, jeho podoba se nezmění

7 Proč je třeba hospodařit???
Uspokojování stále rostoucích potřeb je vždy omezeno zdroji, které jsou k jejich uspokojení k dispozici Úkol: Na základě ankety ve třídě zjistěte, jak by jednotliví spolužáci naložili s bankovkou v hodnotě Kč.

8 Co znamená hospodařit??? Hospodařením rozumíme způsob,
jak nakládáme s prostředky, které máme k dispozici, abychom dosáhli nějakého užitku = uspokojení potřeb Hospodaření znamená volit mezi několika možnostmi

9 Efektivnost, aneb jak dobře hospodaříme
Hospodařit můžeme dobře nebo špatně. Abychom posoudili, nakolik dobře hospodaříme, potřebujeme úroveň hospodaření porovnávat. výstup (užitek) Efektivnost = vstup (vynaložené prostředky) Příklad: Pekárna A upeče za osmihodinovou směnu rohlíků, pekárna B se stejným počtem zaměstnanců rohlíků. Pekárna B pracuje dvakrát efektivněji.

10 Efektivnost a ekologie
Ekologie je součástí efektivnosti. Maximální využití přírodních zdrojů (= jednoho z výrobních faktorů) znamená současně takové využití, které co nejméně poškodí životní prostředí. Životní prostředí je ale také součástí životní úrovně a jeho ničení ji tedy snižuje. V čem může být výstavba dálnic chráněnými krajinnými oblastmi efektivní a v čem neefektivní? Je možné hodnotit efektivnost elektrárny spalující hnědé uhlí, jestliže nezapočítáme, kolik prostředků se později vynaloží na nápravu škod na životním prostředí způsobených jejím provozem? V severních Čechách je horší ovzduší než na Hané. Znamená to, že je tam nižší životní úroveň?

11 Dělba práce Rozdělení pracovních činností mezi jednotlivce a skupiny lidí Základem je SPECIALIZACE - omezení lidí na určitý druh práce - vyšší produkce a kvalita Specializace předpokládá KOOPERACI - spolupráci Připomeňte si píseň z filmu Císařův pekař a Pekařův císař: „Ten umí to a ta zas tohle“ – v jaké souvislosti se zde hovoří o specializaci a kooperaci??? Uveďte příklady dělby práce v rodině, ve zdravotnictví, v hudební skupině, …

12 Růst produkce A) zvýšení množství používaných výrobních faktorů = extenzivní způsob Příklad: 5 horníků nakope za den 5 tun uhlí Pokud bychom chtěli vytěžit 6 tun, budeme potřebovat 6 horníků. B) zvýšení kvality výrobních faktorů nebo jejich lepší využití = intenzivní způsob Příklad: Jestliže budou horníci vybaveni výkonnějšími sbíječkami, může 5 horníků vytěžit 6 i více tun uhlí.

13 ZDROJE: Klínský, P. – Münch, O. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy vyd. Praha: Fortuna, ISBN s. 14–23.


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google