Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_2_PIT_11_NOVOROMANTISMUS Autor Mgr. Ester Pitrunová, DiS. Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby Anotace Prezentace uvádí žáky do období hudebního novoromantismu – na základě nejrůznějších kontextů vede žáky k vyvozování základních principů hudby tohoto období a uvádí příklad života a díla skladatele Hectora Berlioze. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 NOVOROMANTISMUS Polovina 19. století Novoromantismus?
Politika Společnost Umění REVOLUCE NÁRODNÍ IDENTITA INDIVIDUUM SÍLÍ STŘEDNÍ TŘÍDA ŠLECHTA ZTRÁCÍ MOC ZÁJEM O OKRAJ SPOLEČNOSTI DRAMATICKÉ OSUDY

3 NOVOROMANTISMUS Programní hudba (literatura/okolní jevy + hudba)
(hlavní myšlenka – idée fixe/ leitmotiv) Symfonická báseň: pro symfonický orchestr jednovětá Programní symfonie: pro symfonický orchestr, mnohdy i se sborem/sbory a sólisty čtyř- a vícevětá

4 NOVO- x ROMANTISMUS - typy skladeb
Novoromantismus Drobné skladby: fantazie, impromptu, nocturna, taneční idealizace, … Zpěv: písně, sbory Sóla + sbor + orchestr: kantáty, oratoria, opery, balety, mše, … Nástroj s doprovodem: sonáty, koncerty Symfonický orchestr: symfonie, suity. . + symfonické básně programní symfonie

5 Hector Berlioz (1803 – 1869) Fantastická symfonie: Idée fixe
Sny a vášně Ples Výjev na venkově Pochod na popraviště Sabbath čarodějnic Idée fixe/ leitmotiv = hudební myšlenka, která se v díle v různém čase opakuje – tím nabývá v nových kontextech na dalších obsahových rozměrech Idéé fixe ve Fantastické symfonii Fantastická symfonie – 4. část – idée fixe?

6 Hector Berlioz (1803 – 1869) La Côte-Saint-André – Paříž
studium lékařství, pak konzervatoř (i u Antonína Rejchy) knihovník na konzervatoři v Paříži zakladatel moderní programní hudby Fantastická symfonie Symfonie smuteční a triumfální Rekviem Opera: Benvenuto Cellini Teoret. dílo: Nauka o instrumentaci Rekviem – pro 50 houslí, 20 violoncell, 18 kontrabasů, dřevěné nástroje po čtyřech, 8 fagotů, 12 lesních rohů, 16 tympánů, sólový hlas, sbor, čtyři žesťové orchesrtry ….vše do tvaru kříže

7 Skladatelé novoromantismu
Férenz Liszt Richard Wagner (leitmotivy v opeře) Bedřich Smetana Antonín Dvořák

8 Díla novoromantismu Symfonické básně? Má vlast: Vyšehrad Vltava Šárka
Z českých luhů a hájů Tábor Blaník ...

9 Metodický pokyn Slide 2: Učitel nechá žáky asociovat k uměleckému směru romantismus. Žáci pak zkouší tyto asociace zasadit do kontextů naznačených na slidu, a také zkouší vyvozovat. Nakonec se všichni společně zamyslí nad tím, v čem je význam slova novoromantismus. (učitel klikne myší – objeví se možné asociace a náznaky myšlenkových sledů) Slide 3: Nyní se ukáže vyústění úvah – jaký je význam hudebního novoromantismu. Učitel podá odpovídající výklad. Může se vrátit k formě symfonie a zopakovat její klasické složení. Slide 4: Žáci si zopakují typy skladeb v romantismu a opět připomenou nové formy z novoromantismu, čímž si tématiku lépe utřídí a zapamatují. Slide 5: Učitel udělá úvod o tom, jak vznikala Fantastická symfonie a co představuje idée fixe v této symfonii. Zatím toto slovo moc nevysvětluje, i když je na slidu. Ukáže, jak jdou jednotlivé části po sobě – přitom vždy klikne myší, objeví se slovo idée fixe, čímž dokáže, že je tato myšlenka v každé části. Žáci se na základě tohoto procesu a již dříve zjištěného pokusí o vlastní definici idée fixe. Tu pak učitel dalším klikem nechá projevit na slidu. K doložení celé problematiky jsou na slidu dva poslechy – idée fixe a 4. části Fantastické symfonie, kde se žáci pokusí rozpoznat tuto idée fixe, popř. kt. nástroj ji hraje. Slide 6: Učitel udělá výklad k životu a dílu Hectora Berlioze. V poznámkách pro zajímavost přečte obsazení Rekviem. Slide 7: Učitel uvede další představitele novoromantismu. Může trochu předestřít význam leitmotivů u Wagnera. Slide 8: Učitel položí otázku, zda žáci už znají nějaké symfonické básně. Pravděpodobně žáky napadne cyklus Smetanův Má vlast. Po kliknutí se objeví její jednotlivé části. Žáci samozřejmě mohou vyjmenovat více děl.

10 Zdroje: http://www.youtube.com/watch?v=Mvh1gpdxCv0, 29. 3. 2014
DMvh1gpdxCv0, ector_berlioz_1863.jpg, Hurník, Lukáš, Charalambidis, Alexandros. Hudební výchova 2 pro gymnázia. Praha: 2003, str. 39 – 43 Schnierer, Miloš. Dějiny hudby. Brno: 1995, str Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA.


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google