Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_HV_2_PIT_13_OPERA_V_ROMANTISMU Autor Mgr. Ester Pitrunová, DiS. Tematický okruh Hudební výchova – dějiny hudby Ročník 2. ročník čtyřletého gymnázia Datum tvorby Anotace Tato prezentace shrnuje problematiku počátků opery a operního zpěvu, srovnává barokní a klasicistní období, a pak podává výklad období romantismu, kde se zaměřuje na vývoj v Itálii a Francii. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, vytištění pracovního listu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
2
OPERNÍ ZPĚV Bel canto = krásný zpěv na dechu opřený legátový zpěv
tón je posazen v tzv. masce technika umožňuje: messa di voce appogiatury koloratury fioritury
3
OPERA V PŘEHLEDU Klasicismus Baroko Itálie: Itálie, Francie, Anglie:
pokračují v zavedené tradici Německo, Rakousko: Mozart: zavádí více sólistů společenské náměty x antickým – kritika šlechty Itálie: stile rappresentativo nejprve důležitější text než melodika, pak bel canto kastrátská škola – Neapol sinfonia, da capo árie, dueta, sbor, ritornely, recitativy (secco, accompagnato) buffa x seria Francie: méně zpěvná než v It tragédie lyrique x l´opera comique i mluvené slovo Německo - vliv Itálie Anglie – nejen antická témata
4
Barokní divadlo v Českém Krumlově
5
OPERA V ROMANTISMU Itálie BEL CANTO buffa (veselé, ne tolik propracované náměty) X seria (vážné náměty, propracovaný děj)
6
ITALŠTÍ SKLADATELÉ Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský, Vilém Tell
Vincenzo Bellini: Náměsíčná, Norma Gaetano Donizetti: Lucia di Lammermoor
7
Giuseppe Verdi (1813 – 1901) Roncola – Milán hudební škola v Bussetu
kvůli věku se nedostal na milánskou konzervatoř hudební vzdělání u soukromého učitele ve 23 letech svatba a následně úmrtí obou dětí i ženy Milán – žije zde, znovu se žení činný v politice – revoluční smýšlení (Vittorio Emanuele Re D´Itali) – i v jeho operách
8
Giuseppe Verdi (1813 – 1901) Verdiho styl:
práce s velkou škálou dynamiky, společensky kritické opery, co nejreálnější jevištní ztvárnění Opery: Nabucco (3. opera – 1. velký úspěch), Jana z Arku, Macketh, Luisa Millerová 50. léta – Rigoletto, Trubadúr, Traviata 1871 – Aida – k otevření Suezkého průplavu (1869) 90. léta – Otello, Falstaff Sakrální: Rekquiem, Quattro pezzi sacri
9
OPERA V ROMANTISMU Francie l´opera comique (komická, někdy i romantické a tragické náměty, obsahuje mluvené dialogy a méně recitativů) X le grand opéra (náměty z romantismu, velmi virtuózní party, zajímavé sbory a taneční výjevy)
10
FRANCOUZŠTÍ SKLADATELÉ
Charles Gounod: Faust a Markéta, Romeo a Julie Camille Saint-Saëns: Samson a Dalila Jules Massenet: Manon, Werther Georges Bizet: Carmen
11
Metodický pokyn Slide 2: Žáci si s učitelem připomenou problematiku zpěvu – můžou se zamyslet nad vlastními zkušenostmi, jak jim funguje hlasová technika. Učitel vysvětlí problematiku bel canta. Žáci tak mohou zhodnotit náročnost zpěvu. Učitel pustí zajímavou ukázku fioritur – ovšem na flétny. Žáci se mohou pokusit specifikovat tento pojem a opět se zamyslet na složitostí belcantové techniky. Slide 3: Žáci si s pomocí učitele připomenou počátky vzniku opery, co ji tvořilo a jak vypadala v konkrétních zemích Evropy. Učitel vždy klikne myší, a objeví se odpovědi – žáci si tak na viděném přehledu lépe utřídí učivo. Slide 4: Na fotografické ukázce učitel upozorní umístění orchestru, kostýmy, … – celkově připomene vizuální i zvukové možnosti barokní opery. Slide : Učitel vždy žáky nejprve seznámí s typy oper v It a Fr, popíše jejich specifika, a pak seznámí žáky s jednotlivými zástupci a jejich operami. U hypertextových odkazů učitel uvede žáky do děje oper a připomene zákonitosti bel canta, aby jej žáci chápali i na konkrétním případě.
12
Zdroje: , Toto dílo je k dispozici pod licencí CC BY-SA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.