Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1"— Transkript prezentace:

1 Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Pavel Seknička

2 Obsah semináře: Potřeby, statky, zdroje (vzácnost)
Základní souvislosti hospodářství Výrobní faktory – klasická a moderní koncepce Vznik ekonomie jako vědy Metody ekonomie Základní otázky tržní ekonomiky

3 Potřeby a jejich vlastnosti
Potřeba – potřeba je pocit nedostatku, který si člověk uvědomuje a usiluje o jeho odstranění. V ekonomii si budeme všímat hlavě těch potřeb, jejichž uspokojení předpokládá existenci a spotřebu statku. Takové potřeby můžeme klasifikovat jako ekonomické. Potřeby sehrávají mimořádně důležitou roli v životě společnosti, a proto je důležité připomenout jejich vlastnosti: Každá potřeba je subjektivní; Potřeby se neustále vyvíjejí; Potřeba je silným motivujícím faktorem lidského jednání a chování.

4 Statky a jejich rozdělení
Statek – je užitečný předmět, který člověk potřebuje, nebo po kterém touží a který uspokojuje jeho potřeby. Statky dělíme na volné, přirozené; hospodářské, ekonomické.

5 Hospodářství Hospodářství je soustava tvořená zdroji a vztahy mezi nimi. Cílem je vytváření statků, které uspokojují potřeby. Základní vlastností zdrojů je jejich vzácnost, resp. omezenost, která také předurčuje omezenost výkonu hospodářství. Každé hospodářství disponuje pouze omezeným rozsahem zdrojů.

6 Efektivnost hospodářství
Z ekonomického hlediska je efektivnost (Ekonomická, alokační) poměr mezi tím čeho je dosaženo (tj. výstupu) k tomu, co bylo použito (tj. vstupu). Cílem je maximalizovat využití omezených (vzácných) zdrojů, tak aby byl zajištěn maximální užitek (užitečnost, blahobyt). Efektivnost je optimalizována na základě Paretovské efektivnosti či Paretovského optima. Velikost výstupu je závislá: Množství výrobních faktorů; Kvalitě výrobních faktorů; Způsobu používání výrobních zdrojů, např. technologii.

7 Výrobní faktory – klasické pojetí
Půda Práce Kapitál Teorie tří výrobních faktorů

8 Výrobní faktory – moderní pojetí
Přírodní zdroje Práce Kapitál Podnikání (podnikavost)

9 Srovnání naturálního a tržního hospodářství
Naturální hospodářství: výrobní faktory – výroba – přímé rozdělování – spotřeba; Tržní hospodářství: výrobní faktory – (re)produkční proces (výroba – rozdělování – směna – spotřeba); Předpokladem existence směny jsou: Soukromé vlastnictví, Dělba práce (specializace) mezi subjekty.

10 Vznik ekonomie Na vztahu mezi omezenými zdroji na jedné straně a stále se rozvíjejícími potřebami na straně druhé, je založen konflikt, který se postupně stal předmětem zájmu ekonomických názorů a ekonomie jako vědy. Ekonomie jako věda vznikala od 2. pol. 18. století až do 1. pol. 19. století. Ekonomie zkoumá, jak různé společnosti využívají vzácných zdrojů, které mají alternativní užití, k výrobě statků a jak probíhá jejich rozdělování mezi jednotlivce a skupiny ve společnosti. Ekonomie má dvě roviny zkoumání: mikroekonomii (vznikla v 70. až 90. letech 19. století); makroekonomii (vznikla v 30. letech 20. století). Z pohledu metodologického se člení na: ekonomii pozitivní, ekonomii normativní.

11 Metody zkoumání v ekonomii
Popisná (deskriptivní) metoda, Abstrakce, Experiment, Analýza a syntéza apod. Dále je důležitý mezioborový přístup; zvláštní pozornost si zasluhuje i pojem času (dynamické modely) a prostoru (prostorové modely) v ekonomii.

12 Základní otázky v tržní ekonomice
Trh je mechanismus jehož prostřednictvím se kupující a prodávající střetávají, aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá. Trhy řeší tyto základní otázky: Jaké statky a služby se budou vyrábět?; tj. Co se bude vyrábět? Jak se budou vyrábět? Pro koho se budou vyrábět?

13 Použitá literatura: FUCHS, K. – LISÝ, J.: Dějiny ekonomických teorii pro právníky. Brno: MU v Brně, 2002, s. 5 – 13. SAMUELSON, P. A. – NORDHAUS, W. D.: Ekonomie. 18. vydání. Praha: Svoboda, 2007, s. 3 – 28.


Stáhnout ppt "Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1"

Podobné prezentace


Reklamy Google