Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Metafory ve fyzikálním vyjadřování

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Metafory ve fyzikálním vyjadřování"— Transkript prezentace:

1 Metafory ve fyzikálním vyjadřování
Jindřiška Svobodová Ilustrace S. Bloch Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/ Metaforičnost sice usnadňuje čtenářovo srozumění, umožňujíc mu určitou svobodu v interpretaci, současně však svou vágností klade daleko větší nároky na jeho vlastní tvůrčí přístup k textu. Chci jen ukázat, že metafora není vybočením z tzv. běžného myšlení, které je pokládáno za nemetaforické. Naopak metafora není primárně jevem jazykovým, nýbrž mentálním

2 lidský svět je - v určitém smyslu - udělán jazykem
Metafora - jazykový prostředek založený na přenášení významu, je jevem tvoření obrazů i neverbálně - graficky, scénicky, v symbolice, Efekt metafory konotace původního významu se přenášejí i na význam přenesený. Podle toho, na jakém základě přenos vzniká, se liší metafora a metonymie. Předmět Obraz slovní vyjádření metafora apod. Člověk, který dovede vytvořit dobrou metaforu, dovede rozpoznat nejen to, co se sobě vzájemně podobá, ale i to v jakém je to vztahu. Původní význam slova a jeho význam přenesený se konfrontují a vzniká tak zvláštní efekt spočívající v tom, že se konotace původního významu přenášejí i na význam přenesený. Podle toho, na jakém základě vzniká rozlišujeme: metaforu a metonymii. Metafora Jeho argument jsem rozmetal Metonymie Sním celý talíř. V případě metafory jde o vztah podobnosti, u metonymie jde o věcnou souvislost Některé původně aktuální metafory se rychle staly součástí širší slovní zásoby (vytunelovat, není v obraze, je za vodou, je mimo mísu). Černé díry nejsou skutečné díry, jen metaforickým obrazem sdělujícím ten fakt, že ani světlo ani jiná forma hmoty nedokáže překonat gravitační působení tohoto objektu. lidský svět je - v určitém smyslu - udělán jazykem metafora je víc než jen jazyková ozdoba

3 Čas ve skutečnosti nejsou peníze …
Metafora bývá neúplná a přitom může být úžasně podnětná až nakažlivá. Čas jsou peníze V západní kultuře se práce spojuje s časem, kterého je na ni zapotřebí. Čas je přesně kvantifikován. A protože konáme, jako by čas bylo cenné zboží, také tak čas pojímáme. Metaforické spojení -- čas jsou peníze, čas je omezený zdroj a čas je cenné zboží. Na základě takto chápané metafory k času přistupujeme (plýtváme jím, utrácíme ho, investujeme, rozpočítáváme apod.). Čas ve skutečnosti nejsou peníze … utrácím-li hodně času tím, že se pokouším něco udělat a ono se to nedaří, můj čas už mi nikdo nikdy nevrátí, neexistují časové banky … Pojmy nám strukturují všechno, co vnímáme, jak se pohybujeme ve světě a jaké vztahy si vytváříme k ostatním lidem. Jestliže platí předpoklad, že je náš pojmový systém do značné míry metaforický, potom bude způsob, jak myslíme, co prožíváme a co každý den děláme, do značné míry záležitostí metafory. Autoři však upozorňují, že si svůj pojmový systém sami normálně neuvědomujeme, ve většině každodenních věcí myslíme a jednáme automaticky podle jistých postupů.

4 Přenášení významu na základě vnější podobnosti
(noha stolu ), na základě prostoru (čelo vlny), rozsahu (kapka štěstí), barvy (bledý jako stěna), moře času, Objevil jsem černou díru řekl astronom. Jako diváci hledáme v okolním světě srozumitelnost a řád - pohlížíme na svět jazykově. Náš pojmový systém má metaforickou povahu a pojmy, se kterými myšlení zachází mají svůj původ v reálném světě a jejich význam je velmi často přenesený. Metafory nejsou výjímečné osvícení, ale charakteristický rys našeho myšlení. Všechny naše pojmy jsou skrytě metaforické a byly kdysi možná právě jako překvapivé vynalezeny… kořeny rovnice

5 Metafora je vzájemná transakce mezi kontexty
O hněvu (předmět) uvažujeme jako o kapalině zahřívající se v uzavřené nádobě (obraz). Svědčí o tom vyjádření: dohřál se, vybublal, vzkypěl hněvem, všechno se v něm vařilo, vybuchl zlostí apod. Metafory ve vědě usnadňují přenos mezi různými vědními oblastmi navzájem, usnadňují komunikaci s laiky, přispívají k tvůrčí intuici a inspirují k formulování nových myšlenek a hypotéz. Podle kognitivistů je náš pojmový systém do značné míry založen právě na metafoře.

6 Jazyk metafor může dočasně obcházet logické a racionální způsoby
chápání a umožnit nám nahlédnout do hlubin lidského vnitřního imaginativního světa, což s výhodou užívá řada psychologických technik … Funkce metafory ve vědeckém poznávání jsou různé, podstatné i méně podstatné. Určitě představuje most mezi jazykovou a mimojazykovou oblastí, kde už cítíme intuitivní složku vědeckého poznání. Právě v souvislosti s intuicí se prokazuje, že metafora je víc než jen ozdoba. Není jen hrou se slovy a jejich významy, ale představuje něco, co je obsaženo ve skutečnosti samé a co v jazyce prezentuje nástroj, jímž se spojují myšlenky a emoce v posuzování vztahů člověka a skutečnosti, věcí a bytostí kolem něj i jeho vlastního vnitřního života.“ Základem takových vědeckých objevů bylo totiž velmi často propojení dosud nespojených aspektů poznání, přenesení poznání z jedné oblasti analogicky do oblasti druhé, intuitivní vhled. Intuice ještě není natolik dostupná vědomí, aby mohla být vyjádřena explicitně a verbálně (coţ se někdy vůbec nemusí stát), avšak metaforická podoba jiţ mnoho napovídá o její povaze.

7 METAFORA jako HEURISTICKÝ nástroj
Existují doklady o tom, jak konkrétní a názorné události nebo předměty poskytly inspiraci pro nové teoretické pojmy a hypotézy … (např. Einstein vyjadřoval svou teorii ve formě vizuálních obrazů, jimiž manipuloval v myšlenkových experimentech – „putování na světelném paprsku“; objev benzenového jádra – sen ---„had který požírá svůj vlastní ocas“; ) Intuitivní poznání a intuitivní vhledy, na které se základní výzkum zaměřuje, bývají někdy těžce uchopitelné explicitními pojmy a často jednodušší (a také paradoxně z pohledu čtenáře přesnější) bývá jejich vyjádření v podobě metafory. Prvním kdo znázornil benzenové jádro nákresem s kruhem odpovídajícím sdíleným elektronům byl roku 1861 Loschmidt a Kekule Molekula má tvar šestiúhelníku, v jehož vrcholech jsou atomy uhlíku; ke každému z nich se váže jeden atom vodíku. V benzenu se ukazuje, že elektrony v benzenu jsou delokalizované v celém jádru molekuly, což se často v strukturním vzorci označuje pomocí kruhu vepsaného do šestiúhelníku. Metafory jsou přítomny v samotných základech vědeckého poznání i vědeckých metod a věda by se bez nich nemohla rozvíjet.

8 „Metafora je nástrojem omylu a klamu“ (J. Locke)
Metafora ovšem část informací zviditelňuje, ale to ostatní eliminuje: nasměruje, filtruje, selektuje pozornost – původně přítomná informace se redukuje „Metafora je nástrojem omylu a klamu“ (J. Locke) Pro F. Bacona byla metafora zmatené použití řeči na tržišti -> Royal Society pak dokonce zakázala využití obrazného jazyka ve vědeckých publikacích Komenský vyzdvihuje didaktickou a vzdělávací funkci metafory! Metaforické závěry se pamatují lépe než doslovné, pamatují se pak lépe i detaily … Metafory se podílejí na účinnosti názorného vyučování . Dnes ---- metafory jsou přítomny v samotných základech vědeckého poznání buňka, pole

9 Školní výuka Vzhledem k propojení obraznosti se metafory hodí na výklady teorií. Užití metafor při fyzikálním výkladu si mnohdy neuvědomujeme, a obrazy převzaté z praktického života považujeme za dostatečně „jasné”. Těžiště zájmu učitele nejsou metafory umělecké, ale metafory konvenční, užívané především v každodenní komunikaci Ve fázi osvojování terminologie dané disciplíny by měl být učitel obezřetný. Fyzika má většinu základních pojmů metaforické povahy: síla,vlna, pole, teplo, práce, odpor, napětí; materiál stárne, proud teče… I matematika je plná obrazných vyjádření: ramena úhlu, spojitost, rozložení, kořeny rovnice Trochu to může komplikovat práci učitele, pokud si „obraz“ v žácích neověří .

10 S kilovolty buď opatrný Teplota lítala od nuly do sta.
Kreativita Běžná mluva Aby bylo možno pochopit, studovat a využít nějaký přírodní jev, k tomu vede pouze osvědčená cesta — sestrojit jeho model (slovní popis). Model by neměl být příliš jednoduchý — jinak mohou některé podstatné stránky jevu uniknout. Neměl by být ani příliš složitý — takový model bychom nemohli studovat. Dej tam pět ampér… S kilovolty buď opatrný Teplota lítala od nuly do sta. Frekvence se usadila. Energie patří mezi nejznámější pojmy fyziky. Avšak dokázali byste říci, co to vlastně energie je? Odpověď vůbec není jednoduchá, neboť jde o velice obecný pojem. Jedinou možností jak energii porozumět je seznámit se postupně s jejími různými druhy. Konečně je potřeba neustále vymýšlet principiálně nová schémata modelů. Někdy — při velké dávce štěstí — se to podaří tak říkajíc „z hlavy". Ale zpravidla je potřeba tato schémata velmi pracně dobývat z reality

11 používá tento termín často pouze v přeneseném smyslu.
Při výkladu pojmu energie je důležité vysvětlit, že při běžném vyjadřování se používá tento termín často pouze v přeneseném smyslu. Nevhodný obraz: Mezi ně patří především představa, že energie není vlastnost hmotných objektů (těles, polí, částic), ale něco, co samostatně existuje. K této v našem makroskopickém světě chybné představě vede často i naše stručné vyjadřování. Tak např. běžně říkáme, že na Zemi dopadá ze Slunce energie, ačkoliv ve skutečnosti dopadá ze Slunce na Zemi elektromagnetické záření, které je ovšem nositelem určité energie. Energie totiž jako fyzikální veličina sama o sobě proudit nemůže. „Zneužívání“ pojmu energie Podle představ vycházejících z tradiční čínské medicíny je energie jakási živá síla označována názvem čchi, která má své dráhy... Jiným rysem zneužívání je uvádění velkého počtu různých „energií“, které ve skutečnosti neexistují. Tyto představy ovlivňují široký okruh lidí, kteří jsou často ochotni za „léčbu energiemi“ zaplatit nemalé peníze. Při výkladu pojmu energie je důležité žákům vysvětlit, že při běžném vyjadřování se používá tento termín často pouze v přeneseném smyslu. Tak např. hovoříme o člověku, který je „plný energie“, o úkolu, k jehož splnění je třeba „vynaložit veškerou energii“, o obrazu, který je namalován „energickými tahy štětce“ apod. V tomto smyslu pojem energie není fyzikální veličinou, ale jen metaforickým termínem. Používání termínu energie jako pouhé metafory není jevem, který by byl mezi fyzikálními veličinami něčím výjimečným. Metaforický význam má např. také termín práce ve výrazu „duševní práce“, termín síla ve výrazu „zvítězil silou svých myšlenek“ apod. Jde o jev, který poněkud komplikuje práci učitele, není však jevem negativním. Toto zneužívání má některé společné rysy. Mezi ně patří především představa, že energie není vlastnost hmotných objektů (těles, polí, částic), ale něco, co samostatně existuje. K této v našem makroskopickém světě chybné představě vede často i naše stručné vyjadřování. Tak např. běžně říkáme, že na Zemi dopadá ze Slunce energie, ačkoliv ve skutečnosti dopadá ze Slunce na Zemi elektromagnetické záření, které je ovšem nositelem určité energie.

12 Fyzikální veličina práce se vždy vztahuje ke konkrétní síle.
Práce mechanická je navíc spojena s pohybem tělesa. Bude-li například člověk zvedat těžkou bednu, dokážeme určit, jakou práci vykonala síla, kterou člověk na bednu působil. Zjednodušená formulace: „člověk vykonal práci...“. v tom případě musíme mít na paměti, že se jedná o práci síly, kterou člověk na určité těleso působil. Mechanická práce se nekoná v případech, že: síla je kolmá ke směru pohybu (např. dostředivá síla při rovnoměrném pohybu po kružnici nekoná práci). na těleso působí síla, ale těleso je v klidu (jiná síla vyrovnává působící sílu), V případě, že na těleso působí síla, ale těleso se pohybuje rovnoměrně přímočaře, protože síla je vyrovnána např. silou tření, se mechanická práce konat může, ale nemusí - mechanická energie se může měnit (teplem) např. na vnitřní energii tělesa. Pojmy práce a energie užíváme denně v nejrůznějších významech. Fyzika převzala tato slova a zúžila jejich význam. V běžném hovoru je pojem práce spojen nejčastěji s nějakým člověkem, případně strojem.

13 Z učebnice T.Nečase

14 Závěr Jazyk nezobrazuje svět zcela věrně, některé z problémů vznikají jedině díky této nepřiměřenosti pseudoprobémy - miskoncepce Poučení, které se z toho plyne, že musíme jazyku našich žáků pomoci zobrazovat svět objektivně, nebo, není-li toto možné, alespoň všechny jeho nepřiměřenosti zmapovávat. Přitom je třeba mít na paměti, že jazyk není jen prostředek vyjádření skutečnosti, ale do jisté míry je to nástroj, který do jisté míry zpětně působí na způsob vnímání skutečnosti. Jazyk metafor - nástroj, který nám svým způsobem pomáhá s tímto světem interagovat a našimi lidskými cestami se s ním "vyrovnávat".

15 Lidský jazyk není jen soubor reprezentací, které dobře nebo špatně vyjadřují skutečnost, ale je to soubor prostředků, které nám pomáhají něčeho dosahovat Literatura: George Lakoff, Mark Johnson: Metafory, kterými žijeme

16 Co na srdci, to na jazyku Děkuji za pozornost
Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/

17

18

19 Dobrý výklad je jako ledovec, to co se posluchač dozví je jen špičkou ledovce

20 Piaget, Psychologie inteligence, SPN Praha 1956
• senzomotorická inteligence (0-2roky) • symbolické a předpojmové myšlení začíná s nástupem symbolické funkce, která umožňuje učení řeči ( 2-4 roky). • názorné myšlení se vytváří v těsné souvislosti s předchozími formami a vede k začátkům operace (4-7,8 let) • konkrétní operace tj. operační grupování myšlení týkajícího se předmětů, s nimiž se dá manipulovat nebo které si lze názorně představit. (7-8 do let) • formální myšlení se formuje během adolescence jehož grupování charakterizují vyspělou reflexivní inteligenci. (11-12 let)

21

22

23

24 Jazykové výrazy jsou nádoby na VÝZNAM mohou mít význam samy o sobě bez kontextu nezávisle na mluvčím. Existuje však daleko více případů, kdy je důležitý kontext. Často izolovaně mnohé věty nemají žádný smysl --- moštové místo… konvenčně neodkazuje na nějaký druh objektů. Metafora je neúplná a přitom může být úžasně podnětná. Čas jsou peníze – čas ve skutečnosti nejsou peníze … utrácím-li hodně času tím, že se pokouším něco udělat a ono se to nedaří, můj čas už mi nikdo nikdy nevrátí, neexistují časové banky, Zkušenostní báze metafor

25 Metafory – nazírání na nefyzické věci, pouhé nazírání nám nedovolí
dovědět se o věci příliš mnoho nového…. Udělat to ze zlosti,… pod nátlakem z něho vylezly škaredé rysy jeho povahy…ruplo mu v bedně


Stáhnout ppt "Metafory ve fyzikálním vyjadřování"

Podobné prezentace


Reklamy Google