Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Schůzka TS odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Schůzka TS odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů"— Transkript prezentace:

1 Schůzka TS odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů

2 Program: Problematika odborného vzdělávání ve vztahu k programovému prohlášení RJMK Připravovaná šetření- Hana Slobodníková Informace o aktuálním stavu žádostí v rámci IROP – Erika Dittrichová Možnosti vzdělávání v rámci P-KAP – Lenka Řeháková

3 1. Neodpovídající vybavení některých SŠ stroji a technologiemi potřebnými pro výuku
Příčiny: nedostatek finančních prostředků na investice výuka některých oborů na velkém množství škol s nízkými počty žáků Jak zlepšit situaci: realizovat na školách investiční akce vedoucí k jejich standardnímu vybavení vybrané školy -„centra“ vybavit nadstandardně, sdílení vybavení více školami oborová optimalizace??? PP RJMK Podpoříme zvyšování kvality výuky praktického vzdělávání a tradičních řemesel, naším cílem je nabízet na území kraje kromě kvalitního všeobecného vzdělání i kvalitní odborné vzdělání, umožňující absolventům bezproblémové zapojení ve firmách v regionu. V rámci IROP to vypadá, že některé investice budou realizovány, i když zatím nebylo rozhodnuto Některé investice z ITI (Olomoucká, Čichnova) Školy, kde bude nízký počet žáků a špatné vybavení – možná výuka oboru skončí

4 2. Nedostatek učitelů odborných předmětů a odborného výcviku
Příčiny: nízké finanční ohodnocení, společensky podceňované povolání náročná práce s mladými lidmi časté změny technologií Jak změnit situaci: zlepšení finančního ohodnocení učitelů ze státního rozpočtu, z rozpočtu kraje????? nabídka vzdělávání učitelů – „šablony“ zapojení odborníků z praxe do výuky – „šablony“ stáže pedagogů u zaměstnavatelů – „šablony“ sdílení zkušeností pedagogů z různých škol – „šablony“ PP RJMK Podpoříme zavádění moderních metod a přístupů ve vzdělávání zejména pomocí vzdělávání učitelů. Podpoříme kvalitní doplňkové vzdělávání pedagogů, které jim pomůže v zavedení moderních způsobů výuky do škol. Podpoříme lepší finanční ohodnocení práce učitelů i dalších zaměstnanců ve školství a budeme je motivovat v závislosti na kvalitě jejich práce. - Zapojení profesních sdružení v oblasti podpory získávání kvalitních pedagogických pracovníků

5 3. Nedostatek žáků v technických oborech a ve většině oborů s výučním listem, jejich potřeba na trhu práce Příčiny: nezájem žáků a rodičů o technické obory, o OV s výučním listem náročnost studia chybějící polytechnická výchova na ZŠ i MŠ, nedostatky v poradenství na ZŠ malá popularizace těchto oborů nepříznivý demografický vývoj Jak zlepšit situaci: zlepšení kariérového poradenství – „šablony“ stipendia, praxe žáků, společné akce s rodiči…. příznivý demografický vývoj PP RJMK Podpoříme zvyšování kvality výuky praktického vzdělávání a tradičních řemesel, naším cílem je nabízet na území kraje kromě kvalitního všeobecného vzdělání i kvalitní odborné vzdělání, umožňující absolventům bezproblémové zapojení ve firmách v regionu. Příčinami je i špatné vybavení některých škol, Popularizace oborů – krajský mediální komunikační plám pro popularizaci technických oborů

6 Počet žáků v 9. ročníku ZŠ X počet nabízených míst na krajských SŠ

7 4. Vysoký podíl žáků v odborném vzdělávání, kteří neukončí vzdělávání úspěšně zejména v OV s VL
Příčiny: malý zájem o zvolený obor nesprávně zvolený obor z hlediska schopností a motivace žáka neefektivní nebo neexistující spolupráce s rodiči, sociální aspekty Jak zlepšit situaci: zlepšit kariérové poradenství – „šablony“ zavádění moderních metod výuky, lepší vybavení škol praxe žáků v reálném pracovním prostředí neúspěšným žákům SŠ umožnit získat alespoň profesní kvalifikace hledat možnosti podpory sociálně znevýhodněných umožnit žákům absolvovat některé kurzy nad rámec ŠVP zaměřit se na analýzu předčasných odchodů žáků ze vzdělávání PP RJMK Viz předchozí body.

8 5. Nedostatečná návaznost výuky na potřeby praxe z důvodu intenzivního rozvoje technologií
Příčiny: nedostatek kontaktu škol s firemní praxí nedostatek zájmu zaměstnavatelů o spolupráci se školami neodpovídající vybavení některých škol z důvodu intenzivního rozvoje technologií Jak zlepšit situaci: realizace praxí na pracovištích zaměstnavatelů zřízení pozice koordinátora odborných praxí na SŠ – „šablony“ PP RJMK Budeme podporovat propojení odborného vzdělávání, vědy a výzkumu s praxí tak, aby kraj byl schopen lépe pokrývat poptávku po pracovních místech v atraktivních oborech. Rozvineme úzkou spolupráci středních škol se zaměstnavateli a profesními sdruženími. Odborný výcvik nebo praxe žáků na pracovištích zaměstnavatelů – 68 % škol Přednášky a jiné formy účasti odborníků z praxe ve výuce – 62 % Účast zástupců zaměstnavatelů při ZZ – 42 % Překážky, na které školy narážejí: Nezájem firem o spolupráci % Nedostatečná disciplinovanost a motivace žáků pro práci v reálném pracovním prostředí – 30 % - dostupnost firem vhodných pro daný obor a zaměření – 36 % a to, že se firmy nemohou přizpůsobit vzdělávacím potřebám žáků – 36 %

9 6. Nedostatečné znalosti i dovednosti učitelů ve využití SW produktů
Příčiny: prudký rozvoj informačních technologií Jak zlepšit situaci: zapojit učitele do DVPP zaměřeného na znalosti a dovednosti učitelů ve využití SW produktů

10 7. Chybějící odborné texty s možností pružné aktualizace
Příčiny: rychlý vývoj technologií v řadě oborů nízké náklady potřebných učebnic a odborných textů Jak zlepšit situaci: realizovat revizi již vytvořených učebních textů a následně tvořit nové nebo aktualizovat stávající

11 Předčasné odchody žáků ze vzdělávání
bude zpracovávat ÚPV MU kvantitativní údaje o počtech žáků odcházejících předčasně ze vzdělávání jsou k dispozici zpracovány budou 4 školy kvalitativním způsobem formou fokusních skupin (kolem 6 žáků dané školy) vybrány budou školy, které jsou něčím specifické a současně mají největší podíl fluktuantů ve vztahu k počtu žáků v prvních ročnících – uvažuje se o ZŠ a SŠ Tišnov, SŠ Bosonohy a SŠ Charbulova + 1

12 Profesní orientace žáků SŠ
dotazníkové šetření probíhá on-line 22 otázek, cca 5 otevřených - Jaká povolání chtějí vykonávat Jakou vidí možnost uplatnění Jaký je vliv rodičů na výběr povolání Jaký očekávají po 1 roce praxe výdělek….. je možné do posílat náměty na doplnění otázek data mohou být tříděna a vyhodnocena až do úrovně jednotlivých lokalit výstupem budou kompletní očištěná data, průvodní zpráva, prezentace a tisková zpráva ukázka webové prezentace a interaktivní analýzy části dat - (přihlášení - vvpo/vvpo)

13 Děkuji za pozornost Hana Slobodníková


Stáhnout ppt "Schůzka TS odborné vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů"

Podobné prezentace


Reklamy Google