Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21"— Transkript prezentace:

1 Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ. 1. 07/1. 4. 00/21
   Projekt: Moderní výuka   Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/   Číslo DUM: VY_32 _INOVACE_    Jméno autora: Mgr. Romana Krulišová   Datum, období, kdy byl vytvořen: 6. srpna 2012   Název práce: Karel Havlíček Borovský   Předmět, pro který je VM určen: Český jazyk – literární výchova   Ročník, pro který je VM určen: 9. ročník   Časová dotace: 45 min   Vzdělávací oblast, tematický okruh, téma: Literární výchova, portréty autorů, Karel Havlíček Borovský   Metodický list, anotace - výstižný popis způsobu použití VM ve výuce: : Prostřednictvím prezentace si žáci zopakují a upevní znalosti a informace, které získali o autorovi v průběhu literární výchovy na 2. stupni ZŠ   Pomůcky: datový projektor, plátno, počítač, psací potřeby           METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost

2 VY_32_INOVACE _ KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ

3 KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
(* 31. října 1821 Borová u Přibyslavi–  29. července1856 Praha)

4 KDO TO BYL? český básník novinář ekonom politik
zakladatele české žurnalistiky, satiry a literární kritiky bývá řazen do realismu politicky pak patří k tzv. 2. generaci národních buditelů

5 ŽIVOT Vystudoval gymnázium a poté v Praze filozofii /šlo o přípravu
na univerzitní studium/. Působil jako vychovatel v rodině univer. profesora v Moskvě. Poměry v carském Rusku byl však šokován. Tyto zkušenosti využil ve své tvorbě. Jeho cílem bylo najít si solidní zaměstnání a věnovat se literární tvorbě. Snažil se vysvětlit vše tak, aby to chápali i prostí čtenáři. Pracoval jako redaktor Národních novin. Díky Havlíčkovi měly Národní noviny velký vliv na české veřejné mínění . Lidé hltali jeho epigramy a satirické popěvky, které měly větší úspěch než projevy politiků.

6 Postavil se proti obnovování absolutistické vlády, většina českých
liberálních politiků zanechala svojí činnosti, stanul před soudem, byl proto šikanován policií i soudem. 16. prosince 1851 byl zatčen a odvezen do Brixenu, kde musel žít ve vyhnanství tři roky. I tam se snažil studovat, překládat a tvořit. Z Brixenu se vrátil v květnu Pár dní před jeho návratem mu zemřela žena. Do Prahy mohl jen na návštěvu, trvalý pobyt mu nebyl povolen. Čekalo ho tam odmítavé chování jeho známých. Jen Palacký, Němcová, Trojan a pár dalších přátel se k němu veřejně hlásilo i přes atmosféru strachu vyvolanou Bachovým absolutismem. V té době mu lékaři diagnostikovali pokročilou tuberkulózu. Zemřel velmi brzy, v pětatřiceti letech. Karel Havlíček Borovský je považován za zakladatele českého politického novinářství. Celý život bojoval proti absolutismu. Získal si velké sympatie českého lidu.

7 DÍLO Obrazy z Rus Kapitola o kritice Epištoly kutnohorské
Duch Národních novin

8 „TYROLSKÉ ELEGIE“ „KRÁL LÁVRA“ název elegie (tj. nářek, žalozpěv)
je ironickou nadsázkou; dílo je humorným a satirickým popisem Havlíčkova zatčení a internace v Brixenu v Tyrolsku. Kritizuje policii, společenský systém (nenavrhuje lepší). Používá skutečných jmen a příhod (např. příhoda o zatčení, kdy se splašili koně, a Havlíček sám je musel krotit). Skládá se z devíti zpěvů. Objevují se zde satirické, lyrické a ironické prvky. Celé dílo je psáno v pravidelných rýmovaných čtyřverších. „KRÁL LÁVRA“ alegorická satirická skladba, jejíž námětem je stará irská pověst o králi s oslíma ušima, ale předělaná do českého prostředí

9 „KŘEST SVATÉHO VLADIMÍRA“
Příběh boha Peruna (slovanský bůh hromu). Car chtěl, aby mu na jeho svátek Perun zahřměl na oslavu, Perun to odmítl splnit. Car dal Peruna chytit a utopit. Dílo je psáno velmi čtivým, hovorovým, místy vulgárním jazykem. Havlíček zde ironizuje moc státního aparátu, který může poroučet i bohu.

10 EPIGRAMY krátké pointované veršované skladby. Většinou se
jedná o kritiku, parodii či satiru. Havlíček je definuje: „Epigramy jsou malinké nádoby, do kterých vztek svůj nalévám, aby mi srdce nežral“. Kušte, kluci, darebáci, Češi, Rusi i Poláci! Drže huby nevymyté, to vám povídám, sic vám je tu dohromady všechněm nabaňkám. Rus a Polák - Čech a Slovan - to že vám je rovno? Dobytkové! Co vám z toho všeho pojde? - h - !“ ZLE, MATIČKO, ZLE Poctivému hrozí jenom hlad, zloději zas jenom šibenice; český literát má trampot více; jemu hrozí hlad i šibenice.

11 viz v průběhu prezentace
ZDROJE viz v průběhu prezentace

12 KONEC


Stáhnout ppt "Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21"

Podobné prezentace


Reklamy Google