Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CW-057 LOGISTIKA 40. PŘEDNÁŠKA Teorie her Leden 2017

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CW-057 LOGISTIKA 40. PŘEDNÁŠKA Teorie her Leden 2017"— Transkript prezentace:

1 CW-057 LOGISTIKA 40. PŘEDNÁŠKA Teorie her Leden 2017
AKREDITAČNÍ ZMĚNA OZNAČENÍ PŘEDMĚTU – z CW13 na CW057 CW-057 LOGISTIKA 40. PŘEDNÁŠKA Teorie her Leden 2017 © Ing. Václav Rada, CSc.

2 další ….. METODY ŘEŠENÍ jsou z oblasti TEORIE HER ☺
CW057 CW13 CW05 POKRAČOVÁNÍ další ….. METODY ŘEŠENÍ jsou z oblasti TEORIE HER ☺ Březen 2017

3 Logistika a hry CW057 CW13 CW05 Teorie her Teorie her je disciplína aplikované matematiky provádějící analýzu položenou do širokého spektra konfliktních rozhodovacích situací a střetu zájmů. Teorie her se uplatňuje v mnoha oblastech lidské činnosti od ekonomie, přes techniku, logistiku, lékařstvi, politologii až třeba po sociologii a biologii. březen 2017

4 Teorie her CW057 CW13 CW05 Teorie her jako vědní disciplína byla přesně popsána v roce 1944 v publikaci Johna von Neumanna a Oskara Morgensterna Theory of Games and Economic Behavior. březen 2017

5 Teorie her CW057 CW13 CW05 Teoretické herní modely se snaží konfliktní situ-ace nejen analyzovat, ale sestavením matematic-kého modelu daného konfliktu a následných simulačních experimentů nalézt co nejlepší stra-tegie pro konkrétní účastníky těchto konfliktů. březen 2017

6 Teorie her CW057 CW13 CW05 Herně-teoretické modely se pak snaží tyto kon-fliktní situace nejen analyzovat, ale sestavením matematického modelu daného konfliktu a pomo-cí výpočtů se snaží nalézt co nejlepší strategie pro konkrétní účastníky takových konfliktů. březen 2017

7 Teorie her CW057 CW13 CW05 Strategie her V teorii her, je strategie kompletní sada mož-ností, které má hráč k dispozici, aby mohl hru hrát v jakékoli situaci. Strategie tedy plně definuje možnosti hrá-čova rozhodování. Prostor strategií je seznam všech možných alternativ, které jsou hráči dostupné. březen 2017

8 Teorie her CW057 CW13 CW05 Hra v normálním tvaru, je určená třemi množi-nami. Obsahuje, mimo jiné, i množinou všech prostorů strategii: {X1,X2,...,Xn}. Zde Xi označuje prostor strategií i-tého hráče. Strategický profil (občas nazvaný strategická kombinace) je prostor strategií pro každého hráče - plně určuje všechny akce ve hře. Profil strategie musí obsahovat pouze jednu strategii pro jednoho hráče. březen 2017

9 Teorie her CW057 CW13 CW05 Pokud jsou množiny strategií jednotlivých hráčů konečné, hovoříme o konečných hrách. Je-li množina strategií alespoň jednoho hráče nekonečná, jde o nekonečnou hru. březen 2017

10 Teorie her CW057 CW13 CW05 Účastníci hry jsou hráči, každý hráč vybírá optimální strategii ze svého prostoru strategií podle hodnot výplatní funkce. Hráčův prostor strategií tedy definuje, jaké strategie je možné hrát. březen 2017

11 Teorie her CW057 CW13 CW05 Předpokládáme, že hráči jsou inteligentní (racionální), tj. že maximalizují hodnotu své výplatní funkce - že si hráč vybírá pouze efektivní strategie. Naopak hráči, kteří se konfliktu (hry) účastní, ale výsledek hry je nezajímá, jsou nazýváni neinteligentními hráči. Často se pro neinteligentního hráče používá též termín příroda. březen 2017

12 Teorie her CW057 CW13 CW05 Dále předpokládáme, že hráči mají dokonalé informace, tj. že znají množiny hráčů, prosto-rů strategií i výplatních funkcí. Pro každého hráče je definována výplatní funkce - která každé kombinaci strategií hráčů přiřadí velikost výplaty tohoto hráče - platba neboli výplata hry je výsledek hry jednotlivých hráčů v závislosti na jimi vybra-ných strategiích. březen 2017

13 Teorie her CW057 CW13 CW05 Základním pojmem teorie her je konfliktní situace. Tímto pojmem jsou označovány všechny situace, ve kterých jde o střet zájmů účast-níků konfliktu. Dosažení cíle jednotlivých účastníků je ome-zováno nebo korigováno cíly a zájmy ostatních. březen 2017

14 CW05 Teorie her Konfliktní situace může mít charakter: - antagonistický - neantagonistický. V případě antagonistického konfliktu dosaže-ní cíle jedním z účastníků zamezí pozitivnímu výsledku ostatních - úspěch každého z hráčů je možný pouze na úkor úspěšnosti ostatních hráčů. Březen 2011

15 CW05 Teorie her Antagonické konfliktní situace musí vyhovo-vat následujícím podmínkám: - Zúčastnit se musí minimálně dva účastníci. - Každý z účastníků rozhodovací situace zná množinu alternativ svého chování, ale také zná množinu alternativ chování svého protivníka / protivníků. Březen 2011

16 CW05 Teorie her - Každý z účastníků rozhodovací situace dokáže ocenit efektivnost své volby ve všech možných případech, které by mohly nastat. - Každý z účastníků rozhodovací situace volí z množných alternativ nezávisle na volbách protivníků. - Alespoň jeden účastník rozhodovací situace je inteligentní hráč, Březen 2011

17 Teorie her CW057 CW13 CW05 Obecné předpoklady teorie her 1. Hráči jsou racionální. 2. Všichni účastníci hry znají pravidla a ta se v průběhu jedné hry nemění. 3. Hráči mají přehled o hodnotách ve hře a znají výši zisků a ztrát. březen 2017

18 Teorie her CW057 CW13 CW05 Zápis her V teorii her jsou hry formálně definovanými pojmy. Hra obsahuje hráče, jimi prováděné jejich možné tahy (nebo akce, strategie) a funkci udávající zisk každého hráče v závislosti na provedených tazích (jeho i soupeřů). březen 2017

19 CW05 Teorie her Zápis her V literatuře se hry zapisují jedním ze dvou následujících způsobů: Normální forma Extensivní forma Březen 2010

20 CW05 Teorie her Normální forma Normální forma hry je většinou reprezentová-na maticí, která zobrazuje hráče, jejich možné strategie a možné zisky. Obecněji může být reprezentována funkcí, která přiřazuje zisk každému hráči na základě dané kombinace tahů. Březen 2009

21 CW05 Teorie her V příkladu uvedeném v tabulce jsou dva hráči. Úkolem prvního hráče je vybrat řádek. Úkolem druhého je vybrat sloupec. Každý hráč má dvě možnosti. Březen 2009

22 Teorie her CW057 Hráč 2 vybere X Hráč 2 vybere Y Hráč 1 vybere A
Hráč 1 vybere B březen 2017

23 CW05 Teorie her Zisky jsou zapsány uvnitř matice, první číslo určuje zisk pro hráče 1, druhé určuje zisk pro hráče 2. Pokud tedy první hráč vybere A a druhý X, zisk prvního hráče je 4 a zisk druhého hráče je 3. Březen 2009

24 CW05 Teorie her U her v normální formě se předpokládá, že hráči vybírají tahy zároveň, nebo alespoň nevědí, který tah vybral protihráč. Pokud hráči mohou znát tahy protihráče, uvá-dí se hra většinou extensivní formě. Březen 2009

25 CW05 Teorie her Extensivní forma Extensivní forma hry bývá používána k for-malizaci her, ve kterých hraje roli pořadí tahů. Hry jsou prezentovány v grafické podobě stromů (viz obrázek). Březen 2009

26 CW05 Teorie her Každý uzel zde reprezentuje místo, ve kterém některý z hráčů vybírá tah – číslo v uzlu určuje pořadí hráčů. Hrany reprezentují možné tahy hráče. Zisk pro jednotlivé hráče je specifikován v lis-tu stromu. Březen 2009

27 CW05 Teorie her Ve hře na obrázku jsou zase dva hráči. Hráč 1 vybírá první a má na výběr buď F, nebo U. Hráč 2 vidí tah hráče 1 a poté vybere buď A nebo R. Předpokládejme, že hráč 1 vybere U a hráč 2 vybere A. Potom zisk prvního hráče je 8 a zisk druhého hráče je 2. Březen 2009

28 Teorie her CW057 CW13 CW05 A R F U 1 5 ; 5 2 0 ; 0 8 ; 2 březen 2017

29 CW05 Teorie her Extensivní forma může zobrazit i situaci, kdy hráči vybírají tahy zároveň a také hry s neú-plnou informací. Pokud hráč neví, v kterém z několika stavů je, zakreslí se okolo těchto stavů kružnice. Březen 2009

30 CW05 Teorie her Hry s nulovým součtem a hry s nenu-lovým součtem V případě her s nulovým součtem je celko-vý užitek pro všechny zúčastněné hráče a pro každou kombinaci strategií roven nule. Jinak řečeno, vítězný hráč získává na úkor ostatních. Březen 2009

31 CW05 Teorie her Příkladem hry s nulovým součtem jsou na-příklad hry: go, šachy nebo poker. V reálném světě se většinou setkáváme s hrami s nenulovým součtem, kdy některé výsledky přinášejí celkový čistý užitek větší nebo menší nule. Neboli zisk jednoho hráče nemusí pro jiného hráče nutně znamenat ztrátu. Březen 2009

32 Teorie her CW057 CW13 CW05 A B 4 , -4 -1 , -1 0 , 0 -2 , 2 březen 2017

33 CW05 Teorie her Hry s úplnými informacemi a hry s neúpl-nými informacemi V hrách s úplnými informacemi má každý hráč k dispozici stejné informace týkající se hry jako všichni ostatní. Příkladem mohou být šachy. Březen 2011

34 CW05 Teorie her Hry s úplnými informacemi a hry s neúpl-nými informacemi Naopak hrou s neúplnými informacemi je poker nebo vězňovo dilema. Hry s úplnými informacemi se v běžném životě vyskytují zřídka. Březen 2011

35 Teorie her CW057 CW13 CW05 Typy rozhodování: Rozhodování při riziku Jestliže hráč 1 zná (například na základě předchozí zkušenosti) pravděpodobnost, s nimiž hráč 2 volí své strategie, pak se jedná o rozhodování při riziku. březen 2017

36 CW05 Teorie her Typy rozhodování: Rozhodování při nejistotě Jestliže rozložení pravděpodobností hráč nezná, mluvíme o rozhodování při nejistotě. Březen 2011

37 CW05 Teorie her Rozhodovací principy: V rozhodování o riziku a nejistotě je využí-ván Laplaceův princip - navrhuje zvolit takovou strategii, která by byla optimální v případě, že by pravděpodobností, s nimiž nastanou různé stavy světa, byly shodné, tj. jako kdyby se jednalo o rozhodování za rizika se stejnými pravděpodobnosti přiřazenými jednotlivým stavům. Březen 2011

38 CW05 Teorie her Rozhodovací principy: Maximinimální (pesimistické) kriterium: Tento princip navrhuje pro jednotlivé možné strategie stanovit nejnižší hodnoty užitku a zvolit takovou strategii, pro kterou je toto minimum maximální. Rozhodovatel tedy předpokládá, že se jej okolní svět bude „snažit“ co nejvíce poškodit. Březen 2011

39 CW05 Teorie her Rozhodovací principy: Maximaxivní (optimistické) kriterium: Tento princip navrhuje pro jednotlivé možné strategie stanovit nejvyšší hodnoty užitku a zvolit takovou strategii, pro kterou je toto maximum maximální. Rozhodovatel tedy předpokládá, že se mu okolní svět bude „snažit“ co nejvíce pomoci. Březen 2011

40 CW05 Teorie her Rozhodovací principy: Hurwitzovo kritérium: Jde o konvexní kombinaci optimistického a pesimistického kritéria. Vhodná volba parametru alpha umožní nasta-vit vhodný kompromis mezi oběma krajnost-mi – často nepřijatelné důvěřivým, resp. ne-přijatelně opatrným kritériem. Březen 2011

41 CW05 Teorie her Sedlo Hledáme-li optimální řešení antagonistického konfliktu = hledáme vlastně stabilní řešení, stabilní v tom smyslu, že ani jednomu hráči se nevyplatí od této strategie „utéct“. Tj. má to být takové řešení …, aby pokud pouze první hráč změní strategii a druhý hráč zůstane u své strategie, potom si první hráč pohorší. Stejně tak s druhým hráčem. Březen 2011

42 CW05 Teorie her Sedlo Ze stanovení dolní ceny hry a horní ceny hry vyplývá, že optimální řešení antago-nistického konfliktu (v ryzích strategiích) existuje, pokud platí: Březen 2011

43 Tento prvek nazýváme sedlový bod.
CW05 Teorie her Sedlo Pokud je tato rovnost splněna, existuje prvek v matici (hra hraná v maticovém tvaru), který je nejmenší ve svém řádku a největší ve svém sloupci. Tento prvek nazýváme sedlový bod. … viz Wikipedia … Březen 2011

44 Teorie her CW057 CW13 CW05 Hra vězňovo dilema Hra vězňovo dilema předpokládá, že žádný z hráčů se nechce nechat dobrovolně uvěznit. Očekává se, že hráč je konfrontován s urči-tým počtem situací a dokáže si je seřadit podle svých preferencí od nejvýhodnější po nejméně výhodnou. březen 2017

45 CW05 Teorie her Toto seřazení musí být - úplné, tj. musí pokrývat všechny situace, a - tranzitivní, tj. pokud dá hráč přednost situaci A před situací B a situaci B před situací C, musí dát přednost situaci A před situací C. Březen 2011

46 Teorie her CW057 CW13 CW05 …. V logice a matematice se binární relace R na množině X nazývá tranzitivní, pokud pro každé α, β a γ z X platí, že pokud α je v relaci s β a β je v relaci s γ, je i α v relaci s γ. Například: „je větší než“ a „je rovno“ jsou tranzitivní relace: pokud a = b a b = c, platí i a = c. Na druhou stranu, „je matkou“ není tranzitivní relace, proto-že, když Anna je matkou Boženy a Božena je matkou Ctirady, není Anna matkou Ctirady. březen 2017

47 Teorie her CW057 CW13 CW05 Klasičtí představitelé: Vězňovo dilema John Nash Bitva pohlaví Dlouhý, Martin - Fiala, Petr Úvod do teorie her - Oeconomica, ISBN: březen 2017

48 CW05 Teorie her Už jen jedna poznámka …. Vězňovo dilema označuje v teorii her typ hry s nenulovým součtem, ve které mají dva hráči („vězni“) možnost spolupracovat nebo nespolupra-covat a výsledný stav výplaty („doba, ke které budou odsouzeni“) závisí na jejich rozhodnutí. Tak jako u mnoha jiných her se předpokládá, že každý hráč se stará především o svůj prospěch – snaží se maximalizovat své výhody a nebere ohled na prospěch ostatních hráčů. Březen 2011

49 CW05 Teorie her A k tomu už jen příklad …. Vězňovo dilema Policie zadržela dva podezřelé – Zeka a Yetiho – a drží je odděleně. Důkazy, které má policie, nejsou dostatečné pro usvědčení, takže se musí spoléhat na přiznání resp. udání (navzájem, nebo jednoho). V řešení mohou nastat tři varianty ….. Březen 2011

50 CW05 Teorie her Pokud se oba dva navzájem udají, budou odsou-zeni na pět let. Pokud jeden udá druhého a druhý zůstane mlčet, bude udavač volný a druhý odsouzen na plných deset let. Pokud oba dva zůstanou mlčet, odsoudí oba za drobnější přestupky na dva roky. Březen 2011

51 CW05 Teorie her Vzhledem k tomu, že ani jeden zadržený si nemůže být jistý, co zvolí ten druhý, nastává dilema: mluvit nebo mlčet? Problém je vyjádřen formou tabulky: Yeti mlčí Yeti mluví Zek mlčí Oba odsoudí na 2 roky Zek dostane 10 let, Yeti bude volný Zek mluví Zek bude volný, Yeti dostane 10 let Oba odsoudí na 5 let Březen 2011

52 CW05 Teorie her Zek uvažuje takto: pokud bude Yeti mlčet a já také, dostanu 2 roky; lepší bude mluvit, protože budu volný pokud bude Yeti mluvit a já mlčet, dostanu 10 let; lepší bude mluvit, protože dostanu jen 5 let¨. Stejně uvažuje i Yeti. Takže pokud oba udělají racionální rozhodnutí, budou oba dva mluvit (a dostanou 5 let), přestože optimálním rozhodnutím by bylo zůstat mlčet (a dostat jen 2 roky). Březen 2011

53 Teorie her CW057 CW13 CW05 Lidské chování ve vězňově dilematu: Jeden experiment na základě tohoto jednodu-chého dilematu prokázal, že přibližně 40% účastníků hrálo kooperativně (tzn. mlčeli). březen 2017

54 …..… Informace pokračují …… cw057 – p. 40 CW057 Teorie her
POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ ……. Informace pokračují …… …..… cw057 – p. 40 březen 2017

55 CW057 CW13 CW05 ……… březen 2017


Stáhnout ppt "CW-057 LOGISTIKA 40. PŘEDNÁŠKA Teorie her Leden 2017"

Podobné prezentace


Reklamy Google