Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU"— Transkript prezentace:

1 VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU
Prezentace 2016

2 Právní základ - článek 107 SFEU
Veřejná podpora je pomoc poskytnutá v jakékoli formě členským státem nebo z veřejných prostředků, která narušuje hospodářskou soutěž nebo hrozí jejím narušením tím, že zvýhodňuje určitý podnik nebo odvětví. Zakázaná je veřejná podpora, která má komunitární dimenzi, tj. alespoň potenciální vliv na obchod mezi členskými státy Ze zákazu existuje ale výjimek (primární i sekundární právo) Kontroluje Komise – její pravomoc podobná jako při vymáhání pravidel pro podniky

3 Co je to veřejná podpora
Pomoc je poskytována z veřejných prostředků z rozpočtů obcí, regionů Z rozpočtu veřejnoprávních nebo i soukromoprávních institucí zřízených státem a pověřených zajišťováním veřejných úkolů (hospodařícími s veřejnými prostředky) veřejnými podniky, pokud je rozhodnutí o poskytnutí pomoci přičitatelné státu Veřejná podpora

4 Co je to veřejná podpora (pokr.)
Pomoc může být poskytnuta v jakékoli podobě, např. jako Přímý převod kapitálu (dotace) Zvýšení základního jmění zakoupením podílu státem Poskytnutí záruk za splacení bankovního úvěru Poskytnutí daňových zvýhodnění (posečkání, sleva na dani..) Úvěry poskytnuté za zvýhodněnou úrokovou míru Zrychlené odpisy Veřejná podpora

5 EKONOMICKÉ ZVÝHODNĚNÍ
Pomoc musí vést k ekonomickému zvýhodnění, které by podnik (příjemce podpory) nezískal v běžných obchodních vztazích Poskytnutí finančních prostředků nebo prominutí povinností, které by podnik za normálních podmínek musel nést Zvýhodnění poskytnuté zdarma, nebo za nepřiměřené nízké protiplnění Podnik pronajme pozemek ve vlastnictví státu za cenu nižší než tržní Podnik prodá státu nemovitost za cenu vyšší než tržní Podnik získá zdarma prioritní přístup k infrastruktuře Podnik získá od státu rizikový kapitál za výhodnějších podmínek než by získala na trhu Veřejná podpora

6 Selektivita Dopad na rovnováhu mezi podniky a jejich soutěžiteli
Podpora udělena určitým podnikům, nebo odvětvím Geografická (regionální podpora) Sektorová Pro specifickou kategorii podniků (SME, nadnárodní společnosti), nebo aktivitu Diskrece při udělování (pomoc přidělována na základě volného uvážení) Nejde o obecná opatření aplikovatelná na bez rozdílu na veškeré podniky ve všech odvětvích členského státu Daň z příjmu, včetně progresivního zdanění Veřejná podpora

7 Test soukromého investora
Rozsah zvýhodnění kompatibilita s tržními podmínkami stát jako investor by měl poskytovat kapitál v zásadě za stejných podmínek jako soukromý investor, s poskytnutým kapitálem nesmí udělit podnikům zvýhodnění, které by nedostali od soukromého investora Stát jako věřitel může s dlužníkem sjednat mírnější režim splácení dluhu, pokud by na stejné podmínky přistoupil i soukromý věřitel, aby dosáhl splacení dluhu Veřejná podpora

8 EKONOMICKÉ ZVÝHODNĚNÍ
Kompenzace poskytované veřejným podnikům - Financování služeb veřejného zájmu Univerzální služba (telekomunikace, poštovní služby) – kompenzace ztrát z poskytování služeb pro veřejnost za dostupnou cenu Linková autobusová doprava Kompenzace je dovolená, pokud splňuje podmínky zajišťující transparentnosti ( judikát ESD Altmark) Oblast veřejných služeb (definována právem EU) Stát pověří výkonem této služby soukromý podnik Systém financování nastaven dopředu (stanovena objektivní a transparentní kritéria) Přiměřená kompenzace (pouze do výše nákladů a přiměřeného zisku) Veřejná podpora

9 DOPAD PODPORY NA SOUTĚŽ A VNITŘNÍ TRH MEZI ČLENSKÝMI STÁTY
Stačí byť jen potenciální vliv na soutěž a obchod mezi členskými státy Podmínka splněna, pokud příjemce podpory vykonává ekonomickou aktivitu (i neziskové organizace) a působí na trhu, na kterém probíhá obchod mezi členskými státy Podnik je v soutěži se soutěžiteli z jiných členských států, i když sám své výrobky nebo služby nevyváží a to i v případech, kdy v daném sektoru není nadprodukce Veřejná podpora

10 VEŘEJNÉ PODPORY – VÝJIMKA ZE ZÁKAZU
Čl. 107/3 - se společným trhem jsou slučitelné: Podpory sociální povahy poskytované individuálním spotřebitelům za podmínky, že se poskytují bez diskriminace založené na původu výrobků, Podpory určené k náhradě škod způsobených přírodními pohromami nebo jinými mimořádnými událostmi, Podpory poskytované hospodářství určitých oblastí Spolkové republiky Německo postižených rozdělením Německa, pokud jsou potřebné k vyrovnání hospodářských nevýhod způsobených tímto rozdělením. Veřejná podpora

11 Podmíněně přípustné veřejné podpory
Podpory, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo s vysokou nezaměstnaností, Podpory, které mají napomoci uskutečnění některého významného projektu společného evropského zájmu anebo napravit vážnou poruchu v hospodářství některého členského státu, Podpory, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit nebo oblastí, pokud nemění podmínky obchodu v takové míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem, Podpory, které mají napomoci kultuře a zachování kulturního dědictví, jestliže neovlivní podmínky obchodu a soutěže ve Společenství v míře odporující společnému zájmu, Jiné druhy podpor, které mohou být vymezeny rozhodnutím Rady přijatým kvalifikovanou většinou na návrh Komise. Veřejná podpora

12 POSOUZENÍ PŘÍPUSTNOSTI VÝJIMKY ZE ZÁKAZU VEŘEJNÉ PODPORY
Podpora, která nenarušuje soutěž a obchod mezi členskými státy (malý význam, převažující kladný efekt opatření) Sekundární právo EU - systém výkladových a aplikačních pravidel posouzení podpory, závisející na Druhu odvětví Velikosti firmy Geografickém umístění podpory Účelu podpory, Typu podpory, apod. Různá forma (nařízení, pravidla, doporučení, sdělení, rozhodnutí…) Veřejná podpora

13 Veřejná podpora de minimis
Podpora de minimis (podpora malého rozsahu) není považována za „veřejnou podporu“ vzhledem k nízké částce podle Komise by neměla ovlivnit obchod a narušit hospodářskou soutěž mezi členskými státy Částka do Euro za tři následující účetní období jednomu podniku může být poskytnuta na jakýkoli účel (může se jednat o podporu investičního i provozního charakteru) Veřejná podpora

14 VÝJIMKY ZE ZÁKAZU VEŘEJNÉ PODPORY- BLOKOVÉ VÝJIMKY
Výjimky formulovány v Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 o blokových výjimkách Forma nařízení – bezprostředně závazný a přímo aplikovatelný právní předpis, netřeba transponovat do národního práva Pokud opatření splňuje podmínky blokové výjimky, může být implementováno, není třeba notifikovat Evropské komisi Veřejná podpora

15 BLOKOVÉ VÝJIMKY ZE ZÁKAZU VEŘEJNÉ PODPORY
Stávající blokové výjimky Regionální podpora Podpora určená malým a středním podnikům Podpora výzkumu, vývoje a inovací Podpora na vzdělávání Podpora pro znevýhodněné pracovníky a pracovníky se zdravotním postižením Podpora na náhradu škod způsobených přírodními pohromami Sociální podpora na dopravu obyvatel odlehlých regionů Podpora na širokopásmovou infrastrukturu Podpora kultury a zachování kulturního dědictví Podpora na sportovní a multifunkční rekreační infrastrukturu Podpora na místní infrastrukturu Veřejná podpora

16 VÝJIMKY ZE ZÁKAZU VEŘEJNÉ PODPORY- SEKTOROVÁ PRAVIDLA
Sektorová pravidla (nařízení) - zvláštní režim poskytování veřejné podpory pro některé citlivé sektory Zemědělství, lesnictví, rybolov Doprava Televizní a rozhlasové vysílání, uhelný průmysl, elektrárenství, poštovní služby, loďařský průmysl… Veřejná podpora

17 podpora jako vyrovnávací platby za poskytování veřejné služby
platby poskytované určitým podnikům pověřeným poskytováním služeb obecného hospodářského zájmu služby obvykle zajišťovány státem (kraji či obcemi) ve veřejném zájmu specifickým znakem těchto služeb je fakt, že bez finanční podpory státu by nebyly na trhu vůbec nebo by byly poskytovány v nižší kvalitě či rozsahu. přeprava cestujících poštovní služby energetika odpadové a vodní hospodářství zdravotní péče za služby platí stát vyrovnávací platby (kompenzace) Veřejná podpora

18 podpora ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby
Na tyto platby (kompenzace) se vztahují pravidla veřejné podpory s odchylkami danými Nařízením Komise (EU) č. 360/2012 o použití článků 107 a 108 SFEU Pro přípustnost kompenzací příjemce musí být prováděním služeb pověřen (zpravidla na základě výběrového řízení) ukazatele pro určení výše vyrovnávací platby musí být stanoveny předem a objektivním způsobem, výše vyrovnávací platby nesmí překročit náklady vynaložené subjektem při plnění závazku veřejné služby po odečtení příslušných příjmů z tohoto závazku a přičtení přiměřeného zisku Veřejná podpora

19 Procedura povolování veřejné podpory
Normální povolovací postup na základě notifikace Komisi Vyjímka z notifikační povinnosti (blokové výjimky) Podpora de minimis Vyjímka z notifikační povinnosti zapisuje se do centrálního registru de minimis

20 Notifikace veřejné podpory
Nařízení ES č. 794/2004 (procesní postup Komise) notifikace předem – členské státy oznámí záměr udělit veřejnou podporu Evropské komisi před její implementací (notifikační formuláře publikované Komisí) Komise posuzuje, zda opatření je veřejnou podporou a zda je zakázané, tj. neslučitelné se společným trhem a zda spadá pod některou z výjimek Veřejná podpora

21 Notifikace veřejné podpory
Opatření spadající pod některou z blokových výjimek Povinnost členského státu oznámit Komisi do 20 dnů od poskytnutí podpory (neplatí pro de minimis) Ostatní opatření je třeba notifikovat ex ante Veřejná podpora

22 Notifikace veřejné podpory
Zahájení formálního vyšetřování Komise publikuje popis veřejné podpory v Úředním věstníku (OJ) a na svých webových stránkách a vyzve členské státy a třetí osoby, které mají zájem na řízení, k vyjádření Komise příjme rozhodnutí – Pozitivní (podpora může být implementována) Negativní (zákaz podpory) Veřejná podpora

23 Notifikace veřejné podpory
Pozitivní s podmínkami (podpora může být implementována za v rozhodnutí stanovených podmínek). Maximální doba formálního řízení – 18 měsíců soudní přezkum - žaloba k ESD, resp. k Tribunálu Podává členský stát nebo osoba, která prokáže právní zájem (soutěžitel, adresát podpory – přísný test ) Veřejná podpora

24 Stížnost na nezákonnou veřejnou podporu
Protiprávní podpora = zakázaná veřejná podpora udělená členským státem bez schválení Komisí Podnět může podat kdokoli (neformální) Komise může vyzvat stát k dočasnému pozastavení / navrácení podpory do vydání rozhodnutí Rozhodnutí Pozitivní – nejde o podporu neslučitelnou - podpora může být realizována Negativní – pochybnosti o slučitelnosti – formální vyšetřování – negativní rozhodnutí - navrácení podpory podle vnitrostátního práva Stejná pravidla pro zneužití existující podpory Veřejná podpora

25 Navracení veřejné podpory
Komise rozhodne o vrácení veřejné podpory Příjemce je povinen vrátit veřejnou podporu včetně úroků stanovených komisí Poskytovatel vyzve příjemce k navrácení podpory Příjemce nevrátí podporu ve stanovené lhůtě, poskytovatel podá proti příjemci žalobu k soudu Veřejná podpora

26 Reforma právní úpravy veřejné podpory
Akční plán pro veřejné podpory lépe cílená veřejná podpora a menší počet podpor, důraz na ekonomickou analýzu, účinnější řízení, lepší vynucování, zvýšená transparentnost a předvídatelnost, sdílená odpovědnost mezi členskými státy a Komisí Obecné nařízení o blokových výjimkách Konsolidace blokových výjimek do jediného nařízení – General Block Exemption Regulation (GBER), sjednocení pravidel, 3 nové blokové výjimky podpora na ochranu životního prostředí podpora ve formě rizikového kapitálu podpora na záchranu a restrukturalizaci pro velké společnosti Veřejná podpora

27 Veřejné zakázky

28 Veřejné zakázky – pojem a úprava v právu EU
nákupy zboží a služeb financované z veřejných prostředků Právní úprava má za cíl vybudovat společný trh veřejných zakázek na principu nediskriminace zahrnující mj. i otevřenost trhů pro dodavatele z jiných členských států nepreferování místních dodavatelů stejné podmínky pro všechny

29 Veřejné zakázky – pojem a úprava v právu EU
Dva typy směrnic: zadávací – upravují podmínky veřejných zakázek Přezkumné – obsahují principy přezkumu úkonů zadavatele (orgány st. správy, orgány regionální a místní) pozměněno směrnicí EP a Rady 2014/24/EU. ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek (a o zrušení směrnice 2004/18/ES) státy musí transponovat do dubna 2016 ČR – zákon schválen PS, nyní jde do Senátu

30 Veřejné zakázky – pojem a úprava v právu EU
Oblast úpravy právem EU: Vypisování zakázek – upravují podmínky veřejných zakázek zakázky pro zásobování vodou, energiemi, dopravy a poštovní služby Přezkum zadávání – obsahují principy přezkumu úkonů zadavatele - týká se zadavatelů ústřední orgány st. správy, veřejné orgány regionální a místní, instituce veřejného práva – oblast energetiky, dopravy a telekomunikace

31 Veřejné zakázky – podmínky vypisování
Na zakázky, jejichž hodnota nedosahuje „evropských prahových hodnot“ se použije vnitrostátní úprava Zakázka se povinně uveřejňuje v ÚV EU Zadavatel volí jeden ze 3 postupů Otevřený: kdokoliv může podat nabídku Omezený: jen vybraní dodavatelé Vyjednaný: zadavatel sám vyjednává podmínky s dodavateli Dodavatel musí být vybrán jen na základě zvěřejněných kritérií

32 Veřejné zakázky – podmínky platnosti
Vyloučit zájemce o veřejnou zakázku lze jen z taxativně vymezených důvodů Odmítnutí uchazeči musí mít možnost přezkumného řízení Sankce: absolutní neplatnost, někdy i povinnost nahradit škody (za nákup materiálu na plnění zakázky)

33 Konec prezentace


Stáhnout ppt "VEŘEJNÉ PODPORY A ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V PRÁVU EU"

Podobné prezentace


Reklamy Google