Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Analýza potřeb škol Hlavní zjištění

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Analýza potřeb škol Hlavní zjištění"— Transkript prezentace:

0 KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Odborné vzdělávání
Andrea Nytrová

1 Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
 Většina škol se v rámci této oblasti zaměřuje na systematickou spolupráci se zaměstnavateli, případně jsou činnosti podporující systematickou spolupráci se zaměstnavateli o další aktivity doplňovány (především SOU, SOŠ a VOŠ). Vzhledem k akcentaci důležitosti této oblasti chce většina škol systematickou spolupráci se zaměstnavateli dále rozvíjet, podporovat ji dalšími dílčími aktivitami a posunout se na nejvyšší možnou úroveň (opět SOU, SOŠ a VOŠ).

2 Analýza potřeb škol – hlavní zjištění
 Školy se v rámci této oblasti zaměřují především na zapojování odborníků z praxe do výuky a realizaci odborného výcviku/praxe na pracovištích zaměstnavatelů (především SOU, SOŠ a VOŠ) – v případě zapojování odborníků z praxe ve výuce vyvíjejí aktivitu také gymnázia. Vyšší podíl škol dále spolupracuje se ZŠ na pracovních výchovách a ukázkách aktivit oboru (především SOŠ a také praktické školy).

3 Analýza potřeb škol  Školy se nejčastěji setkávají s překážkami v souvislosti se zdravotními prohlídkami a pojištěním žáků před vstupem na pracoviště (finanční náročnost) – tento problém zmiňují především SOU, SOŠ, VOŠ a také některé praktické školy. Školy dále deklarují nezájem firem o spolupráci se školami (tento problém zmiňují častěji gymnázia, pokud se v oblasti spolupráce se zaměstnavateli angažují) a omezenou možnost firem přizpůsobit se vzdělávacím potřebám žáků (SOU, SOŠ, VOŠ a praktické školy). SOU dále velmi často zmiňují to, že žáci nejsou dostatečně motivovaní a disciplinování pro práci v reálném prostředí, SOŠ a VOŠ poukazují na problém související s omezenými možnostmi firem organizovat a realizovat spolupráci se školami ve stávajících podmínkách (tuto překážku částečně zmiňují také konzervatoře, jež zároveň silně pociťují omezenou dostupnost firem s odpovídajícím zaměřením).

4 Analýza potřeb škol  Opatřeními, která by školám nejvíce pomohla v realizaci zvolených cílů, jsou především stáže žáků v zahraničních firmách, které by zároveň mohly vést k podpoře výuky cizích jazyků (SOŠ, gymnázia, VOŠ a konzervatoře). Školy dále zdůrazňují potřebu zapojování odborníků z praxe do výuky (SOŠ, gymnázia a konzervatoře) a odborný výcvik/praxe žáků na pracovištích u zaměstnavatelů (SOU, konzervatoře a praktické školy). SOU, SOŠ a VOŠ by zároveň pomohlo zajištění finančních prostředků pro praxe žáků nebo finance na organizaci, pomůcky, pojištění a dojíždění k zaměstnavatelům (toto opatření často zmiňují také praktické školy).

5 Prioritizace Potřeby s nejvyšší důležitostí  rozvíjet příp. navázat spolupráci škol a zaměstnavatelů  propojit odbornou výuku ve školách s praxí ve firmách, včetně stáží pedagogů ve firmách  zajistit kvalitní personální a materiální zázemí odborných škol  popularizovat odborné školství ve spolupráci se sociálními partnery se zapojením rodičů, ZŠ a výchovných poradců  realizovat další vzdělávání pedagogů odborných předmětů a praktického vyučování ve spolupráci se zaměstnavateli

6 Prioritizace Potřeby s nejvyšší důležitostí  rozvíjet příp. navázat spolupráci škol a zaměstnavatelů  propojit odbornou výuku ve školách s praxí ve firmách, včetně stáží pedagogů ve firmách  zajistit kvalitní personální a materiální zázemí odborných škol  popularizovat odborné školství ve spolupráci se sociálními partnery se zapojením rodičů, ZŠ a výchovných poradců  realizovat další vzdělávání pedagogů odborných předmětů a praktického vyučování ve spolupráci se zaměstnavateli

7 Prioritizace Potřeby se střední důležitostí  podporovat zavádění nových technologií a pracovních postupů žáků a studentů škol v rámci odborné přípravy na povolání Potřeby s nižší důležitostí  podpora produktivních prací žáků vedoucí ke zvýšení jejich pracovních zkušeností

8 Návrh řešení - příklad Dílčí cíl C 1.1: Rozvíjet příp. navázat spolupráci škol a zaměstnavatelů Kritérium splnění: Alespoň 50 % SŠ a VOŠ zrealizuje činnosti s prvky systematické spolupráce se zaměstnavateli, např.: příprava strategie spolupráce se zaměstnavateli a dalšími partnery, příprava plánů spolupráce se zaměstnavateli a dalšími partnery, koordinace spolupráce se zaměstnavateli spolupráce se zaměstnavateli při aktualizaci ŠVP… Činnosti (aktivity) Předpoklady realizace Zapojené subjekty Termín C 1.1.1 Realizace projektů zjednodušených forem vykazování zaměřených na aktivity spolupráce se zaměstnavateli Vyhlášení odpovídajících výzev Zájem škol o příslušné výzvy Zájem zaměstnavatelů o spolupráci se školami SŠ, VOŠ, zaměstnavatelé V závislosti na termínu výzvy C 1.1.2 Realizace krajského projektu zaměřeného na spolupráci se zaměstnavateli Vyhlášení odpovídající výzvy Zájem zaměstnavatelů o spolupráci MSK, SŠ, VOŠ, zaměstnavatelé C 1.1.3 Realizace individuálních projektů ostatních (IPo) zaměřených na rozvoj systematické spolupráce se zaměstnavateli Schválený ŠAP školy Odpovídající výzva IPo SŠ, VOŠ, zaměstnavatelé, sociální partneři, ÚP

9 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Analýza potřeb škol Hlavní zjištění"

Podobné prezentace


Reklamy Google