Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název prezentace (DUMu)
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu) Shoda podmětu s přísudkem: podmět v čísle množném Tematická oblast: Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru Tesař Ročník III. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: září 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR
2
Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací na základě jazykových a slohových znalostí. Žáci chápou jazyk jako systém, rozlišují spisovný jazyk a nespisovné útvary. Tématem této prezentace je shoda podmětu s přísudkem v množném čísle.
3
Shoda podmětu s přísudkem
Podmět v čísle množném
4
Podmět je rodu mužského životného
píšeme v koncovkách měkké -i Mladí muži byli s prací hotovi za dva týdny. Strojvůdci toho dne stávkovali. Shoda je řízena gramatickým rodem. Jména, která jsou skloňována podle životných vzorů (pán, muž, předseda, soudce), mají v přísudku životnou koncovku. Sněhuláci táli, druhý den úplně roztáli. Papíroví draci létali po oboze. Strašáci v poli strašili ptáky. Plyšoví medvídci seděli mezi panenkami.
5
Dvojí skloňování v množném čísle bez významového rozlišení (uzenáči i uzenáče)
Některá podstatná jména rodu mužského mohou mít v množném čísle skloňování životné i neživotné, a to bez významového rozlišení: - slaneček (v množném čísle slanečci i slanečky), - uzenáč (uzenáči i uzenáče), - ledoborec (ledoborci i ledoborce), - ukazatel (ukazatelé i ukazatele). Je možná shoda dvojí, s ohledem na to, který tvar (životný, nebo neživotný) v podmětu užijeme: Slanečci byli v lednici. – Slanečky jim byly nabídnuty už k aperitivu. Uzenáči se zkazili. – Uzenáče hostům chutnaly více než obvykle. Ledoborci brázdili chladný oceán. – Ledoborce byly natřeny zářivými barvami. Ukazatelé byli polámaní větrem. – Ukazatele stály podél trati.
6
Den Podstatné jméno den má v množném čísle možný tvar dni i dny, shoda je však pouze podle rodu mužského neživotného: Dni/dny ubíhaly jako o závod. Dříve byla u neživotných podstatných jmen užívána (dnes v těchto případech zastaralá) koncovka -ové, která vyžaduje shodu podle rodu mužského životného: Dnové utíkali jako splašení koníci. Hrobové se o půlnoci otevírali. Čeští stavové neprotestovali sami.
7
Dvojí skloňování v množném čísle, významově odlišné
Podstatné jméno průvodce označuje jak knihu, tak osobu. V množném čísle proto ve významu ‚osoba‘ musí být životné skloňování (a shoda podle rodu mužského životného): Mladí průvodci vyprávěli turistům o nejvýznamnějších událostech v Praze v posledním desetiletí. Ve významu ‚kniha‘ připouští SSČ životnou i neživotnou koncovku: Noví průvodci popisující krásu českých hradů byli zajímaví i Nové průvodce popisující krásu českých hradů byly zajímavé.
8
Dvojí skloňování v množném čísle, významově odlišné
veterán (osoba nebo automobil): Váleční veteráni obdrželi vyznamenání za statečnost. – Prahou projížděly nablýskané veterány. nosič (osoba nebo věc): Nosiči byli tichými společníky horských turistů. – Nosiče na jízdních kolech byly ulomeny. vodič (osoba nebo věc): Vodiči pomáhali slepým. – Vodiče byly odstraněny z nebezpečných míst.
9
Kůň, lidičky, rodiče koncovka přísudku je –i:
Rodiče byli zdrávi. Byli pozváni lidičky z celého okolí. Koně se splašili a divoce se vzpínali. Označuje-li však podstatné jméno kůň věc neživou, např. věc pouze se koni podobající, je v množném čísle shoda podle rodu mužského neživotného: Tělocvičné koně stály v koutě. Šachové koně chyběly, ostatní figurky ne. I zde však platí, že pro shodu podmětu s přísudkem je rozhodující gramatický rod: Dřevěné koně z kolotoče byly opraveny, ale Dřevění koníci udělali dětem radost.
10
Podmět je rodu mužského neživotného
Ve větách, kde je podmět rodu mužského neživotného, je v koncovce přísudku -y: Všechny obrazy byly z galerie ukradeny. Pytle s cementem přes noc provlhly. Lesy v okolí byly zahaleny mlhou.
11
Podmět je ženského rodu
v přísudku píšeme tvrdé -y: Lesní víly v pohádce nechyběly. Dívky zůstaly v tanečním sále samy. Pracovnice elektrárny se necítily zdrávy. Židle se po náporu červotočů rozpadaly. Přestože podstatná jména jako osobnosti, společnosti, hvězdy apod. mohou označovat jak ženy, tak muže, na prvním místě je zde jejich gramatický rod – ženský, a proto píšeme v přísudku -y: Významné osobnosti se sešly na Pražském hradě. Největší filmové společnosti produkovaly nový český film. Hvězdy populární hudby byly uvítány svými fanoušky.
12
Podmět je středního rodu
koncovka -a: !!! I děvčata ráda četla Foglarovy knihy. Štěňata se batolila kolem kůlny. Obydlí domorodců byla pokryta zvířecími kůžemi. Pozor! Podstatné jméno dítě je v čísle jednotném rodu středního, v množném čísle se však skloňuje podle vzoru ‚kost‘ (Děti si neuvědomovaly nebezpečí hry se sirkami.).
13
Seznam zdrojů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.