Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

… místo aby odrazovaly, přitahují.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "… místo aby odrazovaly, přitahují."— Transkript prezentace:

1 … místo aby odrazovaly, přitahují.
Co je správnou odpovědí na tuto hádanku

2 … místo aby odrazovaly, přitahují.
NEGATIVNÍ INSTRUKCE

3 Negativní instrukce Psycholog klientovi Nebojte se o tom hovořit.
Nenechte se tím ovládnout. Nezaměřujte se na svoje nedostatky. Nenuťte se do toho za každou cenu. Nedělejte si s tím víc starosti. Negativní instrukce jsou běžnou součástí našeho každodenního života. Setkáme se s nimi v různých situacích a kontextech. Například v psychologické péči o klienty….

4 Negativní instrukce Psycholog klientovi Lékař pacientovi
Nezařazujte do jídelníčku sladké a tučné. Nekombinujte tyto léky s mléčnými výrobky. Neseďte, sportujte. V oblasti zdravotnictví…

5 Negativní instrukce Psycholog klientovi Lékař pacientovi
Manažer zaměstnanci Nevěnujte se projektu A, dnes je třeba řešit projekt B. Nedělejte to příliš detailně, termín odevzdání se blíží. Nejezděte služebním autem, nemáme finance na provoz. V oblasti organizace a řízení….

6 Negativní instrukce Psycholog klientovi Lékař pacientovi
Manažer zaměstnanci Rodič dítěti Nesahej na ta kamna, pálí. Nespadni. Nevběhni pod auto. Nemysli na nesmysly. I v běžném mimopracovním životě…..

7 Negativní instrukce Psycholog klientovi Lékař pacientovi
Manažer zaměstnanci Rodič dítěti Kulturní produkty Člověče, nezlob se. Včetně různých kulturních produktů, Například ve filmové tvorbě Či v oblasti společenských her.

8 Negativní instrukce Psycholog klientovi Lékař pacientovi Manažer zaměstnanci Rodič dítěti Kulturní produkty Včetně různých kulturních produktů, Například ve filmové tvorbě Či v oblasti společenských her.

9 Společné prvky Negativní formulace Nerovnováha rolí Pozitivní záměr
Van der Wouden (2012) Negativní formulace pokyny obsahující zápor prefix ne- Všimni si, Petr není doma. Petře, neseď doma, pojď ven. Nerovnováha rolí mluvčí dominance příjemce submise Co mají všechny uvedené ukázky společného? K čemu slouží? Pozitivní záměr

10 Regulace psychických procesů, prožívání a chování
Funkce Regulace psychických procesů, prožívání a chování Zamezit Nekuřte → Kuřáci, přestaňte kouřit. Usměrnit Nekuřte → Kuřáci, namísto kouření začněte sportovat. Předejít Nekuřte → Nekuřáci, nezačínejte kouřit. Jaké funkce plní negativní instrukce? Cílem je regulace psychických procesů, stavů a chování. Tři typy funkcí odpovídají tře, typům situací: Reaktivní (v reakci na již produkované) Proaktivní (v reakci, s cílem změnit již produkované) Preventivní (v reakci na potenciální riziko produkce, předejít produkci)

11 Paradoxní efekt negace
Maciuszek (2013) paradox …někdy však dobře míněný pokyn… …může vyvolat právě opačný efekt. Nežádoucí (vedlejší) efekty negativních instrukcí sdružujeme pod souhrnné označení PARADXNÍ EFEKT. Mnohé nežádoucí efekty již byly zkoumány a popsány. paradox

12 Paradoxní efekt negace
Neolizujte železné zábradlí! …někdy však dobře míněný pokyn… …může vyvolat právě opačný efekt. Nežádoucí (vedlejší) efekty negativních instrukcí sdružujeme pod souhrnné označení PARADXNÍ EFEKT. Mnohé nežádoucí efekty již byly zkoumány a popsány. Obecná škola (1991)

13 Paradoxní efekt negace
Kognitivní procesy pozornost paměť (vštípení, vybavování) představivost (představy) paradox Nežádoucí efekty byly pozorovány a zkoumány na všech úrovních psychických procesů a chování. Jak je možné, že tak užitečný jev (např. zákaz) může vést k tolika negativním efektům?

14 Paradoxní efekt negace
Kognitivní procesy Afektivní procesy emoce (úzkost, deprese) paradox Nežádoucí efekty byly pozorovány a zkoumány na všech úrovních psychických procesů a chování. Jak je možné, že tak užitečný jev (např. zákaz) může vést k tolika negativním efektům?

15 Paradoxní efekt negace
Kognitivní procesy Afektivní procesy Motivační procesy výkonová motivace frustrace paradox Nežádoucí efekty byly pozorovány a zkoumány na všech úrovních psychických procesů a chování. Jak je možné, že tak užitečný jev (např. zákaz) může vést k tolika negativním efektům?

16 Paradoxní efekt negace
Kognitivní procesy Afektivní procesy Motivační procesy Behaviorální procesy pozorovatelné chování paradox Nežádoucí efekty byly pozorovány a zkoumány na všech úrovních psychických procesů a chování. Jak je možné, že tak užitečný jev (např. zákaz) může vést k tolika negativním efektům?

17 Paradoxní efekt negace
Kognitivní procesy Afektivní procesy Motivační procesy Behaviorální procesy paradox Nežádoucí efekty byly pozorovány a zkoumány na všech úrovních psychických procesů a chování. Jak je možné, že tak užitečný jev (např. zákaz) může vést k tolika negativním efektům?

18 Paradoxní efekt negace
Saffer (2000) medializovaný zákaz kouření → klesající věk kuřáků. Florien (2009) zákaz alkoholu (prohibice) → zvýšení konzumace alkoholu Mertl (2013) zákaz nezdravého jídla ve škole → zvýšení konzumace doma Nepon (2011) upozornění na chybu → perfekc. , anxieta a depresivita Domar (2015) negativní vnitřní řeč → zvyšuje úzkost a stres Mnohé nežádoucí efekty již byly zkoumány a popsány.

19 Interpretační rámec Just a Carpenter (1976) McCombs a Shaw (1972)
Schema plus tag model → kognice, čas McCombs a Shaw (1972) Agenda setting → představivost, myšlení Wegner (1994) Ironické procesy mentální kontroly → pozornost, paměť Liden (1996) Teorie frustrace → emoce, motivace Brehm (1966) Teorie reaktance → motivace, chování Jak je možné, že dojde k takovému efektu? Jaké teorie přispívají k jejich vysvětlení?

20 Terra incognita Jaká je četnost negativních instrukcí v reálném světě?
Jaké agendy nastolují? V jakých situačních kontextech se vyskytují? Lze se zbavit negace - reformulovat - a s jakými důsledky? Lze aktivně ovlivnit slovník recipientů? Jak ovlivňují negativní instrukce průběh a distribuci pozornosti? Souvisí výskyt / produkce negace s osobností produktora? Pomůže eliminace negace v instrukci lékaře správnosti užívání léčby? Stále zůstává řada otázek nezodpovězena. Nyní bych vám představila vlastní výzkumy negativních instrukcí a jejich souvislostí.

21 Vlastní studie Edukační prostředí Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

22 Korpusová studie Jaká je četnost negativních instrukcí v reálném světě? Jaké agendy nastolují? V jakých situačních kontextech se vyskytují? mean = 46 záporných sloves ne- / 1 VH mean = 2 záporné příkazy / 1 VH Nyní přesuňme pozornost do terénu. A to dosud nezmíněného: edukační prostředí - je dostupné, trávíme v něm minimálně 10 let života a to ve významných obdobích psychického vývoje, v období formování: v dětství a dospívání. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

23 Korpusová studie Strach neboj Zapomínání nezapomeň Komunikace neříkej
Jaká je četnost negativních instrukcí v reálném světě? Jaké agendy nastolují? V jakých situačních kontextech se vyskytují? Top ten n % Neboj-te 49 12,0 Nezapomeň-te 44 10,8 Neříkej-te 26 6,4 Nepiš-te 24 5,9 Nemluv-te 13 3,2 Nedělej-te 12 2,9 Nevykřikuj-te 9 2,2 Nezlob-te Nebal-te 6 1,5 Nedej-te Strach neboj Zapomínání nezapomeň Komunikace neříkej Nyní přesuňme pozornost do terénu. A to dosud nezmíněného: edukační prostředí - je dostupné, trávíme v něm minimálně 10 let života a to ve významných obdobích psychického vývoje, v období formování: v dětství a dospívání. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

24 Korpusová studie Jaká je četnost negativních instrukcí v reálném světě? Jaké agendy nastolují? V jakých situačních kontextech se vyskytují? Reaktivní (zamezit) Nehoupej se na židli. Proaktivní (usměrnit) Nepiš malá písmena. Preventivní (předejít) Nezapomeňte DÚ. Nyní přesuňme pozornost do terénu. A to dosud nezmíněného: edukační prostředí - je dostupné, trávíme v něm minimálně 10 let života a to ve významných obdobích psychického vývoje, v období formování: v dětství a dospívání. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

25 Primingové studie Lze se zbavit negace a instrukce reformulovat? Lze ovlivnit slovník dětí? ANO, ale… Reformulace jsou: náročnější (mj. viz fúzní teorie) 62 % - delší 35 % - zůstává negativní agenda 72 % - návodný charakter (ohrožení svobody) Studie 2zahrnuje sérii pokusů eliminovat výskyt negativních instrukcí a byly pozorovány různé důsledky a konsekvence. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

26 Primingové studie Lze se zbavit negace a instrukce reformulovat? Lze ovlivnit slovník dětí? Experiment s pyramidou a komiksem. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

27 Afirmativní a negativní argumenty Eseje (40 %)
Primingové studie Lze se zbavit negace a instrukce reformulovat? Lze ovlivnit slovník dětí? Afirmativní a negativní argumenty Eseje (40 %) Další experiment u deváťáků. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

28 Eye-trackerová studie
Ovlivňují negativní instrukce průběh a distribuci pozornosti? Jaké strategie jsou využívány pro splnění negativní instrukce? Test periferního vnímání zákazy Nedívej se na... příkazy Dívej se na... Nyní se přesuneme z terénu do laboratoře, ze školních lavic do psychických procesů jednotlivce. Nastolena je základní otázka: způsobují negativní instrukce paradoxní efekt v oblasti pozornosti? Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

29 3 druhy trajektorií = 3 strategie
Eye-trackerová studie Ovlivňují negativní instrukce průběh a distribuci pozornosti? Jaké strategie jsou využívány pro splnění negativní instrukce? 3 druhy trajektorií = 3 strategie - přímá konfrontace - nepřímá konfrontace paradoxní efekt (3 %) Hypotéza pro další zkoumání – souvisí typ trajektori např. S mírou frustrační tolerance? Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4 3 druhy trajektorií = 3 strategie

30 Psycholingvistická studie
Souvisí výskyt / produkce negace s osobností produktora? Co připravujeme? Odpovědi přinese GAČRovský projekt CPACT = Computer-based psycholingvistic analysis of Czech texts. Vloni byla získána data od neklinické populace. Letos již probíhá sběr dat u klinické populace – osoby se symptomatikou masivní anxiety a depresivity. Kromě jiných bude testován také vztah mezi četností negativních sloves a aktuálně prožívanou mírou úzkosti a depresivity (STAI-X a PASS) a rysem úzkostnosti (BFI). Viz Pennebaker. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

31 Psycholingvistická studie
Souvisí výskyt / produkce negace s osobností produktora? Projekt CPACT (GAČR) Computational psycholiguistic analysis of czech text neklinická populace (kvótní výběr) klinická populace (F40-42, F31-33) Co připravujeme? Odpovědi přinese GAČRovský projekt CPACT = Computer-based psycholingvistic analysis of Czech texts. Vloni byla získána data od neklinické populace. Letos již probíhá sběr dat u klinické populace – osoby se symptomatikou masivní anxiety a depresivity. Kromě jiných bude testován také vztah mezi četností negativních sloves a aktuálně prožívanou mírou úzkosti a depresivity (STAI-X a PASS) a rysem úzkostnosti (BFI). Viz Pennebaker. Studie 1 Studie 2 Studie 3 Studie 4

32 Závěr - jsou běžnou součástí našeho komunikačního repertoáru (v oblasti klinické psychologie (při diagnostice či v rámci psychologických intervencí) i v jiných oblastech - plní významnou funkci v našich životech v určitých případech vyvolávají nežádoucí efekty nelze je zatratit jako celek je vhodné je nadále zkoumat v nových kontextech neboť některé se z dlouhodobého hlediska mohou ukázat jako prospěšné

33 … místo aby odrazovaly, přitahují! paradox
… paradoxní efekt může mít také pozitivní konsekvence

34 Jana Marie Havigerová (2017)
Paradoxní efekt negativních instrukcí Jana Marie Havigerová (2017) Děkuji za pozornost. Co připravujeme? Odpovědi přinese GAČRovský projekt CPACT = Computer-based psycholingvistic analysis of Czech texts. Vloni byla získána data od neklinické populace. Letos již probíhá sběr dat u klinické populace – osoby se symptomatikou masivní anxiety a depresivity. Kromě jiných bude testován také vztah mezi četností negativních sloves a aktuálně prožívanou mírou úzkosti a depresivity (STAI-X a PASS) a rysem úzkostnosti (BFI). Viz Pennebaker. paradox paradox

35 Rekapitulace Zodpovězené otázky
Jaká je četnost negativních instrukcí v reálném světě? Jaké agendy nastolují? V jakých situačních kontextech se vyskytují? Lze se zbavit negace - reformulovat - a s jakými důsledky? Lze aktivně ovlivnit slovník recipientů? Jak ovlivňují negativní instrukce průběh a distribuci pozornosti? Rekapitulace – na které otázky jsme přinesli odpovědi.

36 Rekapitulace Nezodpovězené otázky
Souvisí výskyt / produkce negace s osobností produktora? Pomůže eliminace negace v instrukci správnosti užívání léčby? ... …a které otázky zůstávají zatím nezodpovězeny.

37 Negativní instrukce jsou součástí komunikačního repertoáru plní mnohé důležité funkce (někdy) vyvolávají nežádoucí efekty některé jsme popsali a prokázali avšak nelze je proto zatracovat je vhodné je nadále zkoumat v neklinickém i klinickém kontextu - jsou běžnou součástí našeho komunikačního repertoáru (v oblasti klinické psychologie (při diagnostice či v rámci psychologických intervencí) i v jiných oblastech - plní významnou funkci v našich životech v určitých případech vyvolávají nežádoucí efekty nelze je zatratit jako celek je vhodné je nadále zkoumat v nových kontextech neboť některé se z dlouhodobého hlediska mohou ukázat jako prospěšné

38 Slova jsou příčinou nedorozumění
Antoine de Saint-Exupéry Abychom předešli zbytečnému nedorozumění a jiným nežádoucím efektům negativních instrukcí pokud je to možné mysleme a mluvme pozitivně. Závěrečná motivace….


Stáhnout ppt "… místo aby odrazovaly, přitahují."

Podobné prezentace


Reklamy Google