Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Seminář z BP Motto: „Jít za poznáním, to je, pane, život svrchovaně činný. Když řeknete věda, říkáte tím také úsilí, trpělivost, vytrvalost, obětavost,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Seminář z BP Motto: „Jít za poznáním, to je, pane, život svrchovaně činný. Když řeknete věda, říkáte tím také úsilí, trpělivost, vytrvalost, obětavost,"— Transkript prezentace:

1 Seminář z BP Motto: „Jít za poznáním, to je, pane, život svrchovaně činný. Když řeknete věda, říkáte tím také úsilí, trpělivost, vytrvalost, obětavost, poctivost – samé požadavky života činného – a života mravního.“ (T. G. Masaryk v Karel Čapek: Hovory s T. G. Masarykem)

2 Etický kodex výzkumných pracovníků v AV ČR
Akademický sněm AV ČR na svém XXVIII. zasedání dne 20. dubna 2006 schválil a na svém XXXVI. zasedání dne 22. dubna 2010 a XLV. zasedání dne 16. prosince 2014 doplnil tento

3 Východiska kodexu Etický rámec výzkumu, usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1005; - Evropská charta pro výzkumné pracovníky, 2005/251/ES, Úřední věstník Evropské unie ze dne 22. března 2005;

4 Obsah kodexu Řídit se zákl. lidskými mravními principy a zásadami
Vědu a výzkum považovat za integrální součást kultury a základ inovací Vystupovat proti neetickému a nevhodnému užití vědeckých poznatků Rozšiřovat a prohlubovat své znalosti a usilovat o zlepšení svých odborných schopností

5 Kodex učitele https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130090144
Práce Květy Trčkové - ETICKÝ KODEX UČITELE

6 PhDr. Slavomír Pejčoch Zeptejme se však, jsou-li naše děti vedeny к etickému chování v životě, jaký mravní kodex jim naši učitelé vštěpují? Naučí se dívat na svět, na vzdálené národy s pocitem tolerance a porozumění? Dozvědí se o duchovních bojích, které tu vedli velcí mužové po tisíce let? A naučí se na lidi kolem sebe dívat jako na své bližní, kteří nesou světem stejný lidský úděl? Dozvědí se o lidském svědomí a u jeho úloze, o obtížnosti a riziku boje za pravdu a pokrok na zemi? Dají jim snad učitelé intelektuální a citovou výbavu pro těžké okamžiky života? Nikoliv.

7 Charta učitelů přijata na mezivládní konferenci o postavení učitelův Paříži v roce 1966. Učitelské organizace by měly vypracovat kodex etiky učitele, popřípadě kodex chování učitele, takovéto kodexy jsou významným přínosem pro zabezpečení prestiže učitelského povolání a pro plnění profesionálních povinností v souladu s přijatými principy.

8 2005 ing. M. Šojdrová Jednotlivé školy přijímají své interní etické kodexy, „desatera", pravidla, která jsou součástmi školních řádů.

9 Etika ve škole Manažeři na školách považují oblast etiky, etického chování a etické výchovy za důležitou součást své práce, ale nemají v této oblasti dostatek informací" - se potvrdil. První část tvrzení podpořilo 83% respondentů. Druhá

10 Dotazy a výsledky KP Jsou ve školách nastavena pravidla etického chování učitelů? (36%) Potřebují ředitelé základních škol etický kodex učitelů? (76 %) Uvědomují si ředitelé, že kodex by mohl být jedním z nástrojů řízení? (67 %) Považují ředitelé oblast etiky za důležitou součást své řídící práce. (83 %)

11 faktory stanovené R. Roche-Olivar:
1. Přijetí žáka takového, jaký je - vyjádření sympatie 2. Atribuce - přisuzování pozitivních vlastností - věřit a důvěřovat 3. Induktivní disciplína - klidné poukazování na důsledky negativních jevů 4. Pobízení k prosociálnímu chování - přiměřené 5. Stimulace prosociálnosti - odměna a trest Ladislav Lencz doplnil výčet: 6. Vytvořit ze třídy výchovné společenství 7. Formulovat jasná a splnitelná pravidla 8. Zapojit do výchovného procesu i rodiče 9. Být nositeli radosti

12 motto Pedagog smí mít chyby. Ale vždy musí být autentický, vnitřně pravdivý.

13 Profesně etický kodex učitele sou-sonov
1. Profese učitele je mimořádně silně eticky exponovaná. 2. Profese učitele je jedno z nejzávažnějších humanitních poslání. Učitel je odpovědný rozmanitým společenským institucím (např. rodině, státu), lidským instancím (např. dítěti, rodičům, národu, lidstvu), ale i instancím nadosobním (např. dějinným, budoucnosti, lidství, pravdě, duchu). 3. Učitel ustavičně poměřuje své profesní působení i mimoprofesní chování nejvyššími humanitními normami – základními dokumenty o lidských právech, zvláště pak listinou práv dítěte. 4. Učitel se v duchu demokratických principů snaží respektovat, uplatňovat a obhajovat občanská a politická práva a svobody, především svobodu v přístupu ke vzdělávání a právo na stejné šance ve vzdělávání pro všechny.

14 Profesně etický kodex učitele
5. Učitel se ustavičně snaží odhalovat vědomé i nevědomé formy netolerance a nespravedlnosti ve výchovně vzdělávacím procesu – jak u sebe, tak u kolegů a v celé společnosti – a snaží se přispět k jejich odstranění. 6. Učitel přijímá svou profesi nejen jako běžné zaměstnání a výdělečnou činnost, ale jako celoživotní poslání vyžadující nasazení celého člověka. 7. Učitel se tímto profesně etickým kodexem zavazuje především k tomu, že bude i nad rámec svých pracovně právních povinností, vymezených např. zákoníkem práce, pracovní smlouvou, vnitřním řádem školy apod., naplňovat lidský a společenský smysl profese učitele především ustavičnou prací na sobě, rozvíjením a prohlubováním své osobnosti. 8. Veřejná pověst a společenská prestiž učitele vyžaduje, aby i mimoprofesní chování a osobní život učitele byly v souladu s obecně přijatými mravními normami.

15 Pracovní přístup v KP Zadání KP (např. bakalářské)
Technické parametry práce a ukládání (předejít zbytečnému plýtvání časem) Seznámení se s časovou posloupností Plán práce směřující k dokončení a odevzdání v řádném termínu

16 Plán práce Stanovení cílů v KP (bakalářský stupeň s přesahem na navazující magisterský stupeň) Stanovení metod práce k dosažení výsledků Seznámení se s problematikou (práce jiných autorů co zjistili a publikovali)

17 Plán práce Normy pro tvorbu výstupů – Textových: jazykové (pravopis), formální Mapových: tvorba mapy v GIS nebo jiném software Nemapových (grafických): – schémata, řezy, grafy, tabulky …

18 Normy a postupy Citační norma literatury a zdrojů dat – ISO, citace geografické obory Normy pro tvorbu map (kartografické principy)

19 Zdroje dat Mapové zdroje: wms služby (CENIA + Kontaminace, …)
Obrázkové prohlížeče (ČUZK, oldmaps, …) Datové a databázové (ČHMÚ, ČSU, …

20 Práce se zdroji dat Objednávka, fakturace, sestavení smlouvy o užití výsledků, poskytnutí závěrů práce, dodržování písemných závazků


Stáhnout ppt "Seminář z BP Motto: „Jít za poznáním, to je, pane, život svrchovaně činný. Když řeknete věda, říkáte tím také úsilí, trpělivost, vytrvalost, obětavost,"

Podobné prezentace


Reklamy Google