Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Podnik a podnikání Ročník / obor studia: I. – III. r./Kuchař - číšník Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM Klíčová slova: Podnikání, podnik, podnikatel Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele na téma Podnik a podnikání.
2
Podnik a podnikání Zdroj obrázku:
3
Podstatou podnikání je samostatné rozhodování o tom:
co bude vyrábět nebo jaké služby bude poskytovat kde bude vyrábět jak bude vyrábět nebo poskytovat služby kolik zdrojů do své činnosti vloží a kde je získá jak použije získané prostředky jakou právní formu pro svou činnost zvolí
4
Základní podmínky pro podnikání uvádí:
občanský zákoník 40/1964 Sb., živnostenský zákon 455/1991 Sb., obchodní zákoník 513/1991 Sb.. Zdroj obrázku:
5
Podnikání je soustavná činnost, která je provozována:
samostatně (co bude vyrábět a jaké služby bude poskytovat, si podnikatel určuje sám v souladu se zákony ČR), vlastním jménem (ve styku s ostatními podnikateli používá oficiální označení své firmy), na vlastní účet (znamená, že podnikatel hradí veškeré náklady, které podnikání přináší, a také mu připadají veškeré výnosy z jeho podnikání. Aby náklady a výnosy vyčíslil, musí vést účetnictví), účelem činnosti je dosažení zisku (pokud nemá určitá činnost stanovená jako cíl zisk, nejedná se o podnikání).
6
Rysy podnikání Základním motivem je snaha o dosažení zisku (rozdíl výnosů a nákladů), případně jinak definovaného užitku. Zisk je dosahován uspokojováním potřeb zákazníků (spokojený zákazník jako cíl) Snaha o uspokojení potřeb zákazníků s sebou přináší riziko (je nutné jej přijmout a umět s ním pracovat) Do podnikání je nutné na počátku vložit nějaký kapitál, který musí být podnikáním zhodnocen Další rysy: cílevědomá činnost opakování, cyklický proces kreativita, tvůrčí přístup
7
Podnikat mohou: fyzické osoby – FO právnické osoby – PO stát
způsobilost podnikat nabývají dovršením 18 let (lidé jsou přirození nositelé práv a povinností) právnické osoby – PO útvary vytvořené lidmi a považované podle zákona za samostatné právní subjekty (mohou se zavazovat a nabývat práv), např. obchodní společnosti, družstva. stát prostřednictvím svých orgánů, mohou zakládat právnické osoby (např. Česká pošta, České dráhy).
8
Podnik Podnikem se (podle obchodního zákoníku) rozumí:
„Soubor hmotných (pozemky, stroje, budovy, dopravní prostředky, materiál, atd.), jakož i osobních (lidé pracující v podniku) a nehmotných (finance, práva, software, atd.) složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit“. je ekonomicko-právním subjektem (ekonomická samostatnost a právní subjektivita) slouží podnikateli k podnikatelské činnosti je základní prvek institucionálního uspořádání hospodářství Podnik obvykle jako ziskový subjekt. Existují však i nestátní neziskové organizace, které nejsou orientovány na zisk, ale na potřeby společnosti.
9
Charakteristické znaky podnikatele (podniku)
je právním subjektem může vstupovat do právních vztahů (např. uzavírání kupních smluv, uzavírání pracovních smluv) svým vlastním jménem provozuje svou činnost samostatně co bude vyrábět či jaké služby poskytovat, si podnikatel v souladu se zákonnými podmínkami určuje samostatně podle situace na trhu. Podnikatel má úplnou samostatnost v tvorbě vnitřních organizačních jednotek (závodů, provozů, dílen, prodejen atd.)
10
Charakteristické znaky podnikatele (podniku)
vymezuje si předmět podnikání vymezení předmětu činnosti je zákonnou podmínkou, i když podnikatel může předmět svého podnikání rozšiřovat nebo zužovat změnou registrace u živnostenského úřadu nebo změnou zápisu předmětu podnikání v obchodním rejstříku u rejstříkového soudu nese podnikatelské riziko riziko spočívá především v nebezpečí ztráty kapitálu vloženého do podnikání (příčinou může být např. chybné stanovení cen výrobků, přesycený trh, nedostatečná propagace produktů, špatná kvalita produktů atd.)
11
Charakteristické znaky podnikatele (podniku)
hospodaří s majetkem hospodaří s dlouhodobým a oběžným majetkem podniká na vlastní účet a vede účetnictví (evidenci) podle formy svého podnikání vede daňovou evidenci nebo účetnictví
12
Členění podniku Podle předmětu činnosti: Podle rozsahu působnosti
výrobní obchodní dopravní a spojové peněžní Podle rozsahu působnosti Místní - působnost pouze na určitém místě (obci) – řezník Regionální – působnost v určitém kraji Celorepubliková – působnost v celém státě (ČD, ČP) Mezinárodní – působnost v několika státech světa (automobilky, Coca-Cola)
13
Členění podniku Podle formy vlastnictví:
Vychází z vlastnického vztahu k majetku podniku. Státní – majetek je ve vlastnictví státu, který je svěřen určité organizaci, která s ním hospodaří (ministerstva, úřady, nadace, divadla) Soukromé – majetek je ve vlastnictví jedné osoby, která jej vkládá do podnikání (OSVČ, obchodní společnosti) Partnerské (společné) – majetek je vytvořen vkladem (sdružením) několika osob, které podnikají pod společným jménem (Družstva) Podle právní formy: Podniky jednotlivců Obchodní společnosti Družstva Státní podniky Ostatní – zvláštní právní formy podnikání
14
Členění podniku Podle velikosti Zdroj obrázku: vlastní
15
Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.